Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 7. november 2009 Premium Medlem Del Skrevet 7. november 2009 Stor FS-helg i Lelystad, mange fra forumet dro nedover. Jeg tok meg en tur med Catalina`n, som flymusèet der nede var interessert i å bytte mot en DC-2. Parkerte foran det gamle tårnet til Schipol Airport, og stakk innom musèet for å kikke etter Gunnar og gjengen. Traff ingen av de, så jeg regner med de hærja rundt i Amsterdam fremdeles :grin: . Da kunne jeg likegodt gjøre det jeg var kommet for, å prøvefly en av de siste flybare DC-2 som finnes. Jeg er nok ikke så stødig i å håndtere slike gamle klenodier som jeg trodde, for jeg klarte å tappe batteriene flere ganger før hun så mye som beveget en av propellene :blush: . Ikke var hun særlig samarbeidsvillig med bremsene heller, for jeg ødela nesten alt av grøntareal på Lelystad, før jeg klarte å line opp til take off. Det ble også flere runder innom flight manual, før en utålmodig flygeleder endelig fikk meg avgårde. Ei stund virket det som dette skulle bli en solskinnstur, men så startet de virkelige problemene. Først passerte jeg tillatt hastighet for å ha hjulene nede, så de forble nede og i vranglås. Deretter forsvant alt jeg trengte av hydraulikk, og så begynte motorene å fuske, flapsen ville ikke ned og til slutt begynte det å lyse i varsellampene for brann. Siste utvei ble MAY DAY, og med nød og neppe klarte jeg å fullføre en meget avkortet landingsrunde tilbake til Lelystad, og igjen gikk det ut over siste rest av grøntareal, da det ikke var fnugg av bremser til å stoppe utysket. Etterlot DC-2ern med blandede følelser, og trøstefløy hjem i min trofaste Catalina. Tror jeg må ta en grundigere gjennomgang av flight manual, før jeg igjen tør sette meg i cockpit på DC-2 :cry: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pasi Jorgensen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 He he hehe, morsom historie og knall bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Herlig start på en lørdagsmorgen. Flott historie og herlige bilder av et nydelig fly. Stå på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hehe! Overgangen fra blåselamper på Edwards AFB og til halestyrte gamle klenodier er vel ikke så lett å takle.. :grin: Flotte bilder fra nordsia Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Nelson Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Veldig bra. Den DC-2en ligner mye på MAAM DC-3. Både ser og høres ut som de har gjort en god jobb med den. Flink til å lage historier var han også. Håper ikke det blir alt for mange av dem i jobb-sammenheng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Knallflotte bilder og god kreativitet! Du får ha fortsatt god tur med DC-2'ern, man trenger nok å bli kjent med denne maskinen før man begynner å humpe rundt på disse småstripene i Alaska? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 7. november 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 7. november 2009 Takker for hyggelig respons. Veldig bra. Den DC-2en ligner mye på MAAM DC-3. Både ser og høres ut som de har gjort en god jobb med den.Flink til å lage historier var han også. Håper ikke det blir alt for mange av dem i jobb-sammenheng He he, historien er nesten fra virkeligheten. Bortsett fra at Lelystad og det hele foregikk virtuelt, så var hendelsesforløpet i DC-2ern selvopplevd. De har gått veldig langt i å lage den realistisk, så modellen er nesten plagsomt vanskelig å fly. DC-3 fra MAAM var såre enkel i forhold. Er i øyeblikket usikker på om jeg liker det eller ikke, for selv etter nøye studier av forseggjort flight manual, har jeg enda ikke klart å utføre prosedyrene riktig. Enten får jeg ikke start på dævelskapen, eller så dør motorene like etter take off, uansett går noe galt på hver tur, og nå tør jeg søren ikke fly spetakkelet mer :cry: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Aaaaahhhhhh heeeerlig Ernst! (Men det var mye goyere i virkeligheten ) Hilsen Gunnar, Bobbo, Paul og Oyvin (som fortsatt er i Nederland) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 8. november 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 8. november 2009 Men det var mye goyere i virkeligheten ..... det kan jeg forestille meg :grin: . Gleder meg til å se reportasjer og nyheter fra dere . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hehe artig story dette her. Den toeren ser skikkeleg flott ut. Men litt for moderne avionikk i den til å vere ein så gamal maskin :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 9. november 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 9. november 2009 Hehe artig story dette her. Den toeren ser skikkeleg flott ut. Men litt for moderne avionikk i den til å vere ein så gamal maskin Tjaaa? Denne DC-2 utgaven er visstnok nøyaktig kopi av den de har i Lelystad, og der har de puttet inn Garmin m.m. for å bedre navigasjonen. Men det følger også med en modell som er litt enklere utrustet. Ellers er 2ern langt fra moderne, med et håpløst gammeldags rituale for håndtering av motorene :cry: . Jeg begynner å få tak på det, men det skal lite til før sylindertemperaturene stiger, med brann og greier som resultat. Ikke er hun enkel å lande heller, for det er nesten umulig å få ned hastigheten på vei nedover, og man må ikke tenke på å sette ut hjul eller flaps før man er under 87 knots :blush: . Men hun flyter silkemykt og lett i forhold til frames, og du skulle hørt på lyden!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 «Storken» (Uiver betyr stork) stod parkert i en av hangarene på området. Og der luktet det en herlig blanding av fersk maling og olje. Jeg tok noen foto, og er de bra nok, blir de nok publisert. Det var imidlertid ikke noe hjelp i å dra helt til Nederland for å skaffe seg Lelystad og FSX DC-2'en. Disse viser seg å kun være tilgjengelig via download. Så da er det bare å sette i gang med å laste ned... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Da er både DC-2 og Lelystad X på plass i simmen. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 10. november 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 10. november 2009 Gratulerer med begge! Lelystad X er et veldig bra scenery, og selv med AI-trafikk belaster det nesten ikke frames. Mer spent er jeg på dine erfaringer med DC-2ern. Som sagt "online" sliter jeg med å gi dama rett behandling, så jeg må antakelig lære meg noen triks av en pilot med mer fartstid enn det jeg kan skryte av :grin: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Kommer tilbake med synspunkter når jeg har fått flydd denne maskina litt. Har så vidt tatt en runde på Lelystad og hadde ikke noen nevnevedige problemer annet enn at jeg synes at denne modellen må flys ned på rullebanen. Mye nese nedover, men den skal kanskje være sånn. Viktig å passe på rpm og oljetemp. Fant ingen cowl flaps. Må vel lese manualen kanskje :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 10. november 2009 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 10. november 2009 Se der ja, da er du godt i gang :grin: . DC-2 har ikke cowl flaps, en av grunnene til at det er vanskelig å holde sylindertemp nede. Ellers er jeg enig at den må flys ned på rullebanen, men samtidig er det nesten umulig å holde seg under 87 knots, selv med fulle flaps. Jeg prøver også å fly lang og flat finale, og det har gått bra et godt stykke nedover ( den flyter noe helt vannvittig hvis det er lite motvind), men så faller oljetrykket til rødt pga for lav motorsetting :crazy: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Dette med moderne navigasjons utstyr i disse klasikerne fikk jeg forklart av ene piloten på DC3n i Sandefjord var ett Euro krav. De hadde også måtte montere slik navigasjons utstyr i den og om jeg ikke husker feil var det for å kunne fly i Europa og ikke ett absolut krav for ett veteranfly som kun skulle fly innad i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.