Gå til innhold

parkeringsplass truffet av flydel


John A, Moen

Anbefalte innlegg

Tja, det var vel sent i 2002 at Air New Zealand hadde et liknende problem; en bit av flaps ramlet av like etter avgang fra AKL, og det ble ikke oppdaget før etter at flyet hadde landet i LAX, altså godt og vel 12 timer senere. Årsaken den gang ble oppgitt å være at mekanikerne bare hade benyttet fire av de veldig mange boltene/skruene som skulle benyttes til å holde delen på plass...

 

... og ja, også den delen falt ned på en parkeringsplass. Flatedimensjonen var vel ca. 2x3 meter om jeg ikke husker feil. Stor var den i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noe slikt bare falle av et fly??

Delen er jo laget av glassfiber, og jeg kan se for meg at ett alternativ er at etter mange års tjeneste og tusenvis av bevegelser med flaps inn og ut, så kan det i enkelte tilfeller slite såpass mye at en avgang blir en avgang for mye. Dog bare spekulering fra min side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje Atlas Air har så mykje eldre 747 enn mange andre selskap som flyg mykje frakt. 747-200 er jo ein veldig populær maskin i fraktselskap pga relativt rimeleg innkjøpspris.

 

Og det spelar ikkje så stor rolle om flya er 15 eller 25 år gamle så lenge dei er vedlikehaldt etter boka og etter høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...