Gå til innhold

Euroscope - Norway NATCON Sectorfile

Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Da har Eivind lastet opp ny sektorfil igårkveld, effective fra idag av!

AIP AMDT 0412

New SIG points: MIKADA, OSTUP, UMSEG

ENAN - IAC revised

ENRM - New GLS PROC RWY 04/22, new RNAV (GNSS) RWY 04/22, realigned TIZ, RWY THR changed

ENGM - SID, STAR and IAC revised

ENTC - STAR RWY 01/19 revised IAC RWY 01 revised

HOTFIX for å laste ned øyeblikkelig: EuroScope er bygget på en sånn måte at den benytter Internet Explorer for å se etter oppdateringer til filene. Desverre er det innebygget en cache-funksjon i IE som gjør at det kan ta inntil 72 timer før du får beskjed om at nye filer er tilgjengelig.

En workaround er som følger: Åpne Internet Explorer, og åpne denne URL: http://www.vatsim-scandinavia.org/euroscope/sectorfiles/norway/ENOR_sector_files.txt

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2012_02_v27. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

2. When Euroscope asks you to select a Profile, click [Cancel]

3. Click ”OPEN SCT” on the top bar inside Euroscope, and select ”Download Sector Files …”

4. Locate ”Euroscope main sector file provider” in the list, and make sure there is a green tick in the AUTO column.

5. Select ”Euroscope main sector file provider” and click [Download] in the upper section of the window and then [update].

6. There should now be an entry in the list named ”Vatsim-Scandinavia – Norway”, if you dont see it, try step 5 again.

7. Locate and click ”Vatsim-Scandinavia – Norway” in the list. Note: The filename give you the whereabouts of the files downloaded by Euroscope. This is the path where the downloaded sectorfiles. Note down or remember the path, it will be needed later in this guide.

8. and click [Download] in the upper section of the window, and then [update].

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2011_05_v25.

10. Make sure there is a green tick in the ”A” box of the sector file. This means that Euroscope will activate the automatick download of this sector file each time euroscope starts.

11. Click [Download] , and as soon as the file is downloaded, the ”D” box will get a green tick. This means that the sector file is successfully downloaded.

12. Exit Euroscope, and countinue on either the ”2a” or the ”2b” section on the next page.

2a)

First time users1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path you noted down on step 7. And select “Norway_NC.prf”, click [Open].

3. If the “Sectorfile not found” dialog box shows up, click [Yes].

4. This should load the complete NATCON profile, including the plugin, ATIS and two ASR files.

Note: Remember that you will have to reconfigure the audio settings of euroscope after the update. That means the "push to talk"-key , "audio-in and audio-out devices" and squelsh/bassfilter have to be reconfigured

2b)

Users who want to use their own profiles, and just want to update the Sectorfile

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path of you own Profile file and select it, and click [Open].

3. Click Open SCT, and select “Load Sector file”.

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2011_05_v25.sct file, and click [Open]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Heisann,

det ser ut til at STARene på Gardermoen for runway 19 ikke ble helt oppdatert som de skulle, og noen av SIDene. De har de gamle navnene (RIPAM 1M, LUNIP 1M etc), så flott om dere oppdaterer de:

Gardermoen SID/STAR

Åpne .ESE-fila, finn SID:ENGM, og bytt alle SId og STAR-linjene for ENGM med de i fila ovenfor :)

edit:

Oppdatert med noen SIDs også!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger versjon 3.0 ute med oppdaterte SID og STAR for Gardermoen. Vet ikke helt hvordan feilen skjedde, men slikt skjer...

HOTFIX for å laste ned øyeblikkelig: EuroScope er bygget på en sånn måte at den benytter Internet Explorer for å se etter oppdateringer til filene. Desverre er det innebygget en cache-funksjon i IE som gjør at det kan ta inntil 72 timer før du får beskjed om at nye filer er tilgjengelig.

