Andreas Stangenes Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg sitter og hører på live ATC fra Kennedy, og hørte en tx som følger: American181 monitor ground on point niner. Ved å sjekke fant jeg ut at ground er på frequency 121.900, så point niner refererer jo til 900, men jeg skjønner ikke egentlig hvorfor de dropper 121. Kan det ikke lett skje misforståelser på denne måten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jo, men han sier det neppe til noen han ikke er sikker på er kjent der. I tillegg sier han ground og frekvensene står på kartene i tillegg. I Wien er det noen av kontrollerne som bare sier: "Contact ground west" eller "ground east". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Er vel fordi gound har to frekvenser på 121 der. Ergo spesifiserer han hvilken ground på 121. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Treng ikkje vere pga to groundfrekvenser. Opplevde det mange gangar i USA at dei gir handover til ground slik. Dette av den enkle grunn at dei fleste bakkekontrollane har frekvens 121.X. Første gang eg høyrde det skjøna eg fint lite. Men etter ei lita stund var ein vant med det. Og som Clamer nemner, frekvensen står uansett på kartet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kan det muligens være han sier "one point niner" og ikke "on point niner"? Det er isåfall ganske vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er JFK... Som regel går det i "monitor (eller contact) ground, point nine.". Grunnen, er at det f.eks. innenfor 100nm av JFK, er ca 10-12 forskjellige groundfrekvenser med 121.XX, det er KTEB, og KABE f.eks har og begge gnd på 121.9, samme som JFK, og TEB er ca 20nm fra JFK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 På Vatsim har jeg faktisk opplevd å få servert en contact tower on point niner. Da ble jeg tatt med buksene nede (hadde aldri hørt dette før) og spurte naturlig nok, siden jeg allerede var på 121, om det var 121.900 jeg skulle til. Da korrigerte han selvfølgelig øyeblikkelig og sendte meg til 118.900. Så på Vatsim er det tydeligvis ikke alltid at man treffer blink ifht å "kun gi det til dem som er lommekjent". Nå kan det nevnes at jeg alltid leser kart når jeg flyr, men har hoppet over å sjekke frekvensen. Den sjekker jeg på FSInn sin ATC liste ved behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Veldig vanlig å få "ground point something" i USA, siden de fleste ground-frekvensene i USA er 121.XX, dersom ground-frekvensen på en flyplass IKKE er 121.XX så får man normalt hele frekvensen, eller i vertfall de viktige (f.eks "one niner point eight" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Contact Oslo 118.87 so long. Oslo 1887 so long SAS4123. Bare eksempel på nedkutting av tall. Også Eighteen Three til tårn f.eks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.