Gå til innhold

ut i naturen - og ta bilde av radiofyr!


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Hamar NDB (Ident: HAA, frekvens: 371 kHz)

Står på Hamar Flyplass. Nylig tatt ut av AIP Norges oversikt over radionavigasjonsfyr. Tipper de gjorde det i stedet for å kontrollere senderen i år... NDB er ikke noe man satser på i luftfarten i dag ;) Til og med VOR KAN se en skummel tid i møte med mer og mer GPS-bruk (fysjameg!).

 

DSC01031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... vel jeg tok bilde da jeg kjørte forbi LAW VOR/DME på vei til Lawton, Oklahoma på en times roadtrip, jeg tok bilde av TGA VOR/DME da jeg tilfeldigvis var på fjelltur (rutevalget var kanskje ikke kjempetilfeldig), og jeg var på ENHA i dag for å hilse på gamle kjente og kunne likegodt ta et bilde av HAA NDB. HVIS det blir en flytur til imens jeg er i Norge for denne omgang så kanskje det blir MES DVOR/DME :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er FSK (Fauske) NDB, for lokalkjente i sjøkanten på Venset, øst for Valnesfjord. Bodø- og Fauskeområdet har mye master og sendere/mottakere, men koordinatene overført til GPS'en er et sikkerstikk for å finne det man søker! Vi har jo som kjent Reitan ;)

 

FSK_NDB.jpg

 

Disse har forstått navigasjonshjelpmidlenes betydning - de overfløy FSK heading south da jeg tok bildet!

Over_FSK_NDB.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som lurer på hvor de finner de forskjellige navaids:

 

http://www.worldaerodata.com/nav/Norway.php

 

For å se de i kart kan en gjøre følgende, eksempel Tolga VOR-DME som er avbildet i tråden:

Finn koordinatene i linken over oppgitt i grader. Lim de inn i følgende link to plasser over lengde- og breddegrader:

 

http://kart.finn.no/?lng=10.878833&lat=62.461639&zoom=19&mapType=finnraster&markers=10.878833,62.461639,r,Tolga_VOR-DME

 

Klikkbar link Tolga VOR-DME

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...