Gå til innhold

LineTraining og TypeRating!


Anbefalte innlegg

[color:#000099] Hver høst reiser undertegnede over til Alaska for å tilbringe høsten og deler av vinteren i det utilgivelige klimaet der oppe! Denne høsten er intet unntak. Etter å ha signer kontrakt med Alaska Airlines i fjor, var jeg hjertlig velkommen tilbake i år. Nytt av året er at Alaska Airlines igjen har satt noen McDonnell Douglas MD-80 flymaskiner i drift! Denne flytypen har lenge vært en trofast traver i selskapet, og har vist seg svært så pålitelig sett opp i mot utfordringene med vær og vind som tilbys i Alaska. Jeg var så heldig å få muligheten til å søke om å fly en av disse denne sessongen, og i Juli fikk jeg beskjed om at jeg fikk go!

 

Da jeg måtte gjøre ferdig sommersessongen i Europa ble det ikke mulighet for å dra over til USA for å ta typerating på MD80, men etter noen søknader og dialog med Spanair fikk vi en meget god avtale i boks. Spanair skulle sørge for at jeg fikk den tilstrekkelige opplæringen på MD80, hvorav teori, simulator trening og praktisk flygning ville bli betalt av Alaska Airlines. Den siste måneden har jeg altså vært rundt om i Spania, en del simulatortimer har det blitt, men har også logget en del timer som styrmann på innenriksflygninger.

 

På fredag hadde jeg min utsjekk etter å ha drevet med linetraining på flytypen. Turen gikk fra Madrid til Alicante, med retur. Her er noen bilder fra utsjekken, tekst over bildene:[/color]

 

------------------------------------------------

 

Inspeksjon av flymaskinen før avgang. Tok med tid til å ta ett bilde av den flotte logoen, og ikke minst halepartiet på denne MD82 maskinen.

mdtr1.jpg

 

På vei til RWY30L, kapteinen tar seg av taxingen da undertegnede skal sørge for at denne damen finner veien til Alicante.

mdtr2.jpg

 

Trygt oppe på cruice, selv utsjekkskandidaten tok seg tid til å ta neon bilder fra cockpit.

mdtr3.jpg

 

Inbound Alicante VOR for VORDME RWY28

mdtr4.jpg

 

Min kontrollant var ikke spessielt begeistret for at jeg tok dette bildet på final.. Men det ble ikke skrevet noe i utsjekkspapirene. :grin:

mdtr5.jpg

 

Klart for ett nytt lass med pax. Her på dagens andre walkaround for å påse at vinger og motorer er på plass.

mdtr6.jpg

 

mdtr7.jpg

 

Kapteinen har spakene, denne gang ble det ikke sagt noe på bildetakingen på finale RWY18L i Madrid. Legg merke til at autopiloten fortsatt står på..

mdtr8.jpg

 

Etter å ha parkert flymaskinen og checklist gjennomgått kom beskjeden om at flybilletten til Alaska var ordnet, og at morgendagen ville by på en lang reise!

mdtr9.jpg

 

--------------------

ALASKA, HERE I COME!

-------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for varmende kommentarer!

Selvfølgelig er det noen som vi fly denne driftsikre og solide herligheten, selv om den sluker bensin. Regningen er det ikke jeg som skal betale uansett. :grin:

"Undertegnede" ble bare brukt to ganger, ble det for mye for deg Paulo? :grin:

 

Forøvrig har jeg ankommet Seattle etter en lengre reise, min første arbeidsdag blir i morgen, onsdag! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...