Gå til innhold

Fargekoder i Luftforsvarets callsigns


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at Luftforsvaret ofte bruke "fargekoder" i tillegg til f.eks skvadronspesifike callsigns når de er ute og flyr. F.eks virker det som om 720 skv så og si alltid bruke "Mixer BLUE", mens F-16 som ankom Rygge fra Bodø i går ettermiddag brukte "Lion RED", de to F-16 som fløy "display" på årets Rygge Airshow brukte "Tiger BLACK". Har disse "fargekodene" noen betydning, eller velges de tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på dagens bruk av fargekoder, men den gang da hver skvadron hadde flere fly, så var de inndelt i A- og B-ving.Med farge Red eller Blue eller omvendt. :)

 

Skvadronsjef: Major, og vingsjefer Kaptein.

Senere har det gått litt inflasjon i i grader, og lønn?

 

Våre brødre på andre siden av kjølen bruker kallesignal på tradisjonellt vis.

(Bruker ikke det internasjonale fonetiske alfabet, men har sitt eget med personnavn)

 

Nedlagte F4 i Östersund brukte f.eks. David, som er fjerde bokstav i alfabetet.

 

I Sverige er basene betegnet Flottiljer.

Tilsvarer omtrent NATO's vinger.

Skvadronene, betegnet divisjoner, har følgende fargekoder:

1.div = rød,2.div = blå,3.div = gul,5.div = svart.

 

Så at "Petter Gul Kalle" en gang ba om landingsklarering på ESCM Uppsala/Ärna er ikke utenkelig. :)

 

Når jeg først er inne på nabofolket:

 

Her er et luftfoto av en av mange reservebaser for bruk i en krigssituasjon, i skogen og med fire rullebaner!

 

F01.jpg

 

Og - dette var nattvaktas historieleksjon.

 

Jan

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den gang da hver skvadron hadde flere fly

 

Det har de da enda, faktisk C ving også, har ingen ting med hvor mange fly de har, men hvor mange piloter.

 

Det har ingen ting med fargene å gjøre, det tror jeg blir trukket ut av lufta hver gang!

 

Man kan derimot se ving tilhørighet på de personlige kallesignalene, dvs nummer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid var valg av "farge" når vi skulle fly formasjon helt tilfeldig som Anders sier. Kan ikke huske at det fantes noe reglement eller instruks som beskrev dette. Man velger gjerne en farge som er lett å uttale og som ikke kan missoppfattes. :)

 

 

mvh

HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...