Gå til innhold

Fallskjermhopping!


Anbefalte innlegg

Heisann! Har lenge hatt en forkjærlighet for alt som har med flyging å gjøre. Holdt på med flightsim siden fs2k, men savner en litt mer spennende hobby på siden av dette. Og hva er vel ikke en mer perfekt kominasjon av spenning og flyging enn det å drive fallskjermhopping!

 

Vurderer seriøst å begynne på et grunnkurs i Stavanger Fallskjermklubb som starter 18. Juli i sommer. Fant ut at det var like greit å ta et kurs til 3700,- enn bare å gjennomføre ett "lite" tandemhopp til 2100,- Får da alle basiskunnskapene og et "jomfruhopp"! "[smil]"

 

Lurer derfor litt på om det er andre her i forumet som er aktive hoppere som kan gi råd og tips. Jeg bruker briller og har relativt dårlig syn (-7,5) og lurer også på om dette er noen hindring for å gjennomføre et hopp?

 

Takknemlig for seriøse svar

 

[ 22-05-2002, 15:29: Endret av: Stian Harestad Berg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, "Jump for it".

 

Synet er ingen hindring for å springe fallskjerm. Normalt helse er alt der trengs.

 

Som du selv sir, JA ta hele kurset så du blir utdannet til selv å kunne springe. Det er først da moroen starter.

 

Har selv sprunget i "mine unge dager" men gjør det ikke lengere. (Kona mener jeg er blevet for stiv til det pjat nu)

 

Lykke til Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller et intensiv kurs i seilflyging på Elverum i sommer. Tror prisen ligger på rundt 7-8000. For det får du 25 starter i seilfly og til slutt får du fly solo. Er ikke det bedre valuta for pengene? Seilflyging er etter min mening den beste kombinasjonen av flyging og spenning. Bedre blir det ikke!

 

"[smil]"

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stian Harestad Berg:

Vurderer seriøst å begynne på et grunnkurs i Stavanger Fallskjermklubb som starter 18. Juli i sommer. Fant ut at det var like greit å ta et kurs til 3700,- enn bare å gjennomføre ett "lite" tandemhopp til 2100,- Får da alle basiskunnskapene og et "jomfruhopp"!
"[smil]"

 

Lurer derfor litt på om det er andre her i forumet som er aktive hoppere som kan gi råd og tips. Jeg bruker briller og har relativt dårlig syn (-7,5) og lurer også på om dette er noen hindring for å gjennomføre et hopp?

Hei Stian,

 

Har selv hoppet i Stavanger i ni år og er en av instruktørene som holder kurs. Dersom du lurer på noe mer kan du bare skrive her, eller sende meg en melding på froded@tiscali.no

 

Når det gjelder synet så er ikke det noen hindring over hodet. Bruker du linser trenger du ikke å tenke på det en gang, men dersom du bruker briller må du kjøpe deg et par hoppbriller som er beregnet til å gå utpå vanlige briller. Dette kan du bestille fra Skydesign i Oslo (http://www.skydesign.no/) eller du kan høre med noen i klubben vår om de kan skaffe.

 

Klubben har også noen hjemmesider med mer info, dersom du ikke allerede har sette dem: http://www.sfsk.no/

 

Anbefaler deg også å melde deg på så snart som mulig da noen av kursene i løpet av året tidlig kan bli fulle. Informasjon om påmelding finner du også på hjemmesidene våre.

 

Prisen har forøvrig steget noe. (I overkant av 4000,- dersom du er over 20 år, og i underkant dersom du er under 20 år)

 

Velkommen i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode!

 

Forhørt meg litt rundt nå, og blitt mer og mer sikker på at dette er veien å gå! Meldte meg på kurs som begynner 18. juli i SFSK. Gleder meg allerede. Må ha noe å gjør på når festivalene er over og jeg er blitt lei jobbing! "[smil]"

 

Fant ikke noen hopp-briller som var tilpasset brillebrukere på skydesign.no, har du en eksakt link? Uansett så kan det være at jeg kjøper meg en pakke engangslinser som jeg kan bruke de dagene jeg skal hoppe.

 

Vel det var det, så var det tilbake til bøkene. Eksamen i kjemi på mandag... "[sur]"

 

[ 24-05-2002, 14:42: Endret av: Stian Harestad Berg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to små ting til:

* Så nå at de hadde hoppe-briller med styrke til salgs hos SkyDesign. Kan kanskje være aktuelt.

 

* Dersom du, eller andre her, har lyst til å finne mer utav hva fallskjermhopping er - så er det bare til å besøke den nærmeste fallskjermklubben. Gjerne under hopping. På Sola er det hopping omtrent hver eneste dag, så fremt det er bra vær. Kjør gjennom Ølbergskogen som ligger sørvest for flyplassen så finner dere frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Stian Harestad Berg:

Fant ikke noen hopp-briller som var tilpasset brillebrukere på skydesign.no, har du en eksakt link? Uansett så kan det være at jeg kjøper meg en pakke engangslinser som jeg kan bruke de dagene jeg skal hoppe.

Disse hoppbrillene finner du under "Brillegoggles" på denne siden (nesten nederst): http://www.skydesign.no/html/tilleggsutstyr/tilbehoer/briller.html Brukte selv disse brillene for en del år siden - men gikk over til å bruke linser fast. Øverst på samme side finner du også hoppbrillene som du kan få med styrke i.

 

Ellers kan jeg si at jeg har nettopp prøvd paragliding også. To turer, en "skli" tur og en to timers heng tur. Absolutt interessant det også. Skal prøve ut mer før jeg gjør meg opp noen mening. Vår lokale klubb i Stavanger området finner du her: http://home.c2i.net/jhpgk/JHPGK.htm

 

Snakkes sikkert i juli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...