Gå til innhold

SAS kutter og kutter


Jarle Pedersen

Anbefalte innlegg

Ellers ser jeg at Widerøe er nevnt, og må si meg enig i at det kunne blitt spennende på Norsk innenriks dersom Widerøe hadde slått seg løs...

 

Ja det kunne det, men med SAS som eier, setter det seg selv begrennsinger i hvor Widerøe velger å satse.

 

Et utmerket eksempel er Skagen-Oslo. Her har det blitt jobba i kulissene i flere år får å få til en direkterute Skagen-Oslo. Som eneste oppratør i norge idag er Widerøe det eneste selskapet som har matriel til å fly den strekkninga av norske selskaper. Men dem sier at de ikke er interesert, og bruker et argument om at det ikk er grunlag for en slik rute. Transport økonomisk institutt har sett på saken for en direkterute Skagen-Oslo. Og de sier at markede er det med omlag 50000 reisende i året. Med andre ord 50% av den totale trafikken over SKagen fordelt på hele året reiser ifra Skagen via Tromsø og Bodø for å komme seg til Oslo.

 

Så kan man jo lure på hvorfor Widerøe ikke kliner til på den ruta. Her er det to ting som spiller inn.

 

1: De sier at de ikke vil starte den ruta da det ikke vil lønne seg. Javel? Disse 50000 reisende flyr alt med WIderøe ifra Skagen. Eneste forsjellen er at de må ned i Bodø eller Tromsø for å bytte til SAS eller Norwegian. Og ruta Bodø-Skagen-Bodø er nermest sprengt rent kapasitetsmessig.

 

2: Det er banelengden. Banen på skagen er ca 850 meter. Og Widerøe sier at dem ikke vil fly Skagen-Oslo med Dash8-100. Denne støtter jeg helt å fult opp om. Men selv om banen skulle bli forlenget til 1199 meter, og Widerøe kan sette inn Dash8-300 fly er dem fortsatt ikke interesert sier dem.

 

Og hvorfor i all verden skulle et selksap ikke være interesert i å starte en rute der det er dokumentert at det er lønsomt forsvarlig å fly? Jo svaret er SAS sitt eierskap. For ved en slik rute vil det ramme SAS på Evenes og Bodø primært, og Tromsø vil få en ubetydelig nedgang på sine Osloruter.

 

Heldigvis finnes det idag selskaper som seriøst vurderer oppstart. Men dem er avhengig av at banen blir utvida til 1199 meter. Planene er klarer, men pengene er ikke bevilget. Kostnadsmessig er en slik utvidelse beregna å koste 20 milioner kr. Det er startet et selskap som jobber med en privat finnansiering av prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Bare for å oppklare litt fakta, Kenneth..

 

UKM Norge=Uavhengig av staten, bruker hvilket selskap de vil.

 

URG=Uavhengig av staten, men avhengig av UKM Norge, bruker hvilket selskap de vil.

 

AUF=Er jo forsåvidt uavhengig av staten, men det blir naturlig nok litt påvirkning da staten(de neste 4 år) vil være moderorganisasjonen..

 

Men for å dra inn litt annen fakta også da.

Min familie reiser også en del med fly, også da er jeg naturligvis med. Vi bruker alltid SAS! Ingen har noe forbindelser i SAS/ikke noe politisk standpunkt om SAS og har ingen ting med hvordan SAS var for 40 år sia.

Nei, vi reiser SAS fordi man får hyggelige fjes, serviceinnstilte folk, punktlighet, man betaler en sum, er sikret gjennom hele nettverket, fine fly, god benplass..

 

Og du: ikke kommenter det siste jeg skrev, fordi min familie flyr AKKURAT hva som passer dem og er veldig fornøyde med SAS, så ikke tro du har en annen forklaring på den saken!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff Kenneth..

Det som er er at UKM er ett offentlig arrangement. Men offentlig betyr jo ikke statlig??

 

UKM Norge er en organisasjon som drives uavhenigig av staten, ingen er annsatt i staten, og de mottar penger fra staten på lik linje med andre kulturordninger for at de skal kunne drive, fordi det skal vre gratis for de som deltar.

 

Som en liten kuriositet kan man si at UKM i år fikk 10% av søkte midler fra staten.

 

Og jeg kan garantere at UKM sine delegater reiser med det flyselskapet som UKM finner best og mest fleksibelt! De har ingen avtaler med noen selskap heller...

 

Og dette vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth.

 

OM det er noen som dummer/tabber seg ut her er det du faktisk. Du klarer faktisk ikke å stå for ting du har skrevet tidligere i diskusjonen.

 

Først sier du dette:

Der tabbet du deg ut nok en gang!

 

Å noen innleg senere sier du dette:

Jeg har ikke sagt at du har dummet deg ut, jeg sier at det begynner å bli dumt!

 

Om ikke du har en MEGET god definisjon på forsjellen av å tabbet og dummet seg ut har du iallefal hos meg meistet all respekt for den måten du fører din argumentasjon i denne tråden. Ler så jeg griner her.

 

Og en ting til Kenneth. Hvordan i all verden skulle Sindre kunne bruke Norwegian når dem ikke flyr til KSU?

 

Edit: Ser nå at noen innlegg er slettet mens jeg skrev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget enig, Steinar!

