Anders Merch Grønmyr Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Etter en overraskende bra aktivitet i nord i går så prøver jeg igjen få til litt dekning av ATC i nord-Norge. Igjen på mandag, så håper dere ikke alle er lei av Vatsim og flygning etter FLG/Gardermoen real time! ENTC_APP er booket 1630-2030 blir sikkert med litt slingring her ved closingtime ihvertfall om trafikken tilsier det! Tiden er norsk lokal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bodø Control! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Kan vi ikke mekke et lite uoffisielt event da? Northern Norway Overload eller noe i den duren? Blir jo ganske kort tid, men tror nok en del komme hvis vi trår til skikkelig og reklamerer om utfordrende vær, approacher og kortrullebaner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Høres ut som en god idé, Kristoffer. Jeg er med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Nå har ikke jeg spesielt peiling på ATC krav osv. men er det ikke slik at hvis man først har bestått en twr test, så kan man kontrollere alle flyplasser i Norge bortsett fra Gardermoen? Isåfall, så burde det være en god del som har muligheten til å staffe nord-norge. Jeg kan prøve å lage en slags banner, så kan vi reklamere på forksjellige forum, f.eks vaccsca.org. Hvis det ikke er noen regler for events da, selvfølgelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Liker tanken med noe eventpåfunn i nord. Mulig det er støtte fra resten av gjengen å om litt prøve å få til de ulike eventene som dekker tårn, approach og ctr av en og en landsdel for hver gang kanskje med litt større mellomrom enn sist hvor vi kjørte 4søndager på rappen! Har man utsjekk på tower/app så kan man sitte der man føler for det stort sett i hele skandinavia! Egne utsjekker må derimot gjennomføres og bestås på plasser som ENGM,EKCH,ESSA var det noen fler i Sverige tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Skal vi lage et event av dette burde det ikke bli gjort dagen etter FLG etter min mening. Sett bort i fra det så liker jeg ideen, men håper at de som flyr til kortbane nettet har litt peiling på hva det dreier seg om. Uansett så vil jeg være på Bodø Kontroll på Mandag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 kommer kanskje fra ENBO som SAS4405 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er enig i den Per-Kristian. Men vi kan planlegge det til helgen etter, eller neste mandag. Hva synes dere? Beklager hvis jeg stjeler topicen din for mye Anders. Er bare å si ifra hvis jeg er for off topic. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Det kan bli tidlig å ha det helgen etter FLG ja! Men som PKJ sier så er ideen god! PKJ: Kortbane nettet å peiling, tenker du da på AFIS-fraselogi eller spesielle approacher? Her stjeles ikke noe. Forum er vel for å dele info og tanker så kjør på! Hadde vært artig å få til noe, absolutt, Men man burde vel kanskje vente til miljøet er så mettet som det vil være neste helg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Minner igjen om denne! Håper ikke alle reiser mot wonderful CPH men at vi også får en del besøk i nord! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Vinje Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Kan nesten garantere at jeg kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Sett bort i fra det så liker jeg ideen, men håper at de som flyr til kortbane nettet har litt peiling på hva det dreier seg om. PKJ: Kortbane nettet å peiling, tenker du da på AFIS-fraselogi eller spesielle approacher? Han mener nok at det å fly på kortbane nettet i finnmark og troms, handler om prosedyrer og besluttninger fra pilotens side, istedet for at en flyveleder gir instrukser om hva piloten skal fåreta seg. Og ikke minst som du sier, AFIS. Å gi korrekt informasjon til AFIS om hva som skjer, hva piloten planlegger, og når... Det er ikke bare planke å fly slik, spesiellt ikke med stiv kuling fra alle kanter og mer eller mindre 0 sikt med en Twin-otter eller en Dash uten avanserte FMS'er og ILS approacher (LOC-DME/NDB som gjelder! ), det er faktisk VELDIG spennende og ikke minst utfordrene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Planlegger forøvrig Tower trening i dag på Tromsø sammen med Espen Sæther fra 20:00 lokal til ca 22:00. Dette blir mest sansynlig en av de siste treningene for Espen, så gi han gjerne litt å tygge på i kveld Han er klar for det meste! Håper flest mulig tar turen innom for å utfordre han I kveld tar vi sikte på å fokusere litt på VFR klareringer og entring og transitt i kontrolsonen, så håper flest mulig har anledning til å komme å ta utfordringen All annen trafikk er selvfølgelig også velkommen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 John/Espen: Jeg har booket ENTC_APP til 2030, er det ønskelig med Approach under hele treningen så kan jeg sikkert sitte til 2200 så lenge dere også vil kjøre trening! