Gå til innhold

video av en VATSIM flight


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Sitter på gjerdet selv føler jeg :blush:

 

Nå har jeg ikke veldig mye tid til å fly om dagene. Så det glir liksom bare forbi.

Men dette ser jo veldig lovende ut for oss.

 

Vil si jeg kan fly rimelig greit. Men der det stopper for meg, er bruken av FMS og den hardcore plottingen av en rute med den etc. Men dette får jeg ta opp igjen tråden på, ble vel ikke helt ferdig sist gang jeg leste meg opp på dette :)

 

For man må vel helst bruke FMS + SID/STARS etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig file en VFR flightplan, og slippe unna SIDs og STARs, men man kommer ikke unna kart og prosedyrer. Personlig synes jeg det er mye gøyere med IFR flights på Vatsim, og så flyr jeg heller VFR på multiplayer eller solo. Men det er jo meg da...

 

Trøsten for dem som synes IFR virker vanskelig er at det finnes mange som er villige til å hjelpe dersom man trenger hjelp til å lære dette. Videre er det altså fullt mulig å file en VFR flightplan. Jeg ville kanskje ha fokusert på å lære IFR prosedyrene før jeg ga meg i kast med Vatsim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da, Andreas, tar jeg meg den friheten at jeg siterer deler av "Founders open letter to the community" (http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=6&t=35019&start=0)

The core principles of VATSIM are found in the preamble to the Code of Conduct. Above all else, VATSIM is supposed to be an environment which is fun and, at the same time, educational and a realistic simulation of real world aviation. VATSIM is supposed to be an INCLUSIVE rather than an EXCLUSIVE community. That means that the entertainment, educational and realistic simulation aspects of VATSIM have to work together and otherwise complement one another. No one aspect should have any greater importance over or be pursued to the detriment of any of the other core principles.

 

This also means that while we strive for realism, we must be willing to make compromises in that regard. The reason for this is that there is an important difference between the real world and the VATSIM world that some in our community are failing to grasp or choosing to ignore. The real world aviation community comprised of real world pilots and ATC is an exclusive community. No one is permitted to legally fly or control in the real world before they have undergone extensive training. That is simply not the case in VATSIM as we are an inclusive community.

 

There will always be people of differing age, backgrounds and starting knowledge about piloting and ATC when they join VATSIM. We are observing a growing trend of intolerance towards new members who are not as educated in piloting and ATC as other senior staff and members might be which goes against the inclusiveness aspect of VATSIM. Further feeding this unwanted fire are those staff members who are openly creating a culture of exclusivity through the implementation of overly stringent rules and training regimens for ATC, all in the name of realism. What this has in fact resulted in is a shift away from the fun and educational aspects of VATSIM (i.e. removing the balance we tried so carefully to create) towards a more heavily weighted realism aspect. The perception and/or justification is that this is a great benefit to VATSIM as we are making things “as real as it gets”. While this might be acceptable if this resulted in no effect on the fun and education aspects, this has clearly not been the case.

Det du skriver om at "man kommer ikke unna kart og prosedyrer" blir dermed ikke helt korrekt i og med at kjenskap til slikt ikke er et krav for å fly på VATSIM. Det bør selvsagt helst være enhver pilots mål å bli bedre/lære mer, men det kan ikke kreves kunnskap om SID/STAR fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er null problemer å fly IFR på vatsim med omså default GPS. Det er noen få essensielle ting for en tur på vatsim (en rute man kan følge, høyde, en alternativ destinasjon og kunne bruke de enkle funksjonene i autopiloten), også er det en haug med ekstrating som man kan ta i bruk for å gjøre turen litt mer realistisk. Men som andre her nevner, så er det ikke noe krav. Å finne riktig rute gjør man på fem sekunder med vroute eller rfinder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom så mange har sagt at de kan 8 desember så spikrer vi den datoen :) Altså da blir "eventet" Tirsdag 8 desember fra 19-20 lokaltid (mulig det blir litt lenger).

 

Jeg synes kanskje vi skal utvide den opprinnelige ideen til 2 flytyper til slik at vi får litt innsikt i andre produkter enn PMDG også.

 

Det er derfor ønskelig med 3 piloter som har muligheten til å filme flighten sin. Piloter som har muligheten send en mail til meg på accsca3@vaccsca.org, du bør ha god kjennskap til vatsim, flyet ditt og fraseologi.

 

Flighter:

 

1. ENGM - ENBR PMDG 737-800

2. ENGM - ENBR WILCO PIC 737-300

3. ENGM - ENBR Airbus A3XX (frivillig hvilken type å produkt)

 

ATC påmelding og div info skjer i denne tråden på vaccsca da jeg ikke har mulighet til å moderere tidligere innlegg her på FS.no: http://forum.vaccsca.org/index.php?showtopic=26016&st=0#entry21849

 

Jeg har satt opp navn på nesten alle ATC possisjoner, bekreft at du kan!

