Even Moe Egenes Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 http://www.tu.no/motor/article231268.ece [size:14pt]Grizzly tok endelig av[/size]Airbus kan puste lettet ut: A400M gjennomførte en vellykket jomfrutur i formiddag. Venta en stund på denne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ser ut som en stygg C-17 med propeller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Strand Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Selfølgelig! Det er en Airbus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Spennende! Var forøvrig sist fredag den hadde sin jomfrutur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Airborne - fordi jorden avskyr den C-17 er for øvrig i den helt andre enden av skalaen enn den Shorts 360 ver. 2 vi ser på bildet der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Ekstremt mye negativt det var her i gården da! Syns det var ett fint fly jeg. Men det er jo selvfølgelig opp til personlig smak. Og heldigvis spiller jo ikke utsende noen rolle for når en regjering (eller flyselskap) skal kjøpe fly, Boeing kunne jo gått konkurs! [video:youtube]9MT2HjJcdYY& Andreas, ta og sammenlign 360´n og A400M. Jeg ser ingen likhet, bortsett fra de som alle har til felles! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Synes også den var litt småsexy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Ellingsen Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Ja, det er en påfallende mye europafrykt på forumet her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Andreas, ta og sammenlign 360´n og A400M. Jeg ser ingen likhet, bortsett fra de som alle har til felles! :grin: Det greiene som stikker ut på begge sidene, med noen klosser hengende under? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Designmessig ingen likheter... Men begge flyene får meg til å se på med et spørsmålstegn. Var designeren på jobb? However - det ser litt imponerende ut med de propellene - og de roterer motsatt vei (nr 1 og 3 samme vei, 2 og 4 andre veien). Fikk mistanke av videoen og det ble bekreftet av en bruker på et naboforum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarand Kihl Løkeland Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Det jeg reagerer på designmessig er halen. Den ser jo utrolig overdimensjonert ut! Men er enig i at med propellene så det kanskje heftig ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Store flater & rudder for lav fart og høy horisontal stab/elev. for kontroll i høy angrepsvinkel? (Bare synsing). Jeg regner med de har designet flyet for å kunne brukes maksimalt hva korte og røffe rullebaner angår! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kåre Forland Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Den var både stygg og tøff på samme tid. Hvis man parer en Antonov 225 med en Lockheed C-130 Hercules så blir vel avkommet noe lignende den der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Syntes den var innmari kul, og gleder meg til en FSX-produsent lager flyet slik det skal være, slik at jeg får ta del i gleden av å fly det. (Vet at Wilco har en, men usikker på om jeg tør kjøpe. IKKE lag en tråd om Wilco og 400M her, det kan vi gjøre andre steder.) Hva er årsaken til at propellene går motsatt vei av hverandre? I tillegg syntes jeg at flyet så litt baktungt ut enkelte ganger, men det var vel fordi den fløy sakte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Morten: Det kan hende det har noe med critical engine å gjøre... Prop-fly med flere motorer har en critical engine fordi effekten av å miste den ene vil være større enn å miste den andre. Jeg er rimelig sikker på at du finner fine animasjoner eller illustrasjoner og årsaker på Wiki eller liknende. Kort fortalt så vil propellbladene ha større vinkel i forhold til luftstrømmen når bladet går nedad. Det gir mer trekkraft på akkurat den siden av propellen. F.eks. hvis propellen går ned på høyre side (om propellen går mot klokka) så vil propellen ha større kraft på høyre side sett bakfra på begge sider av flyet. Siden høyre side av høyre motor får en kraftigere arm enn venstre motor på grunn av avstand til flyets lengdeakse (kraft x arm), vil det gi større effekt om venstremotoren ryker enn om nøyremotoren fungerer. (Kjapt og vanskelig - Wikipedia blir din venn her tror jeg!) Det kan hende det har noe med det å gjøre, selv om jeg ikke har tenkt så nøye på summen av momenter på fire motorer som parvis spinner i hver sine retninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Nydelig maskin. Endelig en sikkelig FBW turboprop. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Syns ikke flyet ser så alt for gale ut. Men den er veldig lik C-17 spør du meg. Får håpe den kommer til å gjøre det bra for å si det sånn Men som sagt, det er jo Airbus :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Nitendoen der er cool den, barsk...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Marius, men Transall har jo også det :grin: Så motoren påmontert en C130 under Fairford i år. FY FLATE. Det var en tydelig forskjell! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ser nok ut som A400M forblir kun med en prøvetur, da det spøker for hele prosjektet iflg Financial Times, har sjefen for Airbus moderselskap EADS, Thomas Enders,underrettet selskapets styre om at han ikke lenger tror på prosjektet og at han har innledet forberedelser for å avslutte det.. http://e24.no/utenriks/article3449726.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Nåjaa...Er vel mest som ett pushmiddel mot kjøperene dette tror jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.