Gå til innhold

Euroscope - Norway NATCON Sectorfile


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Norske flygeledere bruker NATCON i det virkelige liv. Siden slutten av august har jeg jobbet med en sectorfil som er spesielt laget for Euroscope, med det formål å ligne så mye som mulig på det norske systemet. Hensikten har vært å få så mye som mulig av farger, data tag og generelt utseende på radarskjermen til å ligne så mye som mulig på NATCON.

 

For å sikre at fila er mer eller mindre skreddesydd for Euroscope valgte jeg å lage alt fra bunnen av. Bortsett fra flyplass GEO (takk til Jan Tore Elvheim og Christian Sager for lånet) er all data nytt.

 

Det har hele tiden vært et mål at fila skal være så realistisk som mulig. Filen er laget ut fra virkelige data. Det er også lagt ned mye arbeid med å kvalitetssikre arbeidet, for eksempel ved at doble linjer osv er fjernet eller korrigert. Versjon 1.0 er oppdatert til og med AMDT 06/09.

 

Fila inneholder svært mye data, bla.a er samtlige låneområder relevant for norske flygeledere, alle SID, STAR og instrumentprosedyrer (både precision og non-precision) med mer inkludert. Det betyr at du som bruker bør sørge for at kun den informasjonen som er relevant for deg vises på skjermen. Ellers kan det fort bli trangt om plassen.

 

Euroscope har den unike muligheten at den kan vise klareringer og koordineringsavtaler i lister og på data-tag. Det er gjort et omfattende arbeid for å innarbeide aktuelle, virkelige, koordineringsavtaler som brukes mellom flygeledere i Norge.

 

Totalt er det over 80 sider dokumentasjon slik at du kan få best mulig utbytte av filen. Dokumentasjonen forklarer hva de forskjellige delene av filen er og det kan godt være du finner noe ny informasjon underveis, selv på en sektor du trodde du var godt kjent med. Langt fra alt må heldigvis leses, men det kan være lurt å begynne med Document 01 - Sectorfile Manual.

 

Dersom du er ny bruker av Euroscope vil jeg oppfordre deg til å ”hoppe i det”. Du ser lett hvilke andre flygeledere som bruker Euroscope, og de fleste er veldig behjelpelige med å svare på spørsmål du måtte ha dersom du tar kontakt.

 

Jeg vil gjerne takke alle betatesterne for hjelpen og samtidig invitere alle nye brukere til også å fortelle meg om eventuelle feil som oppdages.

 

Filen kan lastes ned her:

 

Norway NC 1.0 AMDT 0609

 

Eller her:

 

Norway NC 1.0 AMDT 0609

 

Edit: Det har sneket seg inn en liten feil i ATIS Maker URL ser jeg. Feilen er rettet opp, men dersom du har lastet ned filen før kl 1720 bør du enten laste ned på nytt eller laste ned første lille oppdatering til settingsfilen her og pakk den ut sammen med de andre filene. Skriv over når du får beskjed om det:

 

Norway NATCON Updated Settings

 

Eller her:

 

Norway NATCON Updated Settings

 

Med hilsen

Eivind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kan varmt anbefale denne filen! Det er desidert den beste filen for norske atcer og den mest autentiske i forhold til NATCON. Jeg synes at de andre filene man kan bruke til ES i Norge enten var halvferdige eller modifikasjoner av filer som VRC bruker. Denne sektorfilen derimot er lagd til ES fra bunnen av og nå har det blitt gøy å kontrollere igjen :) Takk til Eivind for den jobben han har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

 

Etter flere dager med testing for å få den nye versjonen til å kjøre knirkefritt med Euroscope 3.1a er den klar.

 

Det er viktig å følge beskrivelsen som står i Readme fila eller Document 01 - Sectorfile Manual for å få lagt inn sectorfila og alle settinger slik de er ment å være.