Videre så er det veldig ønskelig at MANGE piloter stiller opp slik at ikke det blir de 3 pilotene alene på frekvensene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, jeg vil påstå at det er et gap mellom teori og praksis på det punktet der. Hvis man ikke har noe kunnskap om kart og atc kommunikasjon overhode tror jeg at møtet med Vatsims virkelighet vil bli ganske frustrerende og kjipt. Det er ikke uten grunn at man finner en STOR MENGDE med skriftlig informasjon på Vatsim.net som omhandler charts, flightrules, generelle regler og atc kommunikasjon. Jeg synes det er en no-brainer at man må sette seg inn i dette. HVORDAN man setter seg inn i det er en helt annen sak, og en viss mengde med prøving og feiling (og læring av sine feil på bakgrunn av tilbakemeldinger) er helt klart en del av vatsimopplevelsen. Er man newbie har man krav på tålmodighet fra atc og medpiloter (dog teori og praksis er ikke alltid det samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er tirsdag det minst passende.. Fagdager i diverse fag hver onsdag, ofte med prøver. Men skal sjekke opp hva som skjer på onsdag, ellers så vil fredag eller lørdag passe mye bedre for min del ;) - er det ikke bedre traffikk på en fredag for eks?

 

Setter ENGM_TWR, ENGM_GND eller DEL på ønskelisten foreløpig, så skal jeg si hvordan det blir innen i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje være en ide og tekste det man sier og det atc svarer på filmen. Det er ikke alltid man hører så godt hva som blir sagt uten at man vet sånn noen lunde hva det går i.

 

God ide det Aleksander! :) Tror mange nye vatsimmere sliter med å oppfatte hva ATC egentlig sier. Husker jeg slet med det selv i starten - var noe annet enn FS ATC'en eller 'proffene' på FSX serverne... x)

 

Edit: Joda, tirsdag går nok fint alikevel det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring' date=' så vil dette ta lenger tid enn en time, Anders. Og det er uten alt oppstyret rundt klargjøring av opptaksprogrammer, koordinering osv. Tror det lureste er å i hvert fall ha 1,5 timer, slik at alle får en halvtime å gjøre seg klar på.[/quote']

Det vil nok sikkert gå litt over tiden, ihvertfall for de som sitter på Bergen. Derfor jeg skrev:

 

Altså da blir "eventet" Tirsdag 8 desember fra 19-20 lokaltid (mulig det blir litt lenger).
:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan ta Stavanger control?

 

----

Dere som ikke er medlemmer av VATSIM men som er nysgjerrige på eventet kan selvfølgelig melde seg inn HER. Da kan du logge opp med gate på bergen eller gardermoen og lytte på frekvensene.

 

Bare husk å sett region til Europa og vacc til vaccsca (skandinavia) hvis dere senere kunne tenkt dere å bli ATC.

 

Alle er velkommen på Vatsim :) En kommentar til Gunnar's innlegg om at folk IKKE trenger å være utlært på SID/STAR når de begynner: De første månedene jeg var medlem fløy jeg rundt i defualt 737 uten peiling på SID/STAR - da gikk det i vectors eller direct punkter som fantes på gps'en :)

 

Etter det så byttet jeg ut GPS'en med FsNavigator og brukte SID/STAR som lå inne der eller plottet punktene manuelt inn selv. Så en dag kjøpte jeg PMDG 737 pakken med 6,7,8,900 og så MASSE på youtube om FMC og overhead, etterhvert gikk ting av seg selv.

 

Fikk også veldig mye hjelp fra ATC, skriver du at du er "newbie" i Flightplanen så har alle forståelse for at ting kan gå senere, at man ikke forstår en klarering osv, de aller fleste er hjelpsomme når nye piloter er på frekvensen!

 

Utenom diverse heller akrobatiske flighter så har jeg ikke et minutt offline på FS siden jeg joinet VATSIM en maidag i 2007 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC liste:

 

ENGM_DEL Gardermoen Delivery

ENGM_GND Gardermoen Ground [color:#000099]Even Rognlien[/color]

ENGM_TWR Gardermoen Tower [color:#000099]Einar Kristiansen[/color]

ENGM_APP Oslo Approach [color:#000099]Kai Dreyer[/color]

ENOS_CTR Oslo Control

 

ENSV_CTR Stavanger Control [color:#000099]Werner Rafteset[/color]

ENBR_APP Bergen Radar [color:#000099]Daniel Klepp[/color]

ENBR_TWR Bergen Tower [color:#000099]Mateusz Kostrzewa[/color]

ENBR_GND Bergen Ground [color:#000099]Alexander Lund[/color]

 

Håper mange dukker opp med en flight og to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...