Gå til innhold

Elverum *jippi*.


Dag Christer

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er det noen som skal til Elverum fra den 8 til den 12 Mai.?

Da kommer nemmlig en del fra Os Aero klubb(ta en titt på web page

 

Vi kommer med ASW 20, ASW 15 og en PW-5..(mulig at det kommer ett fly til.)

 

Gleder meg som en unge jeg...

Satser på B-NM til neste år. "[blink]"

 

Vennlig hilsen

Dag Christer

Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Christer:

Okeeeey.Flotters.

Hehe..Håper du blir frisk da.
"[stort

 

Jepp Steffen, vi får inderlig håpe det.

Vi kommer jo helt fra Hordaland/ Bergen /Os
"[stort

 

Hilsen

DCKristoffersen

Er sugen på å titte på PW-5...har hørt så mye om den, men aldri sett den "[smil]" Kansje jeg kommer innom.

Blir det mulighet for en tur i seilflya deres da? Hva er foresten timekravet på PW-5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

Er sugen på å titte på PW-5...har hørt så mye om den, men aldri sett den
"[smil]"
Kansje jeg kommer innom.

Blir det mulighet for en tur i seilflya deres da? Hva er foresten timekravet på PW-5?

PW-5 et et fint fly det. Den har vel ingen formelle timekrav. Den blir bl.a brukt under skoling. Det er ingen "hot" maskin for å si det på den måten "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, som gammel seilflyger har jeg tenkt å oppsøke Starmoen

disse dagene.(får bare håpe at værgudene er med oss).

I den anl. har jeg sammen med en av instruktørene planlagt

en tur med en LS3 eller Astir med onboard camera for å

lage bl.a. nye autentiske filer for de som driver med

seilflysimulatorer.

Vi sees.

 

Lars Peter.

"[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja.

 

For å si det sånn så er PW-5 ett utrolog flott fly å fly.

Den er lett, ikke vanskelig å fly, har toppspeed på 225 Km/t

kan utføre en del acro øvelser, som

Looping

Stall turn

Spinning

og Spiral

 

Samt at den tåler en G-belastning på +5,3 og / - 2,65.

Så det ertt hott fly.

 

Timekravet er ikke noe stort. Jeg hadde flydd Ka-7, Ka-8, Bergfalke IIII og Atsir før jeg tok utsjekk på den.

 

Men viss klubben hadde hatt PW-5`en før Atsiern måtte jeg ha tatt utsjekk på PW-5 først.

Fordi PW-5 er ett mye lettere fly å fly enn Astir

 

Så viss det er muligheter så skal vi alltid kunne fixe deg en lite tur i den.

Det er i hovedsak jeg som kommer til å fly den.

 

Kunne jo nesten ha tatt flyet mellom armene bort til Elverum (*overdriver*) "[stort"[stort , tomvekten er kun hele 190 Kilo. Men en liten ting, det krever at man skal lese alle manualene for flytypen før man får fly det, samt at man svarer på en liten teoretisk bit. "[blink]"

 

Vennlig hilsen

Dad Christer Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PW-5 et hot fly? Pøh! Det er jo et skolefly. Flyet jeg flyr er betydlig hottere, spesielt med tanke på spesifikasjonene.

 

Pilatus B4 (PC-11)

 

Max. g-belastning: +6.53, -4.53

Max. fart: 244 km/t uten begrensing på luftbremser!

 

Med dette flyet kan man gjøre praktisk talt alle tenkelige manøvrer utenom flik-roll og andre flik manøvrer. Tailslide er lov!

 

Så der så "[smil]" Hils på radion hvis du hører glider golf alpha! Skulle gjerne prøvd PW-5 også "[stikk

 

Martin

B4 entusiast! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

det virker som dere er virkelig oppdatert på "seilfly'

 

Dette er virkelig bra,- og når dere vet hva "aerodynamics-rules", og en"metarfile" i MS2002 egentlig er".- kan dere/vi

postere mere informasjon om dette.

Det er ikke mange simulatorer i dag som kan dette. men vi har funnet 2stk.-I stk. seilfly simulator produsert i Tyskland

997-98 og FU serie "LOOKING GLASS STUDIOS"1993-2000.

Disse simulator's er i en klasse for seg selv- for seilfly.

 

Når dette er sagt, vil det PR. i dag kun være "MS".-"TRI"-og"ubisoft" som lager flightsim's i dag.

Unntak fra dette vil bli "MadDoc.software"http://www.maddocsoftware.com/

og

Exicat. Interactive.Dette til info for dere som vil ha "alternatives"

Vi vil i tiden som kommer få mere "GODE" addon's

Stay tuned!!

Lars Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

PW-5 et hot fly? Pøh! Det er jo et skolefly. Flyet jeg flyr er betydlig hottere, spesielt med tanke på spesifikasjonene.

 

Pilatus B4 (PC-11)

 

Max. g-belastning: +6.53, -4.53

Max. fart: 244 km/t uten begrensing på luftbremser!


Tja, hva som er hottest av PW5 og B4 må vel være PW5. Men etter min mening er vel ikke ordet "hot" passende for noen av dem. Ordet hot synes jeg passer bedre på fly som LS8, Ventus, Eta, Nimbus, Duo osv... PW5 ser jo ikke direkte pent ut da... og B4 er en enseterblanik... Kan ikke akkurat huske at jeg har sett hverken PW5 eller B4 på noen resultatlister den siste tiden. Sikkert ikke helt uten grunn. Greit nok at PW5 er et billig fly, men du får da LS3, LS4 og Astir til omtrent samme pris.