En workaround er som følger: Åpne Internet Explorer, og åpne denne URL: http://www.vatsim-scandinavia.org/euroscope/sectorfiles/norway/ENOR_sector_files.txt

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2012_04_v30. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge er oppdatert til AMDT 0512.

Ny sektorfil kan lastes ned via Euroscope.

Version 3.1 AMDT 0512

AIP AMDT 0312 implemented

ATS route Z155 OLGUV - NALIB new

New SIG point: DIVOL, ELBUV, GOGUT, GURDU, KUKEK, LOLNO, NEPMO, OLDUG, OLGUV, OSKAS, PIDUG, ROXON, TUXAS, UPODO

Withdrawn SIG points: TURNU, VANOR

ENCN - EMAS established. RWY THR repositioned.

ENMH - RWY THR repositioned.

ENRS - RWY THR CHG. TIZ realigned. GLS and RNAV PROC established.

ENRY - STAR RWY 30 revised

ENAS - TIZ realigned

ENGM - New stand 46R. New start position 16 and 17 og TWY G.

ENZV - SID, STAR, IAC revised. RNAV PROC established.

ENTC - PROC SID RWY 01/19 and RNAV-a revised

ENVA - RWY THR repositioned. CTR realigned. STAR RWY 09 and 27 revised. RNAV RWY 09 new. NDB PROC withdrawn.

ENVR - TIZ realigned.

Various

ENTR IAP COPTER RNAV (GNSS) 184 removed

Bugfixes

HOTFIX for å laste ned øyeblikkelig

EuroScope er bygget på en sånn måte at den benytter Internet Explorer for å se etter oppdateringer til filene. Desverre er det innebygget en cache-funksjon i IE som gjør at det kan ta inntil 72 timer før du får beskjed om at nye filer er tilgjengelig.

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2012_05_v31. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

3. Click ”OPEN SCT” on the top bar inside Euroscope, and select ”Download Sector Files …”

4. Locate ”Euroscope main sector file provider” in the list, and make sure there is a green tick in the AUTO column.

5. Select ”Euroscope main sector file provider” and click [Download] in the upper section of the window and then [update].

6. There should now be an entry in the list named ”Vatsim-Scandinavia – Norway”, if you dont see it, try step 5 again.

7. Locate and click ”Vatsim-Scandinavia – Norway” in the list. Note: The filename give you the whereabouts of the files downloaded by Euroscope. This is the path where the downloaded sectorfiles. Note down or remember the path, it will be needed later in this guide.

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2012_05_v31.

10. Make sure there is a green tick in the ”A” box of the sector file. This means that Euroscope will activate the automatick download of this sector file each time euroscope starts.

11. Click [Download] , and as soon as the file is downloaded, the ”D” box will get a green tick. This means that the sector file is successfully downloaded.

12. Exit Euroscope, and countinue on either the ”2a” or the ”2b” section on the next page.

2a)

First time users

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path you noted down on step 7. And select “Norway_NC.prf”, click [Open].

4. This should load the complete NATCON profile, including the plugin, ATIS and two ASR files.

Note: Remember that you will have to reconfigure the audio settings of euroscope after the update. That means the "push to talk"-key , "audio-in and audio-out devices" and squelsh/bassfilter have to be reconfigured

2b)

Users who want to use their own profiles, and just want to update the Sectorfile

1. Start Euroscope

2. When asked to “Open a profile file”, browse to the path of you own Profile file and select it, and click [Open].

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2012_05_v31.sct file, and click [Open]

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe bergrenset XFL på OKSAT dersom du tenker på ACC nivå mellom Oslo-Sweden.

Med tanke på det siste du nevnte, du har oppdatert FSnavigatorfila til siste utgitte AIRAC? Den kan være roten til mange problemer hvis det ligger inne en gammel versjon. Du ser hvilken versjon ES laster når du starter scopet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMIMO BAMIP P600 INREX (ENTC-ENGM) XFL at FL120, woho! den var spenstig, ble tidlig handoff til ESOS

er dette pga en ugyldig rute?