 

Sitat:

Vet forresten mye om politikk og er medlem i AUF..

End of discussion!

 

------

Denne er jo kremen av dine kommentarer. Du er en 15 åring som er medliem av AUF, og derfor vet du mye om politikk. Jeg ler så jeg rister!

------

 

OK, du ba om det...

-Medlem i ungdomsrådet i min kommune i 3 år

-Fast observatør i kommunestyret med møte og talerett

-Medlem av ungdommens fylkesting(høyeste organ for ungdom i fylket)

 

Greit nok, at jeg er medlem i ditt og datt betyr ikke at jeg vet mye om politkk...Men jeg innvolverer meg, aktiv i debatter, og bryr meg om politkk..

 

Hvis du er så forbarska ueing med det SAS og stat gjør, hvorfor ikke gjør noe med det?

Som en vis mann sa: den som ikke innvolverer seg, skal bare holde kjeft og ikke klage!

 

Og forreste: det å slette innlegg er forferdelig dårlig debatt-ånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth, du har nettopp gått på planken selv. At du kunne synke så lavt som å kalle Sindre for en fjortis, det er lavmål.

 

Og om du sletter innleggene dine, vel da er det bare synd.

 

 

Sindre, jeg støtter deg fullt ut!

 

 

Det er forskjell på å tabbe seg ut og det å dumme seg ut. Det forstår også du. Det å gjøre en tabbe er en mindre forseelse, det å dumme seg ut går dypere...

DU har klart begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble slettet fordi det ikke skulle være med. Jeg hadde to vinduer oppe samtidig, jeg sendte feil innlegg, det jeg egentlig skulle sende ble ikke sendt, og det var en modifikasjon av det som ble sendt, og mye lengre. Jeg orket ikke å modifisere det innlegget som ble sendt slik det var ment, og jeg slettet det like godt.

 

Hørt om å kopiere å lime inn? Dermed hadde du kunne endret den feilen på 5 sekunder.

 

Det å kalle deltagere i en debatt på et åpent interettfora for snørrunge minner om total mangel på folkesikk. I allefall tatt i betrakning av at du skal være en våksen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert flere innlegg mens jeg skriver men..

 

Ja, jeg betaler gjerne 100kr ekstra, i de 20% av tilfellene det er dyrere med SAS...

Skal jeg forresten fly med NAX til Oslo blir det ett slikt regnestykke..

 

SAS KSU-OSL

-Buss til hurtigbåt: 30kr

-Hurtigbåt til KSU: 55kr

-Buss til flyplassen: 15kr

-Flybillet til OSL: 550kr

 

Reisetid fra hjemplass til OSL=3 timer

 

SAS=650kr

 

NAX MOL-OSL

-Buss til hurtigbåt: 30kr

-Hurtigbåt til KSU: 55kr

-Buss til Molde: 100kr

-Bompenger: 40kr

-Flybillet MOL-OSL: 370kr

-Kreditkortgebyr: 20kr

-Baggasje: 30kr

-Velg sete: 20kr

-Mat: 50kr

-Avis: 15kr

 

Totalt NAX=730kr

 

Reisetid hjem-OSL=4 timer 45 min

 

Get my point?

Og dette gjelder mine reiser, jeg setter pris på avis, mat, gratis baggasje og velg sete og bruker dette hver gang jeg skal reise.

 

Men for å sette harde fakta som ikke kan motstrides på bordet her da..3 Des skal jeg på ett møte i Haugesund i regi av Utdanningsdirektoratet og helsedep.

 

SAS=1363kr ink. baggasje, frokost og velg sete.

NAX=1920kr+30 for bag, 50 for mat, 20 for kdr.kort, og 15 for avis=2035kr

 

Og dette innebærer ikke merkostnad for å komme til Molde(og for å sette det på spissen, må jeg ha hotellovernatting i Haugesund da reisetid med NAX er 6 timer, og da rekker ikke jeg det møtet..

 

 

(priser er hentet fra SAS booking, og NAX lavpriskalender kl 1750 8/11)

 

 

You see??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom innlegg ja...

"Skal du ikke ta på deg palestinaskjerfet og løp ut i gatene og hyle om palestineres rettigheter! Det er der du hører hjemme!"

 

 

Nå er du faen meg så tullette at det skulle ikke vært lov!

 

 

"OK, du ba om det...

-Medlem i ungdomsrådet i min kommune i 3 år

-Fast observatør i kommunestyret med møte og talerett

-Medlem av ungdommens fylkesting(høyeste organ for ungdom i fylket)

 

 

hahaha, jeg ler så jeg rister!

 

Ja nå dummer du deg ut. Du minner meg om de ivrige SV ungdummene i kommunestyret vårt. Du er like latterlig... hahaha"

 

Hvorfor ler du av dette, og hvorfor er dette så latterlig?

Du vet faen meg ikke hvor hardt jeg har jobbet med politikk o.l

 

 

Takk for støtten Steinar og Kai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det...

Det er jo så useriøst :cry:

 

 

TIL ALLE SOM LESER DENNE POSTEN:

Kenneth har nå slettet alle sine poster som kritiserte meg, Steinar, Kai, Magnus og SAS. Jeg velger fremdels å ha mine poster stående, men de kan virke veldig sterke, men i forhold til det min såkalte seriøse "meddebatant" skrev så har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...