Gå til innhold

Nye innflygingsrutiner, Point Merge, for ENGM


Gjest Egil Johnsen

Anbefalte innlegg

Gjest Egil Johnsen

I 2011 vil ENGM bli den første flyplassen som benytter ett nytt paradigme for innflyvning kalt Point Merge. Point Merge baserer seg på at innflvningen vil bli foretatt i to vifter (buer) som er symmetriske til rullebanen. Hver rullebane (eks 19) vil ha to slike vifter, en for nord/vest og en for sør/øst.

 

Siden Gardermoen har to parallelle rullebaner, så vil hver rullebane bruke de samme viftene. (To for 01L/R og to for 19L/R).

 

Hver vifte vil ha to lag (vertikalt separasjon) slik at fly fra nord vil fly i den lave buen mens fly fra vest vil fly i den øvre buen. Disse viftene vil være 90 grader på rullebanen (De to viftene vil jo da være 180 grader i forhold til hverandre). I en slik vifte (kvartsirkel) så vil avstanden (radien) til sentrum være konstant.

 

Flygelederen vil da kunne sekvensere flyene ved å gi dem ordre om å bryte buen og fly mot sentrum. Siden avstanden fra buen til sentrum er konstant, vil en flygeleder kunne forsinke et fly ved å la det fly en større del av buen. På denne måten vil flygelederen kunne sekvensere flyene, uavhengig om hvor de kom fra. Dagens STAR er jo ikke symmetriske, og dette gjør det vanskeligere å pakke flyene.

 

Hvis to fly (fra forskjellig retninger) kommer samtidig inn i hver sin bue, vil den ene bli brutt mot sentrum med en gang, mens den andre vil fly 3nm av buen før den får beskjed å bryte. Separasjonen mellom dem vil da bli 3nm.

 

For at dere skal få et bilde av hvordan dette vil se ut: Tenk dere en penn. Plasser pennen slik at ILS senterlinje går 90 grader midt på pennen. Ta en passer, og tegn en kvartsirkel med en radius noe mindre en halve pennen. Buens midtpunkt skal være rett mot enden av pennen. Tegn en slik kvartisirkel for hver ende av pennen.

 

En flyplass med en stripe vil ha fire slike buer eller vifter. To for hver rullebane.

 

Hensikten er å få en mer effektiv flyt av flyene, samt økt sikkerhet. Kommunikasjonen med pilotene vil bli redusert i og med at pilotene har et bilde av hvor dem skal fly. Dem trenger bare ordre om hvor buen skal brytes.

 

Mer info om Point Merge finner dere her. (se også i dokumentene som er linket til siden).

 

Håper dere finner dette interessant

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Nei, Point Merge er ikke det samme som en DME-Arc der man flyr i en bue relatert til et radiofyr. Det eneste som er felles, er at man flyr i en bue. En slik DME-Arc, som man benytter i Alta (og mange andre plasser) er jo som en vanlig STAR. Point Merge vil bli benyttet for å sekvensere flyene på tett trafikkerte flyplasser.

 

Pakking av flyene vil skje ved at flygelederen ber flyet om å bryte buen, og gå mot sentrum. Ser du på videoene som er i linken jeg ga, så ser du dette simulert. Ta en titt på den første videoen, som viser simuleringen av Point Merge (den fra 2008) så vil du se forskjellen.

 

Vil anbefale dere å ta en titt på simuleringsvideoen

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Hei igjen.

Fant kart for Point Merge slik det vil se ut for ENGM på side 76 i dette dokumentet. Det vil jo bli tilsvarende for den andre rullebanen. Dette dokumentet er interessant, for det viser jo også hvordan det vil se ut på ND i cockpit.

 

 

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Erfaringene fra simuleringene viser at kommunikasjonen mellom fly og ATC blir mindre. Derfor blir ATC'ene mindre stresset, samt at flyvningen blir mer forutsigbar for piloten.

 

Du kan lese konklusjonen i dette dokumentet. Merk også simuleringen med og uten Point Merge i dokumentet (side 6).

 

Her ser du (øverste figur) at ATC må be piloten om å fly i buer eller piruetter for å skape avstand. Dette forårsaker mer kommunikasjon med flyet, og uforutsigbarhet for piloten. Derav mer stress, og større fare for feil.

 

Midterste figur viser Point Merge. Her ser du at piloten flyr en forutsigbar STAR. Eneste kommando ATC trenger å gi er brytingen av buen mot sentrum.

 

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...