Nei, det er nok ikke noen ugyldig rute som gjør dette. Desverre er det store bugs og problemer med å implementere LoA i Euroscope ettersom ES rett og slett ikke er konsekvent nok. Det som kan ha skjedd er at ES har sett nedover i lista og funnet at flyet skal fra deg i Tromsø over til en annen sektor som den har trodd har vært Oslo APP (selv om dette var Sweden). Her ligger nemlig FL120 inn på STAR fra INREX. Dette gir desverre mening spesielt om du er ENOR da det rett og slett blir for mye for ES når du kontrollerer både nåværende sektor og siste sektor, men IKKE den i midten. Kort og godt er dette mest sannsynlig et beklagelig ES problem som vi sliter veldig med, og bruker mange, mange timer på å testkjøre, når vi implementerer LoAene i sektorfila...

Men OKSAT DEP fra ENGM, hvorfor lages begrenset XFL der?

Ikke om du sitter ACC Oslo og skal hande over til ACC Sweden. Men sitter du TWR så er det 7000 til APP og F210 fra APP til Oslo. Igjen takler ES dette dårlig...

NIVUN P609 ARGIB

viser dct ARGIB fra NIVUN

Sektorfila går bare til norskegrensen. Alt utover der styres airways.txt fila slik Daniel beskriver. Sjekk om denne er oppdatert.

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X er fremdeles en liten bit fra N og inn til MIL Terminalen. Regner med du tenker på den "lange" delen som går sørover der de drier og graver?

Denne er fremdeles i ES, og den blir værende til jeg får indikasjoner på at den er vekke også i sceneryet Norske Flyplasser som danner basen for bakketeksturene i sektorfila.

Problemet er at det er mange forskjellige scenery ute å går. Og enkelte flyplasser har store endringer i virkeligheten som enda ikke er lagt inn i noe scenery. Da er det dumt å tegne det riktig i sektorfila om ingen fly ser de samme taxeveiene. Eventuelt omvendt. Det er dumt å ta vekk en taxevei i sektorfila som fremdeles finnes i sceneryet...

Her er andre ting som ligger på "utenfor min kontroll" liste:

ENAT - Taxiways, parking, terminal (AD 2 ENAT 2 - 1)

ENBN - Taxiways, parking, terminal (AD 2 ENBN 2 - 1)

ENBO - Stands 27-35

ENHD - Parking

ENTC - Parking

ENSD - Taxiway C

ENNA - Hangar

ENNM - New Taxiway A, C, Apron

ENSB - HELI stand new

ENML - New TWY C

ENGM - New parking stand 46R

Så det er litt å jobbe med som du ser, men siden jeg ikke lager scenery blir ikke dette endret før det blir rettet opp i av dem som driver med den slags.

I lufta derimot skal alt være riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge er i dag oppdatert til AMDT 0113.

Version 3.2 AMDT 0113

Airspace Class C implemented in Norway CTA,

Airspace Class C implemented in TMA: Alta, Andøya, Banak, Bardufoss, Bodø, Evenes, Flesland, Hammerfest, Helgeland, Kirkenes, Kvernberget, Lofoten, Røros, Sola, Tromsø, Vigra and Ørland.

Airspace Class C implemented in CTR: ENBR, ENVA.

Farris TMA realigned

Fagernes TIA and Finnmark TIA realigned

ATS route M745 extended ATKUP - IPLIL

ATS route Z205 extended EVMUB - OSBEB

New SIG points: ATKUP, EVMUB, IPLIL and OSBEB

Withdrawn SIG points: KUKEK

ENBR - SID, STAR, IAC, VFR charts, RNAV (GNSS) 141°, RNAV (GNSS) RWY 17/35

ENKB - RWY extended

ENLK - TIZ realigned. RWY extended, IAC revised. GLS RWY 21, RNAV (GNSS) RWY 21 implemented.

