Andreas Stangenes Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hei. Jeg har airac cycle 0910 som jeg har kjøpt fra navigraph. Jeg trodde at jeg da skulle få oppdatert alle mine waypoints, sids og stars, men i kveld prøvde jeg meg på KORD Chicago o'hare intl, og hadde kun 1 sid..? Forresten kanskje greit å si at dette gjelder altså med en pmdg 747-400... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hei Andreas, kanskje du har valgt en rullebane spesefikt, det kan hende. Sjekk det. Og, husk at prosedyrene i USA er forskjellige fra Euorpa. I Europa bruker vi ILS approach og SID og STAR. I USA bruker de helst Visual og Vectors for å få bedre flyt og større traffic flow. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Hmm vel jeg sjekket og fant ut at det var kun 1 sid for alle rullebanene... Han sa at jeg skulle ta "ohare4 departure". Da var det kanskje ikke en SID slik jeg kjenner det fra europa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Her ser du at det bare er en SID: http://www.airnav.com/airport/KORD (nederst) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det er forsovet en sid. Men denne leder deg ofte bare rett ut fra rullebanen i en rett bane. Dette er for at ingen skal ta feil av runway heading i guess.. Så vil du se at de vil gi deg vectors etter dette ut til ditt første pungt på flightplanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Vil ikke si meg helt enig med deg, Mats. Mange SID's i USA har også en sving eller 2 før ATC tar tak i deg og sender deg til starten på ruten. Noe slikt som "... turn right heading 075, expect vectors ..." er ganske vanlig i en amerikansk SID. I Europa er vi etter tiden blitt veldig glade i SID's som tar oss helt ut til bestemte punkter, så det kan bli litt uvant for en "Europatraver" som kommer til statene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det finnes både SIDs som tar deg til et punkt hvor etter du kan forvente vectors, og SIDs som tar deg til et punkt hvorfra du vanligvis "kobles" til enroute-strukturen med high eller low-airways. Den SID'en vi ser på OHARE kalles VECTORS SID. Merk at SIDens grafiske del bare inneholder punkter for et stort område i stedet for en spesifikk rute som det typisk ville vært dersom det var en pilot-nav SID. VECTOR SID: http://204.108.4.16/d-tpp/0910/00166OHARE.PDF Typisk her så får du vectors i stedet for å følge en rute som ville vært tegnet inn på en pilotnav SID... Pilotnav SID: http://204.108.4.16/d-tpp/0910/00098LOCOE.PDF EDIT: Det finner for såvidt også STARs som ender i et intersection (f.eks.) hvoretter du kan forvente vectors til final, og STARs som ender i å fly i en retning i påvente av vectors... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Da lurer jeg på: Hvordan ville kommunikasjonen ha sett ut etter takeoff på en ohare4 departure? På den typen SID jeg er vant til er det jo som regel silence så lenge alt følger oppskriften. For å spør på en annen måte: Hva forventer ATC at jeg forstår/gjør ut i fra at jeg skal ta en ohare4 departure? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det jeg har blitt lært på VATSIM i NYARTCC som controller, er at SIDen egentlig har veldig lite å si. Som regel får man vectors like etter avgang, og en SID er ikke i nærheten av slik det er i Europa. (Sant skal sies, prosedyrene jeg baserer meg på er tilpasset La Guardia i New York, og er fra VATSIM ikke virkeligheten) Ut fra La Guardia finnes det bare en SID, nemlig LGA2 depature. I mine øyne er ikke akkurat det noen SID i det hele tatt. Dersom et fly på VATSIM inkluderer LGA2 i FPen sin vil jeg klarere flyet ut på La Guardia 2 Depature, og derosm bane 13 er i bruk på LGA så vil de få en "Climb" som vil variere ut fra hvilken bane JFK bruker. Dersom JFK bruker 13L/R eller 31L/R, og LGA bruker 13 så skal alle fly klareres ut på en "Flushing Climb" Dersom flyet har filet LGA2 Depature, vil de da bli klarert slik: "Cleard to Destination via the La Guardia Two Depature, Flushing Climb, radar vectors [Første Waypoint i FP] then as filled, maintain 5000 expect FLXXX 10 minutes after depature, depature is 120.55 Squawk 1101" Så vil flyet bli minnet på om at de skal fly på den climben når de blir klarert for avgang: "CALLSIGN, fly the NAME Climb, wind ### at ##, Runway 13 clear for takeoff" __________________________________ Så da, dersom flyet ikke er kjent med prosedyrene og ikke har kart eller ikke er trygg på hvordan man flyr LGA2 Depature, med Climb, eller dersom en annen bane en bane 13 er i bruk, vil flyet få en Heading de skal fly etter avgang. For enkelhets skyld Kopierer jeg og limer inn fra SOPen: Slik, vet ikke om dette besvarte dine spørsmål, og vet heller ikke hvor vidt dette er korrekt for andre flyplasser rundt om i USA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Takk for svar ja! Kort oppsummert så oppfatter jeg at jeg bare sier "I am not familiar in the area, and will appreciate vectors for departure" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Det finnes massevis av RNAV SID/STAR i US,slik man er vant med i EU,også. De SID som er av typen RAD til et waypoint, forventer ATC at du skal gjøre det som SID beskriver på kartet. Etter det får du vectors,værre er det ikke. Så les tekst, ikke bare se på kartet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Sjekk ellers side 2-19 i denne Instrument Procedure Handbook-saken til FAA: http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/instrument_procedures_handbook/media/CH-02.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.