Gå til innhold

Luftforsvarets Bell412SP: 100.000 timer i luften..


Andreas Grindvoll

Anbefalte innlegg

Nei det skal de ikke, de 14 NH-90 Norge har bestillt skal fordelses slik: 8 til 337skv og 6 til 334skv.

 

Det er ikke hverken bestillinger eller opsjoner på flere helikoptre. Hva som skjer i fremtiden er det ingensom vet. Det er enda ikke avgjort hva som skal ersatte Sea King og på sikt Bell 412.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, men NH90 er ikke så ille, bortsett fra SAR utgaven med høyere tak. Håper egentlig på Bell UH-1Y, en moderne og lengre 412. ;)

 

 

NH-90, Super Puma, S-92 og EH101 (AW101) var regnet som alternativene til Sea King for noen år siden. Super Puma beredskapen som er nå gjelder vel kun oljeindustrien (?), samt sysselmannshelikopteret på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningstjenesten med helikopter her i landet drives av Luftforsvaret og 330 skvadron (men betalt av Justisdepartementet). Det var muligheter for at det skulle åpnes opp for sivile operatører når Florøbasen ble bestemt opprettet. Når det kom til stykket valgte Justis likevel å tildele denne til 330 i juni 2007.

CHC har derfor ikke vært inne i bildet som operatør av denne tjenesten annet enn offshore SAR, der det er oljeselskapene som er kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...