Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hørte nettopp på radioen at det ikke finnes penger til leie av lokalene i Bardufoss. Dermed står universitet i Tromsø uten lokaler, og flylinja vil sannsynligvis legges ned. Kjedelig for folk som meg, som tenker på å ta flygerutdanning. Da er det vel Lund's i Sverige som er neste alternativ. Link: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6740994 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vær så snill å finn ut mer om dette og link meg til det. Vil gjerne se det skriftlig for å være 100% sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jepp, skal bare lande først Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Desverre...: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6740994 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ja, vi hadde desverre oppslag i lokalavisene her idag angående dette. Og det stemmer. Sitat: "En drøm om høyere utdanning for flygere på Bardufoss skrinlegges" Det er dermed ikke sagt noe om at utdannigen forsvinner, men den blir borte fra Bardufoss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Omså den kommer tilbake på universitetet i Oslo så skal jeg ønske den hjertelig velkommen, så lenge den er i Norge! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Enig med du! Dette var ett bra tilskudd til mulige flygerutdanninger! Men, kanskje ett dumt spørsmål: men de som alledrede har begynt får gå ferdig ja? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Slik jeg har forstått dette så ble de elevene sendt til Lund's i Sverige etter en stud mens de avgjorde skjebnen til UIT - Bardufoss.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg kan bekrefte at de får fullføre utdanningen på Lund's, ja. Men kullet til høsten ble det altså ikke noe av. Synd for de som hadde søkt på linja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ja, var det jeg tenkte meg. Får håpe vi får oss ny regjering som har lyst til å satse mer på skole enn hva dagens regjering gjør.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Ja. Det er ikke tilfeldigvis noen som har en oversikt over partienes meninger på dette utdanningsområdet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Det er vel hovedsaklig SV som nå er ute å skal støtte opp under utdanningen i Norge, ikke det at jeg ønsker dem i regjering. Ellers har det kanskje vært litt for stille, litt for lenge angående skole og utdanning fra andre partier. Det kommer nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Vi har vel regnet med at det er slik det ville ende, helt siden det ikke kom noen penger i det reviderte nasjonalbudsjettet. Dette vil ikke påvirke oss nevneverdig da universitetet er pliktet til å fullføre vår utdannelse uansett, men det er trist at vi var de eneste som fikk denne muligheten. Det finnes fortsatt et annet alternativ og det er TFHS (eller LUSA som de ønsker å bli kalt heretter). Men de har for øyeblikket bare "tillatelse" til å operere frem til 2013, så det neste kullet de tar inn i 2010, kan være det siste. Så hvis man planlegger å søke, så hadde jeg gjort før det er for sent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Skal de avvikle Lund's også?! Kan ikke politikerne gi oss som ønsker å bli flygere litt fred da... :crazy: Heldigvis så skal jeg søke meg videre i 2010, så det blir vel Sverige da. Rolf Arne, går du på Lund's nå? Hvordan er utfordringene med å utdanne seg i Sverige kontra Norge? Hvilket karaktersnitt lå dere på som kom inn på linja? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg går teoretisk sett på UiT sin Bachelor in Aviation linje som nå "offisielt" har blitt lagt ned for nye kull, men i praksis er jeg student hos TFHS da det er de som utdanner oss som piloter i henhold til ATPL ab-initio opplegget de brukte før. Det er ikke noe problem å utdanne seg i Sverige istedenfor Norge, da du får JAA sertifikat uansett. Forskjellen mellom TFHS og andre flyskoler er at deres elever får et MPL sertifikat istedenfor CPL. Dvs. at utdannelsen deres er rettet mot at de skal rett inn i høyresetet til et forehåndsvalgt flyselskap når de er ferdig på TFHS. (dette gjelder da ikke oss som får vanlig CPL/ATPL + MCC) Hos oss endte primærkvoten på rundt 50 poeng og sekundærkvoten på 57, men hvordan det pleier å være på TFHS sine inntak vet jeg ikke. Du finner sikkert noen tråder her eller på PilotForum.no om opptaket til TFHS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Tusen takk for den linken, Rolf Arne! Den hjalp meg veldig til å finne noen svar jeg så etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg vet ikke om dette gir meg noe mer håp om at det vil skje noe, men jeg syns det er et veldig godt eksempel på norsk politikk in action: http://www.folkebladet.no/video/article285222.