Gjest Egil Johnsen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 I 2011 vil ENGM bli den første flyplassen som benytter ett nytt paradigme for innflyvning kalt Point Merge. Point Merge baserer seg på at innflvningen vil bli foretatt i to vifter (buer) som er symmetriske til rullebanen. Hver rullebane (eks 19) vil ha to slike vifter, en for nord/vest og en for sør/øst. Siden Gardermoen har to parallelle rullebaner, så vil hver rullebane bruke de samme viftene. (To for 01L/R og to for 19L/R). Hver vifte vil ha to lag (vertikalt separasjon) slik at fly fra nord vil fly i den lave buen mens fly fra vest vil fly i den øvre buen. Disse viftene vil være 90 grader på rullebanen (De to viftene vil jo da være 180 grader i forhold til hverandre). I en slik vifte (kvartsirkel) så vil avstanden (radien) til sentrum være konstant. Flygelederen vil da kunne sekvensere flyene ved å gi dem ordre om å bryte buen og fly mot sentrum. Siden avstanden fra buen til sentrum er konstant, vil en flygeleder kunne forsinke et fly ved å la det fly en større del av buen. På denne måten vil flygelederen kunne sekvensere flyene, uavhengig om hvor de kom fra. Dagens STAR er jo ikke symmetriske, og dette gjør det vanskeligere å pakke flyene. Hvis to fly (fra forskjellig retninger) kommer samtidig inn i hver sin bue, vil den ene bli brutt mot sentrum med en gang, mens den andre vil fly 3nm av buen før den får beskjed å bryte. Separasjonen mellom dem vil da bli 3nm. For at dere skal få et bilde av hvordan dette vil se ut: Tenk dere en penn. Plasser pennen slik at ILS senterlinje går 90 grader midt på pennen. Ta en passer, og tegn en kvartsirkel med en radius noe mindre en halve pennen. Buens midtpunkt skal være rett mot enden av pennen. Tegn en slik kvartisirkel for hver ende av pennen. En flyplass med en stripe vil ha fire slike buer eller vifter. To for hver rullebane. Hensikten er å få en mer effektiv flyt av flyene, samt økt sikkerhet. Kommunikasjonen med pilotene vil bli redusert i og med at pilotene har et bilde av hvor dem skal fly. Dem trenger bare ordre om hvor buen skal brytes. Mer info om Point Merge finner dere her. (se også i dokumentene som er linket til siden). Håper dere finner dette interessant Egil Johnsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Første flyplass? Hvis jeg forstår systemet riktig, så er det det samme som Alta har hatt i noen år allerede, hehe: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENAT/EN_AD_2_ENAT_4-7_en.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dette var nytt for meg. Takker for interessant innlegg og masser av god lesing fra Egil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det kartet du peker på til Alta Marius kalles en DME-ARC der du flyr på en gitt DME(avstand) fra radiofyret inn mot flyplassen. Det gir deg en bue rundt inn mot innflyging. Det er mange flyplasser som benytter seg av denne formen for approach. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Johnsen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Nei, Point Merge er ikke det samme som en DME-Arc der man flyr i en bue relatert til et radiofyr. Det eneste som er felles, er at man flyr i en bue. En slik DME-Arc, som man benytter i Alta (og mange andre plasser) er jo som en vanlig STAR. Point Merge vil bli benyttet for å sekvensere flyene på tett trafikkerte flyplasser. Pakking av flyene vil skje ved at flygelederen ber flyet om å bryte buen, og gå mot sentrum. Ser du på videoene som er i linken jeg ga, så ser du dette simulert. Ta en titt på den første videoen, som viser simuleringen av Point Merge (den fra 2008) så vil du se forskjellen. Vil anbefale dere å ta en titt på simuleringsvideoen Egil Johnsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hehe, beklager, så ikke videoen første gangen jeg klikket på linken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Johnsen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei igjen. Fant kart for Point Merge slik det vil se ut for ENGM på side 76 i dette dokumentet. Det vil jo bli tilsvarende for den andre rullebanen. Dette dokumentet er interessant, for det viser jo også hvordan det vil se ut på ND i cockpit. Egil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ser ut som et spennede opplegg! Kartet var veldig informerende Men hvorfor vil dette øke sikkerheten, det vil vel heller være tvert imot pga. alle samles mot ett område... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Stiligt, interessant lesing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Egil Johnsen Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Erfaringene fra simuleringene viser at kommunikasjonen mellom fly og ATC blir mindre. Derfor blir ATC'ene mindre stresset, samt at flyvningen blir mer forutsigbar for piloten. Du kan lese konklusjonen i dette dokumentet. Merk også simuleringen med og uten Point Merge i dokumentet (side 6). Her ser du (øverste figur) at ATC må be piloten om å fly i buer eller piruetter for å skape avstand. Dette forårsaker mer kommunikasjon med flyet, og uforutsigbarhet for piloten. Derav mer stress, og større fare for feil. Midterste figur viser Point Merge. Her ser du at piloten flyr en forutsigbar STAR. Eneste kommando ATC trenger å gi er brytingen av buen mot sentrum. Egil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Dette ser spennende ut. Det blir litt av en jobb for oss Norske Kontrollere på VATSIM fremover. Hører at ENOS området blir endret totalt i løpet av neste år, og så blir dette systemet sikkert en del av det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Blir ENOS også forandret? Hva blir forandret da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.