 

Av nytt i denne versjonen er:

 

Document 04 - NATCON Data Block Labels and Aircraft Lists

Various colours have been dimmed

Delegated airspace changed to green colour

Aircraft Lists changed (See Document 04 - NATCON Data Block Labels and Aircraft Lists)

Data tag settings changed (See Document 04 - NATCON Data Block Labels and Aircraft Lists)

CJI for Norway Control sectors changed

Two ASR files are provided. One general (Norway NATCON.asr), and one that simulates air traffic radars (Norway NATCON RaDS.asr) (See further down this document for details)

Kjeller AD (ENKJ) have been removed from the METAR list

Added fix XENTA

Following Non Published coordination points added

Norway/Sweden border:

XTOMB

Military entry/exit points

ROMI, ROMO

OSCI, OSCO

TANI, TANO

FOXI, FOXO

DELI, DELO

Radar Vectoring Areas minimum altitudes freetext added

New Bergen, Flesland (ENBR) GEO added to support the last version of Norwegian Airports Scenery

New taxiways and apron introduced according to AIP SUP 017/2008

Military CAS Cylinders added

Military Area “Regionfelt Østlandet” added

Northern Airborne Early Warning, NAEW, Areas added

“Vectors” option added to the SID and STAR lists

West DEP added to the SID list for Oslo Gardermoen (ENGM) runway 01L (For details see Document 02 - Sector Information Manual)

Corrected Molde (ENML) STARs

M1 parking positions at Værnes (ENVA) added

Civil PSR, SSR and MSSR radars added

Test transponders added as freetext. For information only

Following airports added:

Added airports:

Engeløy, Grådussan (ENEN)

Folldal, Grimsmoen (ENGN)

Brekken, Borgosen (ENBB)

Various bug fixes

 

Jeg vil minne om at denne sectorfilen følger oppdateringene til AIP Norge, ikke AIRAC oppdateringene. AIP Norge oppdateres i formatet Nummer/Årstall, ikke etter måned/årstall eller andre måter å oppdatere på. Derfor vil jeg presisere at AMDT 06/09 er siste gjeldene oppdatering i Norge. Det betyr altså den sjette oppdateringen i 2009, ikke en oppdatering i juni 2009 som noen har forstått det.

 

Neste oppdatering av AIP Norge vil være 01/10, og den kommer i februar.

 

Filen kan lastes ned her

 

Norway NC 1.1 AMDT 0609

 

Eller her

 

Norway NC 1.1 AMDT 0609

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innstillinger:

 

Dersom du allerede har en laget en profil som inneholder lyder, voiceinstillinger, PTT knapper osv så skal det være mulig å kopiere disse over i Norway NC filen som følger med Norway NC 1.1 AMDT 0609. Jeg testet dette raskt nå i morges, og det virka fint for meg. Husk at dersom det ikke fungerer kan du bare pakke ut Norway NC.prf fra zip fila igjen og skrive over. Gjør følgende:

 

Åpne Norway NC.prf i Notepad

Åpne den profil filen du vanligvis bruker, og ønsker å kopiere innstillinger fra, i Notepad.

Kopier fra din profil til Norway NC alle linjer som begynner med:

Voice og LastSession

Dersom du ikke pakket ut Norway NC 1.1 AMDT 0609 i samme folder som din opprinnelige profil blir du ENTEN nødt til å legge inn lyder på nytt, eller skrive inn full path til hvor lydene ligger (Dersom du pakket ut til samme folder kan du også legge inn alle linjer som starter med Sounds). Jeg gjorde det på den måten. I min opprinnelige profil stod det følgende:

 

Sounds Sound0 \\Sounds\\RingIn.wav

 

Jeg la inn C:\\Programfiler\\EuroScope foran \\Sounds\\RingIn.wav slik at det ser slik ut:

 

Sounds Sound0 C:\\Programfiler\\EuroScope\\Sounds\\RingIn.wav

 

Til sist: Kopier linjene som begynner med Settings, BORTSETT FRA linjene som heter:

 

Settings sector

Settings Settingsfile

 

Det er svært viktig at du ikke kopierer de siste to linjene (De kan være gjemt innimellom voice linjene f.eks). Får du med de to siste filene også vil ikke farger og oppsett være som det skal.

