Fredrik Edvardsen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg har lagt merke til at Luftforsvaret ofte bruke "fargekoder" i tillegg til f.eks skvadronspesifike callsigns når de er ute og flyr. F.eks virker det som om 720 skv så og si alltid bruke "Mixer BLUE", mens F-16 som ankom Rygge fra Bodø i går ettermiddag brukte "Lion RED", de to F-16 som fløy "display" på årets Rygge Airshow brukte "Tiger BLACK". Har disse "fargekodene" noen betydning, eller velges de tilfeldig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har ikke peiling på dagens bruk av fargekoder, men den gang da hver skvadron hadde flere fly, så var de inndelt i A- og B-ving.Med farge Red eller Blue eller omvendt. Skvadronsjef: Major, og vingsjefer Kaptein. Senere har det gått litt inflasjon i i grader, og lønn? Våre brødre på andre siden av kjølen bruker kallesignal på tradisjonellt vis. (Bruker ikke det internasjonale fonetiske alfabet, men har sitt eget med personnavn) Nedlagte F4 i Östersund brukte f.eks. David, som er fjerde bokstav i alfabetet. I Sverige er basene betegnet Flottiljer. Tilsvarer omtrent NATO's vinger. Skvadronene, betegnet divisjoner, har følgende fargekoder: 1.div = rød,2.div = blå,3.div = gul,5.div = svart. Så at "Petter Gul Kalle" en gang ba om landingsklarering på ESCM Uppsala/Ärna er ikke utenkelig. Når jeg først er inne på nabofolket: Her er et luftfoto av en av mange reservebaser for bruk i en krigssituasjon, i skogen og med fire rullebaner! Og - dette var nattvaktas historieleksjon. Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 men den gang da hver skvadron hadde flere fly Det har de da enda, faktisk C ving også, har ingen ting med hvor mange fly de har, men hvor mange piloter. Det har ingen ting med fargene å gjøre, det tror jeg blir trukket ut av lufta hver gang! Man kan derimot se ving tilhørighet på de personlige kallesignalene, dvs nummer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 I min tid var valg av "farge" når vi skulle fly formasjon helt tilfeldig som Anders sier. Kan ikke huske at det fantes noe reglement eller instruks som beskrev dette. Man velger gjerne en farge som er lett å uttale og som ikke kan missoppfattes. mvh HS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det som er litt rart er at ut fra Bodø så bruker F-16 nesten aldri fargekode bak call. Da bruker de heller f.eks "EG01 flight". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er fordi de er redd for å få tildelt ROSA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Razor PINK. Forstår da ikke hvorfor de vil skygge unna den Andreas :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Vi brukte dette i online sqiaden vår... http://www.332viking.no/332viking/docs/formationrules.htm Pink var faktisk straffe flight for de som kom for sendt til oppdraget eller SQ night og de fikk altid de beste oppgavene i luften på disse toktene ,) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Det som er litt rart er at ut fra Bodø så bruker F-16 nesten aldri fargekode bak call. Da bruker de heller f.eks "EG01 flight". Det kommer an på type mission. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 f.eks "EG01 flight". Farge brukes bare i samband med formasjonsflyging på skvadronens eget kallesignal, dvs når formasjonen ikke er tildelt et taktisk kallesignal fra høyere hold. EG er taktisk kallesignal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.