 

Og en ting til: Max hastighet og G-belastning er vel ikke den helt rette måten å vise hvor bra flyet er... Tviler på at du har tør å dra +6,5G med et seilfly, ihvertfall -4,5 G. Dette er faktisk direkte farlig dersom du ikke hvet hva du driver med, utrente personer kan få g-lock av slike påkjenninger. Litt dumt å svime av når man er eneste personen i flyet... Høy max.hastighet er greit å ha ved finaleglide, målpassering og evt. lowpass i konkuranse, men det er vel ikke noe aktuell problemstilling for PW5 og B4.

 

Men... Polaren til flyet derimot er hakket mer relevant enn å diskutere G-belastninger. Spesiellt glidetallet på hastigheter over 150km/t er interessante. Her ser du virkelig forskjellen på hva som er seilfly og hva som er skiftenøkkel....

 

Torbjørn - som liker å provosere litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, du kan ikke sammenligne B-4 ,med LS8 etc.

B-4 er definitivt HOT når det gjelder acroflyging blandt de flyene vi har som kan brukes til acro innenfor Norges grenser. Cobraen til Fred-Johan er heller ikke så dum. PW-5 har jeg fløyet, både loop og stall-turn og den stiller langt bak de to nevnte fly når det gjelder det å være hot på noen som helst måte, den føles som et lekefly.

LS8, DG1000 osv. er jo primært for strekkflyging, det er lenge siden B-4 ble brukt til det i større grad...

 

Clamer som ble litt provosert "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Joa, PW-5 er ikke det hotteste men det DUGER. Og det er det som er det viktigste. Hotte fly må ko være Duo Discus, LS-7

LS-8, Twin Astir ect ect.

 

Men det at PW-5 er et skolefly er jeg litt uenig i, PW-5 er en enseter,( men det skjønnte vel de fleste), Så jeg har måttet skole på Ka-7 og Bergfalke IIII. *fysj for noen fly*

Men nå har vi jo fått OSS SF-34, den er ganske rå.

 

Det å fly Termikk eller hang med PW-5 er jo som å blåse støv vekkk fra boret, allt stiger til himmels "[stort"[stort

 

Hilsen

Dag Christer Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Torbjørn, du kan ikke sammenligne B-4 ,med LS8 etc.

B-4 er definitivt HOT når det gjelder acroflyging blandt de flyene vi har som kan brukes til acro innenfor Norges grenser. Cobraen til Fred-Johan er heller ikke så dum. PW-5 har jeg fløyet, både loop og stall-turn og den stiller langt bak de to nevnte fly når det gjelder det å være hot på noen som helst måte, den føles som et lekefly.


Nåja, dersom du skal sammenligne PW5 og B-4 som acrofly blir det vel som å sammenligne Ls8 og B-4 som strekkfly... PW5 er vel ikke godkjent for mer enn loop og stall-turn (som egentlig alt som kan trekke positiv G er godkjent for. Dog vel å merke ikke ls-flya som ikke er godjennt av prinsipp fra fabrikken. "We make sailplanes, not toys"). Så når PW5 og B4 ble sammenlignet om hvilket som var mest hot, regnet jeg med at det ikke var på acro-egenskaper da PW5 ikke er et acrofly og da er ingen av de "hotte."

 

Når det gjelder Cobraen til Fred-Johan har jeg hørt rykter om at den pga. alder ikke er acro-godkjennt leger, og da er vel dette heller ikke sammenlignbart med B4. Cobraen til Fred-Johan ser derimot i motsetnig til PW5 tøff ut... Tror det er det eneste seilflyet i Norge som er byggd for å fly fortere enn MACH 2.... "[stort

 

Som Clamer sier, er det hvordan flya er å fly som teller. Jeg begynnte bare å kverrulere fordi jeg syntes det var litt feil å diskutere hvilket fly som er best ut fra kun max.hastighet og G-belastning som kriterium.

 

Torbjørn - som kanskje provoserte enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen startet jo med at PW-5 ble betegnet som et 'hot' fly. Noe det ikke er. B4 derimot er 'hot' fordi det ikke er bygd for annet en akro. Det er selvfølgelig brukbart til annet også. Men man kan ikke sammenligne de, PW-5 er en 'trainer', og bygd til det formål. B4 er et akrofly, bygd til det formål.

 

Hva ville du hatt, dersom du var fersk seilflyger med 30-40 timer? Strøken B4, eller strøken PW-5. Her kan det vel ikke tvil, eller?

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

B4 derimot er 'hot' fordi det ikke er bygd for annet en akro

Hmm..Det er det nok "[blink]"

 

quote:

Hva ville du hatt, dersom du var fersk seilflyger med 30-40 timer?

Men en "FERSK" seilflyger kan dog ikke holde på med Acro uten Acro utsjekk, og minimum 100 timer logget før han kan

begynne å tenke på å ta Acro utsjekk..

 

Bare litt å tenke på "[stort

 

Hilsen

Dag Christer Kristoffersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spør pent kan man være så heldig å få dispans fra dette med 100 timer for acro.

Om man velger en PW-5 eller B4 er vel avhengig av hva man ønsker å benytte flyet til. PW-5 er vel fortsatt interessant for de som ønsker å konkurrere i strekkflyging siden den flys som egen klasse. Ideen bak PW-5 var jo god, bare synd flyet har så dårlige ytelser...

B4 har jeg virkelig lyst til å fly!

 

LS4 stiller i en klasse for seg, også når det gjelder pris.. "[blink]"

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...