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Nå er jeg egentlig AP-mann, og vil fremdeles være det etter dette men: I denne saka synes jeg AP egentlig er litt på jorde egentlig. Synes denne utdanninga var ett godt tilskudd til flygerutdanningsvalgene Sindre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 AP er generelt helt på jordet, og prater som regel piss Ref helsedebatten på TV2 sist onsdag........................ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilmar Wilbers Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Er nok ikke tilfeldig at dette kom nå. Håper det kan bli en faktor i valgkampen. Sannsynligheten for at man får til en flygerutdanning i Norge blir i hvert fall ikke større med regjeringsskifte. ilmar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Vet ikke om noen parti egentlig har noe priortitet på att Norge skal kiunne være uavhengig andre land for å utdanne sine egne flygere. Til nå har det jo stort sett vært opp til de som kommer gjennom nåløyet i forsvaret og de som har nok økonomisk resurser til å dra utenlands som er flyger grunnlaget i Norge. Skammelig etter mitt syn da vi tross alt er avhengig av denne delen av innfrastrukturen. Til den som tror på SV og AP i dette kan jeg bare si glem det. Der skal de heller satste på lyntog, noe som vil koste mange ganger den økonomiske støtta kortdistanse flyplassene koster samfunnet. De følger ikke akurat med i tiden der i gården for å si det mildt. Om FRP har noe om syn og/eller sak omkring dette må jeg isåfall sjekke ut før jeg utaler meg, men tror heller ikke de har denne saken på tapeten, hvertfall ikke av det mest sentrale. Uansett er det skammelig for ett så rikt land og som har vært så avhengig av luftfarten både sivilt og i forsvars samenheng att vi ikke har vært i stand til å utdanne våre egne piloter i større grad enn vi gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Rolf Arne: det er flott at politikerne i Tromsø engasjerer seg! Spørsmålet er vel om regjeringen gidder å høre på politikere så langt nord som i Tromsø... For min del så er det vel altfor mye å håpe på å få NAC oppe å gå igjen til jeg skal søke høyere utdanning, til våren. Hvordan er mulighetene for å søke seg inn på universiteter i andre land? Jeg sikter jo til Lund's. Kan jeg søke meg direkte ned dit? Jeg har sendt de mail for noen dager siden, men de har ennå ikke svart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Om FRP har noe om syn og/eller sak omkring dette Jeg tviler på at de er positiv. Der settes skattelette og privatisering over utdannelse. NAC ble finansiert (helt eller delvis?) med skattepenger, så jeg håper ikke på noen støtte fra FRP akkurat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilmar Wilbers Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Joda, man kan søke direkte hit. De siste årene har det vel stort sett vært én eller to nordmenn blant de som blir tatt opp. Unntaket er det siste kullet, men det er et direkte resultat av de to kullene fra UiT, kanskje bare en konsekvens? http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram Edit: link ilmar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Marius: Jeg kan ikke mye om søknadsprosessen til TFHS da jeg kom hit via UiT, men så vidt jeg vet kan hvem som helst søke så lenge de oppfyller TFHS sine krav: Gymnasieskola med vitnemål fra den videregående skolen Engelska: Engelsk grunnkurs + engelska 1 (5+5 vt eller 5+3 vt) Matematik: 1MA+2MN/MX eller 2MS72MY (5+5 vt) Fysik: 1NA+2FY+3FY (5+5+5 vt) Betygskrav 2 Hvis du sliter med å komme i kontakt med representanter fra TFHS eller hvis du var ute etter noen andre elever som vet mer om hvordan søknadsprosessen foregår enn meg, så send meg en PM så skal jeg se om jeg ikke kan være til litt hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Altså 1 ENG, 2MX og 3FY etter tidligere norsk reform? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Takk for svar, Ilmar og Rolf Arne Trenger jeg to år engelsk på vgs (hvis 5+5 betyr 5 timer førsteåret og fem timer andreåret)? For vi hadde bare engelsk på førsteåret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Nei, for en uflaks! Søknadsfristen for skoleåret 2010/11 gikk ut 15. april! Hørte jeg en plass at Lund's skulle avvikle flyskole og at dette ble det siste kullet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Det er opp for debatt om TFHS skal fortsette eller om den skal erstattes av en høyskolevariant. Har ingen informasjon om hvordan en evt. slik høyskole ville fungere, men Universitetet i Lund er ihvertfall veldig imot det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Samme hvor fint det kan være med en utdannelse for flygere finansiert av staten i Norge, kan jeg vel forstå at dette ikke ses på som noen prioritert oppgave fra en politikers ståsted. Og med tanke på hvor mange nordmenn som flyr utenlands og antallet arbeidsledige piloter kan man ikke akkurat snakke om noen mangel på norske piloter som argument for en slik utdannelse heller. Synd, men det er nå slik det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.