Gå til innhold

Kan Bodø miste hovedflybasen?


Pasi Jorgensen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Dette er jo den klassiske lokaliserings-krangelen. Det er om å gjøre å plassere nye rykter med svake forankringer i virkeligheten. Selv Aftenposten har vært arnestedet for utallige rykter, som alt for lett blir brukt som sannhetsbevis. Nå henvises det til nye målinger, men disse målingene er ikke offisielle og ikke bekreftet , så det er ALT FOR TIDLIG å begynne nye spekulasjoner om støynivået på et fly som er i en tidlig testfase. Forøvrig siterer jeg følgende fra Aftenposten :

en moderne utgave av F-16 (også kjent som F-18),

..... som etter min mening gir journalisten dårlig troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, alle vet jo at f-16 også er en f-18, duh, det er jo innlysende :D "f" etterfulgt av ett tall...ikke sant?

Har masse f-18 susende rett over hue akkurat nå, eneste forskjellen er jo at de har 2 motorer og 2 haleror...ellers er det jo heeeelt lik f-16 og begge er jo jagerfly, skjønner ikke hvorfor du reagerer sånn Ernst, trodde du hadde litt over gjennomsnittlig kunnskap om fly ;)

 

 

The F-35 visit will also mark the first opportunity to hear, firsthand, how loud the "sound of freedom" will be. The JSF Program Office and Lockheed Martin, producers of the F-35, released a summary of F-35A acoustics testing from data collected October 2008 at Edwards AFB.

 

According to the summary, the worst case scenario for the F-35 at a distance of 50 feet is 145 decibels at military power, the same as the F-16 and one decibel less than the F-22A. Using its afterburners, the F-35 is the same as the F-18E/F at 148 decibels. F-15s, F-22s and F-16s are higher.

 

The summary also predicted community acoustics, from 1000 feet, would be worse than an F-18 and equal to an F-22A at military power. The Sound Exposure Level (SEL) would be 121 dbA. At minimum power, the SEL would be 94 dbA, 6 to7 dbA less than the F-18 and F-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det er mer skyvekraft. Det er vel ikke 4 gangen i thrust ?
Nei, men det er betydelig mer. F110 som sitter i F-16 har en skyvekraft på rundt 28000 lbs (C-modellen, som har en annen motor, har litt høyere), mens F135 som sitter i F-35 har en skyvekraft på 43000 lbs. Men det er vel mer enn bare skyvekraft som utgjør lyden vil jeg tro... blant annet har jo F-35 noe av den samme "rautelyden" som Starfighteren hadde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at rullebanen ligger for nært tettbebygget strøk. Skulle man laget en helt ny flystasjon i dag, hadde Bodø aldriblitt valgt. Reglene for støy er veldig annerledes nå, enn da Bodø flystasjon ble laget i sin tid.

 

Om Bodø skal fortsette å være hovedflystasjon, kommer det til å bli et meget kostbart prosjekt. Støyisolering, tvangsflytting etc. Når forsvaret ønsker og spare penger, er det neppe en ny flystasjon i Bodø som er mest aktuell.

 

Men den som lever får se. Avgjørelsen blir tatt før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv veldig nære enden på runway 07, og merker MYE til F16 når de er ute og flyr. Ikke at dette plager meg hele tiden, men støyen kan nok bli veldig høy til tider. Også på skolen er vi en del plaget av dette, ettersom det er umulig å høre hva foredragsholderen sier til tider.

 

Men vi som studerer luftfart har vel i grunn ikke lov til å klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har søkt om å få bygge hus INNE på Bodø Flystasjon, med begrunnelse i at jeg er AVHENGIG av flylyd, og i likhet med mange andre Bodø-væringer synes vi byen blir stusselig uten vibrasjoner fra etterbrennere. Utrolig mange Bodø-væringer har uttalt i full offentlighet at de savner brølet fra "Vestfjordoksen", og at noen F-16 i ny og ned IKKE forstyrrer middagsluren. I Bodø er man vant med mye lyd, og brølet fra F-16 er som en sjenert fiis i forhold til sørvestkulingene som herjer hele året :grin: . ...... bare for å nyansere diskusjonen en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til høres jo F-16. Spesielt om morran før klokka ringer og russerne er ute på tur. Men det som er kommet opp i dag, lukter umiskjennelig av opinionspåvirkning som Aftenposten har drevet mot nordområdene de siste årene, der Jåttå/Reitan-diskusjonen er stjerneeksempelet. Skryt skal de imidlertid ha, de som klarer å bruke journalistene som mikrofonstativ og opinionspåvirkere.

 

Til fakta: Gå inn 6 minutter 10 sek på denne; Aftenposten presenterer gammelt nytt . Og en ordfører og andre media biter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Ernst ! :)

 

Papen bodde som nærmeste nabo til Bodø Flystasjon på slutten av 60 tallet. Mye "blålys" i horisonten, og skal vi tro han ble kulingen glemt omtrent hver natt:-) Synd visst dette når frem. Unner Bodø hovedstasjonstatus, tror heller ikke Bodøværingene(?) bryr seg så mye, jaffal ikke så mye som her sør:-)

 

EDIT: Mulig slutten av 70 tallet, gidder ikke ringe å spør !;-)

EDIT EDIT: Selvfølgelig SLUTTEN av 60, eventuellt begynnelsen av 70...letter her snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he, ja 70-tallet var et eventyr for flyinteresserte. Jeg kom til Bodø høsten 74 og bodde rett ved siden av flystripa :D . Da ble "beredskapen" ( 2 Starfightere) skramblet stort sett hver eneste natt ( de hadde over 500 avskjæringer av russiske fly i året, og ofte var det om nettene!). Da var det take off med fulle etterbrennere, og et støynivå som fikk vinduene til å klirre, bilder datt ned av veggene og noen ganger føltes det som om senga flyttet på seg :grin: . Det var som det skulle være, og jeg kan ikke huske at noen klaget. Det var nesten et større problem hvis flyene IKKE tok av, da våknet man og syntes det var mistenkelig stille....... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder støy fra F35 så stemmer nok det, jeg leste en rapport i Aviation Week & Space Technology i våres hvor det henviser til testflyvning i Arizona tror jeg det var. to ganger så høyt som F15 med full after burner. Dette fag bladet er vel noe av det best informerte som finnes og jeg får bladet hver uke og det kommer nye rapporter i hvert eneste nr når det gjelder F35.Så tror nok at det stemmer,

 

NAX 443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kommer jo an på hva man oppfatter som støy, men som "gammal" sjef ops off på Banak flystasjon har jeg utallige ganger stått på tarmaken med henda for øra når F16 tok av med full etterbrenner, det rista faktisk i både bakken og kroppen og når F15 har to motorer lik F16 da høres det godt og 6 db over det igjen er mye dvs 2 ganger så høyt, så jeg tror Bodø får trøbbel med det støynivået. Jeg husker godt F104 med sitt støyniva som det er sagt her er mye høyre enn F16 men jeg husker også avis krivriene og protestene når det var på det værste i den "kalde krigen" men vi får se hva de høye herrer kommer frem til. Forøvrig mener jeg Gripen hadde vært et mer passende fly for Norge men det er en annen diskusjon...

 

NAX443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...