ENMH - TIZ realigned. IAC revised. GLS RWY 17/35, RNAV (GNSS) RWY 17/35 implemented.

ENGM - IAC, SID, STAR revised.

ENRO - RWY distances

ENSN - RWY distances

ENVA - RWY end and RWY SFC end coordinates changed

Various

NOTAM ENAV/0794/12 implemented

EuroScope er bygget på en sånn måte at den benytter Internet Explorer for å se etter oppdateringer til filene. Desverre er det innebygget en cache-funksjon i IE som gjør at det kan ta inntil 72 timer før du får beskjed om at nye filer er tilgjengelig.

En workaround er som følger: Åpne Internet Explorer, og åpne denne URL:

http://www.vatsim-scandinavia.org/euroscope/sectorfiles/norway/ENOR_sector_files.txt

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2013_01_v32. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2013_01_v32.

2a)

First time users

1. Start Euroscope

2b)

1. Start Euroscope

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2013_01_v32.sct file, and click [Open]

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den Anders...

Det var en skikkelig diger oppdatering denne gang, så denne glapp igjennom. Takk for tipset.

Feilen skal være fikset pr nå kl 2050.

Dersom du allerede har oppdatert og får feilen som Anders fikk:

Not closed borderlines ENVACR/ENVACR/ENVACR in line 13356

Last ned oppdatert ESE fil herfra:

Oppdatert ESE fil

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I free text i display settings er ikke STAR altitudes oppdatert.

+ Ingen PMS range, regner det er meningen eller?

Takk for tilbakemelding på feilen med freetext høydene! Det skal bli fikset.

PMS Range er for øyeblikket borte siden dette kartet ikke er inkludert i AIP Norge. Med de nye viftene må ny PMS Range lages og dette ble ikke prioritert. Det var viktigere å få ut en ny sektorfil med oppdateringene fra AIP Norge.

Når ting får roet seg vil dette og andre kart som f.eks holding pattern og helikopter SID og STAR komme tilbake i tur og orden.

Men jeg setter pris på tilbakemelding på hva du og andre mener mangler, så vil det bli sett på.

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge blir i morgen oppdatert til AMDT 0213.

Nye tagger er lagt med denne versjonen. Det er nå tre å velge mellom og det gjør du under Display Settings - Tag Family

NATCON: Som før

NATCON - SPD/HDG: Vil vise Speed og heading satt av deg eller andre når du holder musa over taggen.

NATCON - SPD/HDG - Vis: Vil vise Speed og heading hele tiden dersom dette er satt av deg eller andre.

Version 3.3 AMDT 0213

Realigned Farris TMA lateral limits.

Heimdal ADS and Sleipner ADS - area replaced by Balder ADS area. Realigned Ekofisk ADS lateral limits.

New ATS routes: Z230, Z312, Z313 and Z316. ATS route Z12, Z13, Z16 and Z20 withdrawn.

New SIG Points: ELMEG, ESABA, GAMKI, INPIS, LAPEV, NASGU, NILIP, PIPIR, REVBU, UGMAL,UNDEL.

Withdrawn SIG points: AMUMI, ELMAG, ESABA, ESUGI, GUDEX.

ENBR - New procedure RNAV (GNSS) 044

ENKB - SID/STAR and IAC revised.

ENGM - SID/STAR and IAC revised.

ENST - TIZ realigned, SID/STAR and IAC revised.

ENZV - SID/STAR and IAC revised.

ENSO - TIZ realigned, SID/STAR and IAC revised.

ENSS - IAC revised.

ENVA - Taxiway J introduced

ENAL - SID/STAR and IAC revised.

