Gå til innhold

Monitor frequency on point niner


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og hører på live ATC fra Kennedy, og hørte en tx som følger: American181 monitor ground on point niner.

 

Ved å sjekke fant jeg ut at ground er på frequency 121.900, så point niner refererer jo til 900, men jeg skjønner ikke egentlig hvorfor de dropper 121. Kan det ikke lett skje misforståelser på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng ikkje vere pga to groundfrekvenser. Opplevde det mange gangar i USA at dei gir handover til ground slik. Dette av den enkle grunn at dei fleste bakkekontrollane har frekvens 121.X. Første gang eg høyrde det skjøna eg fint lite. Men etter ei lita stund var ein vant med det.

 

Og som Clamer nemner, frekvensen står uansett på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vatsim har jeg faktisk opplevd å få servert en contact tower on point niner. Da ble jeg tatt med buksene nede (hadde aldri hørt dette før) og spurte naturlig nok, siden jeg allerede var på 121, om det var 121.900 jeg skulle til. Da korrigerte han selvfølgelig øyeblikkelig og sendte meg til 118.900.

 

Så på Vatsim er det tydeligvis ikke alltid at man treffer blink ifht å "kun gi det til dem som er lommekjent". Nå kan det nevnes at jeg alltid leser kart når jeg flyr, men har hoppet over å sjekke frekvensen. Den sjekker jeg på FSInn sin ATC liste ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...