 

Dersom alt er gjort riktig skal du få opp en skjerm som ser sånn ca slik ut (Fargemessig) samtidig som all påloggingsinfo, PTT knapper, lyder osv er som det var før.

 

Hvordan det skal se ut

 

Fortell gjerne her om det var vanskelig å følge denne bruksanvisninga, eller om det gikk greit. Eventuelt om jeg kunne forklart på en bedre måte kanskje?

 

Jeg ser at det kan være noe forvirrende at NDB lista ikke ser ut til å være alfabetisk. Men denne er delt inn i to deler. Den øverste referer til AIP ENR 4.1 Radio Navigation Aids - En-route, altså underveis NDBer. Den nederste henter mindre sterke NDBer (Locator) fra AIP GEN 2.5 Radio Navigation Aids – Approach; altså hovedsakelig innflygnings NDBer. Det er desverre ingen god måte å skille dem på, men ca midt i NDB lista ligger siste En-route NDB, VAR, og første Approach Locator, AD.

 

Det er uansett fullt mulig å bruke shortcuten .fn BGU for å få opp BGU (eller hvilken som helst andre NDBer)raskt frem uten å finne den i lista. For VORer bruker du .fv og for Fix bruker du .ff

 

Eivind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står stor respekt av det arbeid Eivind har lagt ned i dette, for ikke å snakke om alle timene som er brukt for at alt skal bli så korrekt som overhodet mulig. Og, når ting ikke har fungert, så har sikkert flere med meg sett at han også har vært meget aktiv på ES-forumet (via VATSIM forum) for å få ES til å fungere etter sin hensikt.

 

Med disse filene, og siste versjon av ES, så skal det mye til for ikke å benytte programmet, selvom læringskurven kan være meget bratt til å begynne med.

 

For de som fortsatt bruker ASRC eller VRC så kan det iallefall anbefales å se nærmere på programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det virker som det er et problem med å få opp høyden på enkelte fly, den nekter bare å oppdatere seg. Enkelte ganger står det A07 eller så står det bare cruice høyden hele tiden. Er det noen flere som har vært borti det? For både jeg også Daniel Larsen har problem akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai og Daniel,

 

Beklager at dere fikk opp den feilen med at et fly forblir på cruise høyden. Jeg har vært borte i helga, så beklager også at det har tatt tid før dere har fått svar...

 

Så vidt jeg vet er dette i utgangspuntet en liten bug i ES som Gergely (han som har laget ES) kjenner til.

 

Her er løsninga for å fikse problemet:

 

I ES sørg for at du har Norway NATCON.asr filen åpen (IKKE Norway NATCON RaDS.asr). Gå til Display Settings Dialog og sjekk at Simulation Mode står på Easy Euroscope mode. Denne skal allerede være satt.

 

Gå så til Other SET - General settings. Nederst på Page 1 finner du Professional mode delen. I Correlation mode skal det stå S-Mode nå. Endre denne til Easy VATSIM, trykk OK, og problemet skal være løst.

 

Dersom du har RaDS asr filen opp skal denne stå på:

 

Simulation mode - Professional Radar

Correlation mode - C eller S-mode

 

Takk for at dere sa ifra!

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen,

 

Ny versjon er klar. Fremdeles oppdatert til siste AIP Norge (0609) men endel justeringer og litt feilretting. I tillegg er NATCON Datatag Plug-in inkludert og skreddesydd for sectorfila for å få taggene enda mer realistiske.

 

NATCON Datatag Plug-in vil redusere ICAO koden til destinasjonen i taggen fra fire bokstaver til kun de to siste som i virkeligheten. ENGM blir GM, EKCH blir CH osv. I tillegg vil CJI (ID) til flygelederen som tracker flyet (din egen ID om du tracker) vises over radar target.

