Per-kristian Jensen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hei Hei! Hørte nettop DOLLY20 på frekvensen her, og så vidt jeg vet så brukes DOLLY kun som test callsign? Kan det stemme at dette er NH90en? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 DOLLY brukes i forbindelse med F-16 på Kjeller. Altså når et F-16 fra 331 eller 332 har vært på maintance på Kjeller bruker de Dolly på turen opp igjen til Bodø. Sist NH90 var på Bodø (før jul en gang) brukte de I-XXXX som callsign. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Delvis rett. Dolly har ingen ting med flytype å gjøre. Så det kan ha vært NH-90, men... jeg har ikke lest noe sted at vi har begynt med testing av NH-90. Men jeg kan ha gått glipp av noe/glemt noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Vi har begynt testing av NH90. Den hadde sin første landing på KV Nordkapp for noen måneder siden. Men er en Italiensk NH90 da men. Forøvrig så har også P3 Orion (SAINT45), og hvertfall 2 stykk SAAB Safari tatt turen innom Bodø i dag. (CADET14 og CADET20) Safariene tror jeg enda står her. Svar til Andreas: Ja det er fortsatt fotoforbud, og meget mørkt i Bodø så blir nok dårlig med bilder. Men dette er vel bevis nok for Orion, eller? DEPARTURE: ENBO DESTINATION: ENAN CALLSIGN: SAINT45 SOURCE: FPL EOBT: 1001151530 ROUTE: BDO Z200 SKG Z203 AND DCT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Og det er fotoforbud for tiden? Om ikke; pictures - or it didn't happen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hadde det ikke vært for at det er så mørkt ute skulle jeg vært en tur ut med kameraet og sett. Har ikke sett eller hørt noe om dette før nå, men spennende om det er sånn da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Driver og jobber ved Luft-transport bygget på Langstranda,kunne ikke se noen NH90 i dag.Det eneste unormale bortsett fra standard trafikk var at Sea-King'en fløy en treningstur med en stabel matrial hengende under.Observerte også kondens-striper fra tre stk F-16 som suste nordover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Nuvel, Sea King var det ikke. Den gjorde touch and go på bane 07, så full stop og fikk beskjed om å takse first right, Yankee to parking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Javel,mulig vi snakker om forsjellige tidspunkt her. Sea King tok av ca.kl 10:30 fra 330 skv hangaren med last,gjorde noen runder rundt Lille Hjertøya så tilbake dct 330 hangaren.Landet kl.11:15 Tenkte bare siden de var på trening/test tur at de muligens brukte DOLLY som callsign Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Sikkert noe spennende som er der nå som jeg er hjemme på perm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Haha, akkurat som når du ikke er på jobb på Rygge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Når man flyr test på skvadronsnivå brukes skvadronens og flygerens kallesignal. Dette er gjerne "testing-light" (Functional check flight/FCF) etter ettersyn og komponentskifte, altså skvadronsprøveflyger. Luftforsvarets testpiloter hører til på prøveflygerkontoret på Kjeller. Det er disse som bruker kallesignalet Dolly/Tempo og flyr foreksempel etter utført 1000timer, flyging ifm nytt utstyr etc. NH-90 flyging på KV Nordkapp så lang er gjort med Italiensk helikopter og fartøysjef. Representanter for prøveflygerkontoret har også fløyet som "styrmenn". Hensikten med disse operasjonene har blandt annet vært å utarbeide SHOLS for NH-90 og fartøyklasse Nordkapp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det mest spennende som skjedde i dag var vel Sea Kingen som fløy rundt med noe som hang under og dinglet veldig frem og tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.