Various

ENBD CAS Areas added

Area Expanded Setermoen added

Bugøyfjell radar repositioned

New NATCON tags available: NATCON - SPD/HDG and NATCON - SPD/HDG - Vis

http://www.vatsim-scandinavia.org/euroscope/sectorfiles/norway/ENOR_sector_files.txt

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2013_02_v33. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2013_02_v33.

2a)

First time users

1. Start Euroscope

2b)

1. Start Euroscope

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2013_02_v33.sct file, and click [Open]

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge er oppdatert til AMDT 0313.

Version 3.4 AMDT 3213

ATS route Z210 renamed Z253

New SIG points and RNAV points established

SIG points EREXU and DENAN withdrawn

Draugen HTZ realigned

Berlevåg TIZ realigned

Båtsfjord TIZ realigned

Hasvik TIZ realigned

Vadsø TIZ realigned

ENBV - IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established

ENBS - IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established

ENHF - IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established

ENHK- IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established

ENVD - IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established, NDB-A procedure removed

ENRS - VOR/DME ROS, VOR part withdrawn. IAC revised. GLS and RNAV (GNSS) procedure established

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2013_02_v33. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2013_03_v34.

2a)

First time users

1. Start Euroscope

2b)

1. Start Euroscope

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2013_03_v34.sct file, and click [Open]

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Tore har laget nye bakkegeo for Gardermoen slik flyplassen er i dag.

Version 3.5 AMDT 3213

Gardermoen taxiway system changed

Dropboxlink om du vil laste ned selv:

Norway NC 3.5 AMDT 0313

HOTFIX for å laste ned øyeblikkelig via Euroscope

Trykk så CTRL + F5. Du vil nå se at textdokumentet som vises er oppdatert til 2013_02_v34. Du kan nå restarte ES, og innen noen minutter vil du få beskjed om at en ny sektorfil er tilgjengelig.

Installation and Setup

1)

1. Start Euroscope.

9. Now there should be a sector file in the list below named ”Norway – Vatsim-Scandinavia” Version 2013_03_v35.

2a)

First time users

1. Start Euroscope

2b)

1. Start Euroscope

4. Browse to the path you noted down on step 7, select the Norway_NC_2013_03_v35.sct file, and click [Open]

=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon er klar noen dager forsinket.

Version 3.7 AMDT 0413

ATS Route T311 and Z183 established. N150, P607 and P850 revised

New SIG points and RNAV points established

OSLO TMA, Finnmark TIA S and N realigned

ENBL - GLS and RNAV (GNSS) procedures established. NDB procedure withdrawn.

ENBN - GLS procedure revised.

ENFL - RNAV (GNSS) procedures established.

ENGM - CTR realigned.

ENSH - TIZ realigned. GLS and RNAV (GNSS) procedures established.

ENSA - New AFIS freq

Gardermoen Delivery split into West 121.67 and East 121.92

Gardermoen Ground ownership corrected

Gardermoen Ground holding points NOLAC and SOMBI introduced

Tampere Sector 7 ownership adjusted

Nye filer kan lastes ned via Euroscope som vanlig.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16066714/Norway_NC_2013_04_v37.7z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon. God Jul!

Version 3.8 AMDT 0513

New SIG points established: ELPUM, IXILO, ULTUL, XODBA, BN404

New RNAV points established: BN404, BN405, BN406, BN410

RNAV points withdrawn: BN407

ATS Route P607 revised

ENBN - SID, RNAV (GNSS) PROC established

ENHK - RNAV (GNSS) RWY 11 revised

ENZV - STAR RWY 18/36 revised. IAC RWY 18/36 revised

ENVA - SID RWY 27 revised.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16066714/Norway_NC_2013_05_v38.7z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon 3.9 AMDT 0114

New SIG points established and withdrawn

ENBO - New GND sector and frequency

ENHV - IAC revised

ENKR - ASMAC introduced. SID and STAR established. IAC revised. VFR Reporting point established

ENKB - STAR revised

ENGM - SID revised

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16066714/Norway_NC_2014_01_v39.7z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...