Gå til innhold

Flysyk pilot....?


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Noen av dere som ser på Astronautene på tv2? Det er det sikkert. Forrige gang ble hu eldste dama sendt hjem fordi flylegen mente hun ikke hadde kropp/helse til å fly. Særlig etter noen runder i sentrifugen så legen at det ikke nyttet å forstett med henne, da hun ble kvalm av G-krefter (og av å svinge rundt på en stol).

 

Så til det jeg lurer på. Hvis man blir kvalm av å fly i småfly, er det bortkastet å søke på flyskole da?? Hehe.. Ja, det handler om meg... Var oppe i en Piper Tomahawk for ca en uke siden. Vi fløy over Oslo, og jeg så mye ned da jeg passerte over huset mitt på Manglerud. Da begynte jeg å bli litt svett i panna. Etter det tok vi et par staller og en steep turn (bratt sving). Etter det klarte jeg ikke holde meg mer, og spøy i en medbrakt pose....

 

Jeg har i flere år tenkt å søke på SAS sin flyskole i Bardufoss, NAC. Jeg har vært oppe i småfly to ganger før (en Cessna 172 og en sånn liten Grob maskin eller no), og da ble jeg ikke syk. Er det lurt å søke på flyskole når jeg kan bli syk???? Har jeg noen sjangs liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sitte på og det å fly selv er to vidt forskjellige ting.

 

Jeg blir lett dårlig i småfly når jeg ikke flyr selv, litt turbulens, IMC (dvs flyr i skyer så jeg ikke ser ut), litt skarpe svinger så begynner jeg å bli syk dersom jeg ikke flyr selv. Men om jeg sitter og flyr selv kan turbulensen være hard, svingene krappe og skyene tette uten at det gjør meg noen verdens ting (annet enn bekymringen for eventuelle passasjerer som er dårlige "[smil]" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt av det samme som med sjøsyke? Er du uvant så har du større sjangs for å bli syk. Er du vant med å fly, så slapper du bedre av. Kanskje mer gjeldene i fly, da 'kicket' / 'faren' er større og enkelte kniper seg mer.

 

Skal mulig snart ut på en acro-tur (bare for å ha gjort det liksom), kan hende jeg kommer tilbake med halen mellom bena da - og tilsvarende grønn i trynet "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "flysyke" er omtrendt det samme som "sjøsyke", kan det bli vanskelig å venne seg til det (tror jeg) ... Jeg har kun erfart at mange vante f.eks sjømenn henger over båtrekka og spyr, selv om de har jobbet til sjøs i mange herrens år...

 

De blir sjøsyk i en periode (og etter noen timer senere så er det over, helt til neste gang de drar til sjøs igjen... Det samme tror jeg kan gjelde for fly også. Men nå tenker jeg mest på trålere, der båtene er lenge ute av gangen kombinert med skikkelig "drittvær"... Jeg skal ikke si om dette gjelder for fly, men på grunn av at jeg aldri har hatt disse ubehagelige problemene, er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal svare her, for dette er kun erfaring fra en tidligere jobb...

 

Hmmm ..

Jeg kom til å tenke på noe pussig akkurat nå..

Er det mulig å få "Sjøgange" av å fly?

Hvis man er ute i båt i lang tid i drittvær, med storm og hele pakka, så får man sjøgange når man kommer i land, og så lurte jeg på om når man flyr disse raske flyene i alle retninger, med spinn, looping, opp og ned og alt det der, over en lenge periode, om det skjer det samme der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir kvalm kommer mye an på dagsformen, om du har spist/drukket mye/lite, er sulten osv...

 

Dessuten finnes teknikker for å ikke bli syk. Du sa at du så mye på bakken. Hvis blikket flakker mye rundt om kring kan man lettere bli kvalm. Prøv å få blikket til å feste seg til et punkt en liten stund før du flytter det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert avhengig fra person til person...men flysyke er faktisk det samme som sjøsyke. Det er en reaksjon kroppen har når det ikke stemmer med slik det skal være. Som nevnt tidligere blir kroppen gradvis vant med det. Med noen tar det kort tid, andre lang tid. Er man lenge i båt (som jeg har erfart), er man i ett med sjøen og vet hvordan båten oppfører seg i sjøen. Da blir kroppen trygg på dette og det blir en normal handling. I flyet gjelder det samme også. Du vet hvordan flyet reagerer etterhvert på det som skjer. Jo mer du er det, jo mer vant blir kroppen til det!