 

Det er svært viktig å lese (i det minste) "Installation and Setup" beskrivelsen som du finner på side 2 i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf for å sikre at NATCON settinger og plug-in blir lagt inn i ES riktig.

 

Oppdateringsliste for versjon 1.2 AMDT 0609

 

Documentation:

Document 01 - Sectorfile Manual

Installation and setup

Document 02 - Sector Information Manual

Oslo Director position description added

Gardermoen Ground East, North and West position descriptions added

Document 04 - NATCON Data Block Labels and Aircraft Lists

Updated tags according to the NATCON Plug-in

 

Settings:

Increased history dots from 5 to 7

 

Sectorfile:

Added missing taxiway G freetext on Bodø (ENBO)

Corrected RWY error at ENRO

New Ground GEO for Kjevik (ENCN)

Adjusted stand 10 freetext at Kjevik (ENCN)

Bergen, Flesland (ENBR) Ground position corrected

Oslo, Gardermoen (ENGM) Ground positions corrected

Oslo, Gardermoen (ENGM) Director position introduced

Oslo, Gardermoen (ENGM) Delivery position introduced

Sola (ENZV) VFR point Kvitsøy correctly positioned

ENEV VOR/DME 069 APCH to Circling renamed VOR A

ENEV VOR/DME 35 renamed VOR 35

Added RU-WRC_FSS Sector who covers the Murmansk ACC1 sector.

Callsign Moscow Radar and the CJI is RU

Vectoring aid: Glideslope Intercept and Stepdown altitudes added as freetext.

Finland/Russia and Finland/Sweden borders made longer

Added rivers north and south of 63N available via GEO

NATCON Datatag Plug-in introduced

Various bug fixes

 

Filene kan lastes ned direkte herfra:

 

Norway NC 1.2 AMDT 0609

 

Eller fra denne siden:

 

Norway NC 1.2 AMDT 0609

 

Si gjerne ifra om du finner feil som må rettes opp.

 

Eivind

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den siden, men beklageligvis er mine programmeringskunskaper på langt nær nok til å lage noe lignende pr. i dag.

 

For å fortsette veien mot enda mer realistiske filer senere lurer jeg derfor på om noen der ute kan bruke et programmerings språk som heter C++

 

C++

 

Det er dette, pluss litt kjennskap til Euroscope regner jeg med (?), som kreves for å lage plug-ins. Og med plug-ins kan en få til omtrent det man vil har jeg blitt fortalt.

 

Jeg har de nødvendige data, kart, tegninger osv, men ikke kunnskapene til å programmere.

 

Ta kontakt om du kan!

 

Ellers har det kommet ut en patch til Euroscope ser jeg:

 

Euroscope 3.1 Patch

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*C++ er ett programmerings språk på lik linje med C, Java, python og pearl, og ikke ett eget program.

Språket kan skrives i en rekke forskjellige IDE'er(Integrated development environment eller "program" om du vil :-) ), og de må kompileres fra kildekode til binærfiler eller bytecode(Class filer i Java) for å kunne kjøres på en datamaskin.

Compileren KAN gjerne være 3'parts programvare i forhold til IDE, ikke nødvendigvis intergrert.

 

Skulle gjerne hjulpet deg Eivind, men desverre så er mine kunskaper om C++, veldig begrensede...

Men vet du om Euroscope har ett eget bibliotek eller API?

 

Lykke til videre i utviklingen av NATCON replica for Euroscope!

 

DU GJØR EN KJEMPE JOBB, og fortjener all den kreditt du kan få for det arbeidet du har gjort!

 

-John Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det John.

 

Moro å høre at arbeidet faller i smak.

 

Det var vel nesten det eneste jeg forstod av innlegget ditt er jeg redd :( Som sagt er jeg ikke flink med programmering, og vet vel egentlig ikke hva C, Java, python pearl, kildekode til binærfiler, bytecode, IDE eller API er... Og det høres fryktelig vanskelig ut å lære også..?

