Ivar Skaugstad Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei! Vi er nå kommet inn i, eller nærmer oss den tiden av året hvor dårlig sikt ifa. tåke, nedbør eller andre faktorer gjør det nødvendig for oss skrivebordspiloter å gjøre vurderinger på hvorvidt sikten er innenfor de kriterier som stilles for hvert selskap. Flyselskap over hele verden har egne begrensninger for hvorvidt det vil være gjennomførbart med en avgang eller landing i dårlig sikt. Jeg tenkte vi kunne lage en aldri så liten liste nedenfor som viser til hvilke RVR minimums de gitte flyselskap jobber ut i fra. Med mindre du er helt sikker på at den RVR'en du oppgir stemmer, sjekk fakta før du poster. Good idea? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 737-300, -500: CAT II Autoland, DH 100 FT, and RVR, (Runway Visual Range), 1200 FT minimum. 737-700 ,-800, -900: CAT III A, No DH, and RVR 600 FT minimum. No HUD's Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Kan jo variere fra bane til bane (hva slags lys finnes det), men absolutt lavest for oss i easyJet er: For avgang: 125m RVR rapportert, og 90m visuelt segment ved lineup. For landing: 75m RVR raportert. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 klarer dere å stoppe på under 75 meter da Torbjørn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Treng da ikkje stoppe på 75 meter Dei må berre ha 75m RVR for landing. Dvs 75m sikt langs rullebana rapportert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hva om de lander, kjører bortover rullebanen og får øye på et fly da, de har vel da i realiteten 75 meter sikt å stoppe på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Joda. Men det er ikkje det som er tankegangen med RVR minimums. For det skal ikkje vere eit anna fly på rullebana når eit fly kjem inn for landing. Ein har heile rullebana å stoppe på sjølv om sikta berre er 75 meter langs baneretninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Men det har vel skjedd så spørsmålet mitt er vel gyldig nok uansett formålet, kan et airbus fly stoppe på 75m? Evt. hvor lang strekning er minimum stoppedistanse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Alt relativt til vekt, banedekke, baneforhold, men dette kan vel Torbjørn si litt mer om. Når man har RVR på 75m er det selvfølgelig diverse hjelpemidler som er påkrevd. F.eks vil jeg anta at bakkeradar er ett absolutt must, samt begrensninger på trafikkmassen ute på operativt område slik at flygelederne til enhver tid ved hvor hver enkelt flymaskin befinner seg. Gode tall Tom, men jeg ønsker å knytte RVR opp mot hvert enkelt selskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Skjønner, dette var for American Airlines, sitert fra AOMen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det korteste jeg noen gang har stoppet på i en A319 er ca 530m fra terskel til full stopp... Men da var vi helt tomme. Kan ha det gøy på ferryflights... 75m RVR har ikke noe relevans for stoppedistanse... Det er kun for å kunne ha en slags visuell bekreftelse under rollout'en, samt kunne takse av banen etterpå. Det er faktisk ikke krav til noen som helst visuell referanse før landing under Cat IIIb / 75m RVR landinger. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det korteste jeg noen gang har stoppet på i en A319 er ca 530m fra terskel til full stopp Hjelp! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Når man har RVR på 75m er det selvfølgelig diverse hjelpemidler som er påkrevd. F.eks vil jeg anta at bakkeradar er ett absolutt must, samt begrensninger på trafikkmassen ute på operativt område slik at flygelederne til enhver tid ved hvor hver enkelt flymaskin befinner seg Dette er avhengig fra flyplass til flyplass, her hvor jeg jobber (Abu Dhabi) har vi en begrensning paa 2 samtidige movements om RVR er under 350 meter og vi gaar til CAT III B. Om bakkeradaren er US har vi 0 movements om RVR er under 350 meter. I tillegg er det krav om at alle taxende fly i CAT III B operasjoner skal ledes av follow-me biler her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Regner med at du vil ha absolutt minima. Med andre ord CAT IIIB WITH DH: At least one centerline light. CAT IIIB without DH: No requirments for visual contact with the runway or runway environment prior to touchdown. MIN RVR 75 m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Wow, det var jo absolutt minima ja. Dette gjelder vel for SAS det da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Glemte å skrive min RVR. Men du kan lande uten visuell ref. 75 m sikt er kjekt å ha for å kunne taxe safe. Ikke noen HUD som hjelper deg der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det ble da spurt om selskap her ble det ikke? Og ikke ulike CAT baner? Tuifly har RVR limit 200. (Det som blir sagt fra TUIVirtual sin side anyway, regner med de har fått dette fra det virkelige TUIFly som mye annet de har) Ref: -REG/DAHFW OPR/HLX RVR/200 DOF/090928) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Vaaden Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Vanskelig å oppgi minimums uten at man refererer til en bestemt bane på en bestemt plass, da RVR minimums kommer an på forskjellige ting: - hvilken type approach (Precison (CAT I,II eller III) eller non precison. - hvilket lysutstyr som finnes på den bestemte rullebanen. - hvor høyt minima på approachen er. Reglene som europeiske flyselskap følger for å sette minima finnes i EU-OPS Subpart E - All weather operations. EU-OPS For vår del i Widerøe er absolutt minste RVR for takeoff 150m. Dette fordrer at man har senterlinjelys og multiple RVR information for banen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Gjertsen Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Siden det kom opp med CAT ICAO sin definisjon for ulike er som følger: CAT I Not less than 550m CAT II Not less than 350m* CAT IIIa Not less than 200m CAT IIIb Less than 200m not less than 50m** CAT IIIc No RVR limit * RVR not less than 300m for JAA ** RVR not less than 75m for JAA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.