Gå til innhold

My first day..


Anbefalte innlegg

For de som har "fulgt" med den siste tiden, så har jeg nå omsider kommet meg til USA! I dag hadde jeg min første tur med MD'en i Alaska Airlines sine farger. Da dette er min første dag var jeg kun satt opp på en flight, å fly i Alaska krever mye trening og stjeler mye mental kapasitet. Dagens flight gikk fra Seattle til Juneau.

 

Etter å ha tilbragt rundt 1 mnd i Spania var det utrolig godt å lese METARen og TAFen for Juneau, AK. Her var det ikke mye CAVOK og 21'C å se. Derimot var det meldt 3SM (ca. 5 km) sikt, OVC med en skybase som kom til å ligge under MDA, som er 2855ft. Juneau er ikke utstyrt med ILS, det er derfor VOR, DME og LOC det går i. I tillegg er området omgitt av høye fjell, noe som gjør marginene svært små. Kort fortalt, slik METARen så ut var dette below minema for å kunne lande på flyplassen. Dog hadde vi valgt Sitka (PASI) som vår alternate, det samme været var meldt der, men denne flyplassen er godkjent ned til 1SM (1,6 km) sikt og en atskillig lavere MDA pga. vann i begge ender av rullebanen.

 

Vi satte derfor kursen, 2h 10min foran oss lå Juneau. Etterhvert som vi nærmet oss fikk vi oppdatert værinformasjon. Det så ut til at været hadde snudd, skybasen var nå oppe i 5000-6000ft, god sikt med lette regnbyger. Temperaturen var ingenting å skryte av, beskjedne 10'C 19ft over havet.

 

Det ble en spennende innflygning blandt skyer, fjorder og fjell. Jeg tok noen bilder fra styrmannsetet da det var kapteinen som fløy denne leg'en. Cpt. Willow er en erfaren pilot som har jobbet i Alaska Airlines i en mannsalder. I tillegg har han samlet de fleste timene på MD maskinene, noe som er en trygget for meg som ikke har spessielt mange timer på denne maskinen! Jeg vil anbefale alle å ta en titt på teksten over bildene for å forstå sammenhengen. Enjoy!

 

Vi forstod raskt at dette ville bli en "helt vanlig" dag i Juneau når vi fløy inn i disse skyene. Noe skummelt for meg som ikke har sett skyer på en stund..

fd1.jpg

 

Her påbegynner vi innflygningsrutinen for bane 08 på Juneau. I bakgrunnen ser dere grunnen til at man er svært strenge på høyderestriksjoner og nøyaktighet når man flyr på instrumenter.

fd2.jpg

 

Etter en stund kom vi ut av skydekket, det var betryggende å igjen kunne ha visuelle referanser til bakken!

fd3.jpg

 

Long final RWY08 på Juneau. Til høyre i bildet ser vi Taku Glacier. Denne "tarmen" ender i en liten innsjø rett nord av Juneau. Til høyre i bildet skimter man så vidt flyplassen med sin 2,5 km lange asfaltbane, samt sjøflyhavnen ennå lengre til høyre.

fd4.jpg

 

Jeg håper dere har fått en liten smak av hva jeg kommer til å holde på med den nærmeste tiden, samt litt lokal kjennskap til området rundt Juneau. Takk for din oppmerksomhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer!

 

Du er hjertlig velkommen til å trene på litt instrumentprossedyrer Lars-Petter! Det er ikke så mye "doninger" her oppe, men det dukker alltids opp en charter i ny og ne som kommer med turister til cruice båtene. I tillegg er det jo utrolig mye fraktflygning her oppe!

 

Du får si i fra! Det gjelder forøvrig dere andre også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...