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Vell, tolket posten over som UTC? tar jeg feil? Veldig ønskelig med Approach under treningen ja Håper på mye liv og røre i kveld ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 John: booket til 1630-2030 lokalttid og jeg forstod det som at du snakket localtime du også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 ahh:) men da er vi enig vertfall! Derfor jeg presiserte LOKAL i posten min, for å luke unna tvil;) Supert du stiller opp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Hehe, gidd du lese første innlegg i denne tråden ser du at jeg har presisert lokal-tid selv men kjekt det! Da snakkes vi i kveld ved scopet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Sæther Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 jess d gjør vi.. blir kanll dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hehe, der sier du noe! Slik går det altså når man skumleser:p ...så lærer man av sine feil... My bad... Sees vertfall i kveld;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Skal prøve å få til en flytur eller to i kvell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ikke for å stjele posten, men Gardermoen en online med to twr possisjoner. Hvorfor ikke fly engm - tromsø/bodø ol? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Ja og det vil være tower trening både på ENGM(18-21) og ENTC(20-22) iløpet av kvelden så da er det vel bare å fly nordover mot nordlyset da EDIT: ingen trening på Gardermoen, bare gått meg forbi at Njål har bestått sin OTS Congrats Foreløpig ser dette ut til å bli en skikkelig nedtur sammenlignet med overraskende bra trafikkmengde sist mandag. Men you never know... Tror mye kan skyldes på flere kanskje er mettet nå etter FLG og realtime. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Njål Johannessen Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Fikk ots på Fredags, så er ikke noe trening nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Anders: Jeg tror nedturen skyldes litt dårlig reklame. Jeg skulle egentlig i lufta i åttetiden, men nå ser jeg jo at hallparten av Sør-Norge er bemannet :grin: Må nesten la leksene ligge et par timer til da. EDIT: Tror jeg flyr fra Gardermoen og parkerer på Værnes, og venter der til nærmere TWR-treningen i Tromsø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Kjempe initativ mr Grønmyr. Jakob, hvorfor gidder dere sitter to twr på? Det skaper bare forvirring blant piloter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Er ikke så mye mer å reklamere enn her! Om det skal organisereres og markedsføres bedre så ville jeg først og fremst valgt en helt annen dag enn Mandag kan gjerne være hverdag men tror igrunn mandag er en av de dårligste her. Og det ville neppe vært påfølgende dag av FLG Jeg ville også ventet til flere kontrollere var med på å jobbe for å få dratt igang noe mer skikkelige greier med bedre dekning enn Tromsø tower og approach! PKJ snakket om å dekke ENBD_ctr i kveld men foreløpig er den ubemannet og ubooket så her er det fritt frem! Tromsø melder og litt styggvær utoverkvelden med lav sikt, mye nedbør og lignende så ser hardt ut for VFR trafikken til trening men vi satser på det er forbigående. Følgende ATIS kan meldes fra Tromsø/Langnes nå: ENTC info ECHO 121550Z winds 270 at 6 visibility 9999 Sky conditions FEW009 SCT015 BKN050 temp 02 dewpt M01 QNH 1021 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 skifte til Ground istede:=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Stilig at både GND, TWR, APP og CTR var på nå! Ble jo nesten bortskjemt her EDIT: Jeg satser på at treningen starter som planlagt kl. 20, og starter snart nordover fra Værnes. Ingen endringer i planene, vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.