 

Bare å søke flyskolen! "[smil]" stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Når man konsentrerer seg på bakken rett ned, kanskje flyr lavvinget fly og må fly med kryssede ror for at utsikten skal bli best mulig, har hjernen problemer med å holde rede på hva som er opp og ned.

 

Jeg har fløyet brannvakt over skogbrann der observatøren hang med hodet ut av vinduet for å lede brannbiler på rett skogsvei. Jeg fløy med fullstendig kryssede ror for at han skulle se best mulig, men han fikk vertigo hele tiden, ble syk og krydret skogen på sin egen måte...

 

Derfor lærer man i flymedisinfaget å ikke legge kartet i fanget, men løfte det opp slik at hodet holdes noenlunde rett, i tillegg til at sidesynet holder referansen med horisonten.

 

Erfaring hjelper deg å merke hvor grensen går så du kan hindre å bli dårlig.

 

Vidar

 

[ 24-04-2002, 01:02: Endret av: Vidar Eggen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting aa bekymre seg over, Tore. "[smil]"

En av mine med-instruktoerer her ved flyskolen spydde da han satt i baksetet for et par dager siden, og det er med mer en 300 flytimer. Saa det skjer selv de beste, hvis situasjonen er rett.

Ble selv 'smaa-svett' under mine foerste timer i Cessnaen da jeg begynte paa min PPL, men har ikke hatt noen problemer etter det.

Tror nok det er snakk om aa vaere vant til det, koblet med dagsform, som andre her allerede har sagt.

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og for den spesielt interesserte:

Det er, slik det ble sagt tidligere, en sammenheng mellom flysyke, bilsyke, sjøsyke, berg-og-dalbanesyke osv.

 

Hjernen bruker flere hjelpemidler for å bestemme vår posisjon i forhold til landskapet. Det viktigste er synet, som utgjør omkring 90% av sanseinntrykkene. I tillegg, når det gjelder bevegelse, sitter det et sinnrikt apparat av små "steiner" i det indre øret, nærmere bestemt i sneglehuset (cochlea), som sanser hodebevegelsen. Hvis det ikke er samsvar mellom hodets bevegelser og det øynene ser, medfører det at man kan bli syk, f.eks. hvis øynene sanser et landskap som beveger seg under deg, samtidig som øret sanser et "stillestående" fly i luften. Det er individuelle forskjeller i hvor mye man tolerer før man blir syk. Også i dykking og i romfart blir dette spesielt, fordi man der er i forskjellige typer "vektløs" tilstand, noe som mye lettere medfører vertigo (svimmelhet), og det kan jo bli nokså farlig!

Det er imidlertid mindre sjanse for å bli syk hvis man kan forutsi hvilke bevegelser som kommer, noe som gjør at man heldigvis ikke har så stor sjanse for å bli bilsyk som sjåfør...

 

_____________

Håkon Trønnes

Lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Helt riktig Håkon, Det har jo skjedd flere ulykker innen luftfarten nettop på grunn av dette fenomenet. Blant annet et helikopter som på final plutselig fikk kraftig krengning, for så å styrte... ulykken var et mysterium, men man antar at piloten ble "lurt" av sine sanseitrykk. Like før landing fikk han beskjed om å endre frekvens på com radioen, som på dette helikopteret satt ganske langt bak på en pedestall, slik at han måtte bøye hodet ca 90 grader til høyre og skrått nedover for å se displayet på radioen. Man antar at når han så vippet hodet tilbake fikk en "illusjon" av at helikopteret lå i en krapp sving/krengning - og instinktivt forsøkte han å rette opp, og dermed gå inn i en stort krengning, og krasjet.

 

Ett annet tilfelle er piloten som skulle utføre en missed-approach i tett tåke. Da han gav full gass opplevde han naturligvis g-kreftene som presset han bak i setet, han fikk en illusjon av at flyet steg, men det var aksellerasjonen som presset ham bak i setet, ikke stigning...på CVR kan man høre co-piloten si "decending!", PIC svarer med "OK", co-piloten gjentar "decending!!", så flyr de rett inn i skogen. Piloten stolte på sine sanseintrykk og brukte derfor ikke instrumentene, og det er nettopp det som er fali etter en lang flight i "blinde"

 

Selv har jeg bare opplevd å bli sjøsyk. Det skjedde på hurtigruta i høstkuling. Mørkt ute og dårlig dagsform kanskje... Laksen fikk ihverfall slippe ut igjenn!!

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...