 

Det er en mappe i Euroscope folderen som heter PlugInEnvironment. I den ligger det slik jeg har forstått det litt informasjon om hvordan lage plug-ins. Ellers er dokumentasjonen rimelig begrenset:

 

Plug-ins på Euroscope Wiki

 

Kort sagt setter vel dette bare en aldri så liten strek under mitt beskjedne utsagn om at jeg kan svært lite om programmering.

 

Men det betyr ikke at jeg ikke er interessert i å få tak i en eller flere som faktisk kan dette. Og som kan hjelpe meg med å utvikle NATCON Plug-inene. Skrik ut om du er der ute!

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Eivind, for all hjelp du har ytt. Nå har jeg gått fullt og helt over til euroscope, og jeg liker det veldig veldig godt. Jeg hadde ikke særlig mye erfaring med VRC fra det lille jeg satt som ATC før ES, men jeg synes helt klart at også som Tower er ES laaangt bedre enn VRC. Det kan være at det er greit å øve ny atc opp i VRC først, men egentlig tror jeg bare det står på at mentorene selv blir helt trygge på ES. Da kan de heller gå rett på ES med studentene sine.

 

Så et lite spørsmål: Hvilket scenery på bergen er det som stemmer overens med det jeg ser på scopet ES?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gergely Csernak, som lager Euroscope, publiserte nylig en patch til versjon 3.1. Den heter nå 3.1d.

 

I forbindelse med dette er det oppdaget en liten feil som Gergely forklarer på denne måten:

 

We received some messages that if you open an ASR in 3.1d that was saved with 3.1a then you may experience some strange situations: "Has anyone experienced problems with aircraft not popping up anymore after installing the 3.1d patch? There seem to be a 1-minute delay after connecting to the normal network before traffic and ATC pops up. In the simulator environment, simulated traffic does not appear at all."

 

It seems that the change in the simulation mode is not handled 100%. You should go to the Display Settings dialog and select the simulation mode again then save.

 

Jeg anbefaler følgende oppsett intil videre dersom du bruker Norway NC 1.2 AMDT 0609 og ES 3.1d og ønsker høyest mulig realisme:

 

- Åpne Norway NATCON RaDS.asr

- Gå til General settings og sett Correlation mode til C-mode

- Skru på "Simulate radar coverage and outage"

- Trykk OK

- Gå til Display Settings Dialog og sett Simulation Mode til Radar

 

(Merk: Med denne filen, og dette oppsettet, vil du nå ikke kunne se trafikk på bakken. Det bruker du den neste ASR filen til)

 

- Åpne så Norway NATCON.asr (Du kan nå skifte mellom de to ASR filene ved hjelp av F7 knappen. Du kan åpne så ASRene så mange ganger du vil)

- Gå til Display Settings Dialog og sett Simulation Mode til Easy Ground

 

Nå vil du kunne bruke Norway NATCON.asr til å se trafikk på bakken, mens Norway NATCON RaDS.asr vil kunne brukes til å se trafikk i lufta. Med dette oppsettet får du også radardata informasjon på taggen. Et target (fly) som kun sees av en primærradar vil være en sirkel, kun SSR (transponder) target vil være et "diamant" symbol, mens dersom flyet sees av både primær- og sekundærradar, så vil symbolet være en firkant. Les mer om dette, og se bilder, i Document 04 - NATCON Data Block Labels and Aircraft Lists.pdf på side 3-5.

 

Dersom du har laget egne ASR filer, og vil bruke dem, er fremgangsmåten lik. Sørg for at den ASR filen du bruker på bakken er satt som Easy Ground, mens den du skal bruke til å se fly i lufta er satt opp med:

- Radar i Simulation Mode

- C-Mode som Correlation mode, og

- "Simulate radar coverage and outage" på

 

Jeg er online på Stavanger i kveld fra kl 1930, så dersom du opplever problemer er det bare å ta kontakt.

 

Eivind

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...