Gå til innhold

Useriøs service og trist hendelse


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Hehe, nei jeg gjør ikke det. Jeg støtter Norwegian på grunn av situasjonen Norwegian er i. SAS ansatte er sikkert flinke folk, det er ikke det. Men jeg er veldig uenig i måten SAS drives på. Jeg mener å ha lest en gang at SAS ikke har hatt overskudd siden 70 tallet. Om dette er sant skal jeg ikke uttale meg om, men det sier mye om måten selskapet drives på.

 

Den dagen SAS ikke lenger er eid av staten/stater så skal SAS få min respekt. Så lenge SAS er i den situasjoen som det er i dag, så kommer jeg konsekvent til å velge Norwegian ved alle flyvinger selv om Norwegian måtte koste noen hundrelapper mer å reise med, men vi vet vi jo alle at Norwegian er billigere og bedre ;)

 

SAS må omstruktureres og drive med konkurranse på hederlig vis. Da først skal SAS få min respekt.

 

Jeg forstår at jeg kan virke litt krass på mitt forrige inlegg, men det jeg sier er viktig. Vi kan ikke ha det slik det er i dag. Det er ikke rettferdig ovenfor Norwegian. Og det er ikke bra samfunnsøkonomisk.

 

Egentlig burde SAS og staten ha vært anmeldt for brudd på konkurranseloven, men det kan jeg bare drømme om at skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Og for å tilføye en ting til det Kenneth Følstad sa, så hadde SAS vert konkurs for lenge siden om det var privateid. Er vell ikke så mange mnd sia de bare var timer unna konkursen.

 

Jeg tviler for at et privateid selskap hadde fått drive så lenge med så store underskudd uten at kreditorene hadde brakt dem inn til skifteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at SAS er et møkkaselskap hvis man ser på det nyansert. Jeg er veldig for SAS Norge og har et godt forhold til dem, men resten av SAS-konsernet drives på en dum og sær måte som jeg ikke er fan av. Selv har jeg bare possitive opplevelser fra SAS.

For eksempel da vi var på vei hjem fra Addis Abeba januar 2003 fra ferie med en forsinket Ethiopian-flight (forsinket avgang, OG tåke på EDDF som gjorde at mellomlandingen måtte først gjøres på Hahn, så tilbake på Frankfurt når været ble bra, og SÅ komme seg til EKCH)som gjorde at vi misset flighten fra Kjøben til Oslo, var de så vennlige i SAS å booke oss om til en senere flight til Oslo, og over på siste flight til Ålesund ettersom vi kom for sent til siste flight til Molde som vi egentlig var booket inn på. Uten kostnader, selv om Ethiopian og SAS ikke har noen avtaler om noe what so ever :)

 

Slik jeg har blitt fortalt og forstått det er saken slik at SAS Norge og Widerøe greier begge å vise grønne tall (les: Overskudd, ikke miljøvennlige tall!), og det vil si at disse i teorien ikke trenger noe statsstøtte. Disse må jo selvfølgelig spytte inn overskuddet rett over til SAS SE/DK/INTL, hotellkjeder og annet dritt. Det jeg hadde foretrukket var at SAS Norge og WIF hadde brutt med resten av konsernet og latt dem seile sin egen sjø. Problemet er at den norske regjering må spytte penger inn i svenske og danske milliardtap. En annen løsning hadde jo kanskje vært å kvitte seg med alle underselskaper bortsett fra SAS NO/SE/DK/INTL og SGS.

 

Jeg er helt enig i at ideéen om at våre skattepenger skal gå til SAS når SAS Norge går med overskudd er helt på bærtur. Det er vel kanskje eneste sjanse hele SAS som konsern har til å holde seg flytende, men det er derfor jeg ønsker meg en, i allefall en økonomisk, "unionsoppløsning" og får SAS Norge uavhengig av resten.

 

Og forresten, dette med billettene må ha vært før et eller annet policy-bytte, jeg har ved flere anledninger mistet boardingkort og reservasjonsnummer og alt som knytter meg til flighten bortsett fra min ID, en gang fikk jeg nytt kort i gaten, en annen fikk jeg nytt kort i SAS-skranken på innenlands på OSL. Alt jeg la frem var legitimasjon i form av bankkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hmmm....er jo ingen her på dette forumet, som kan si at dette er et dritt selskap tror jeg, jobber mange bra folk i sas som i norwegian som er stolte av jobben de gjør og selskapet de jobber for, men ingen av dere har det snugg av troverdighet til og utale dere om de komplekse utfordringene der er kjøre et konsern med lik i lasta som enkelte har. Men møkka selskap! det er jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette:

 

"SAS ansatte er sikkert flinke folk, det er ikke det. Men jeg er veldig uenig i måten SAS drives på."

 

Jeg står ved det jeg har skrevet om at SAS er et møkkaselskap. Jeg skal ikke si at de som er for SAS er sosialister, men jeg vet at sosialsitene liker SAS og at den sittende regjering gjør sitt for å kneble konkurransen. Sosialistene ønsker seg statlige monopoler. SAS er eid og styrt av staten/ene.

 

Sveriges borgerlige regjering ønsker å selge SAS etter det jeg har lest en plass. Men spørsmålet er, hvem ønsker å kjpe et selskap som snart går konkurs?

 

Jeg må få si en ting til før jeg gir meg i kveld:

 

Norwegian konkurrerer ikke bare i mot SAS men også i mot den sosialistiske(de rødgrønne) stat.

 

Vi kan utlede dette videre til følgende:

 

Norwegian(De gode) kjemper i mot det Statseide SAS(De onde Imperialistne(Den mørke sosialistiske kraft)).

 

Hvilken side står du på?

 

Ha en fortreffelig kveld :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom SAS er så himla dårlig drevet så bør jo NAS klare konkurransen uansett hvem som har eierskap SAS.

Staten er nødt å ha "et bein innafor" for å opprettholde en viss kontroll med noen flyr her i detta landet i det hele tatt, men det kan jo forsåvidt diskuteres hvor og hvordan dette beinet skal plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mang et skifte av diverse "policy" har kommet i løpet av de siste 10 årene, og SAS er intet unntak. I løpet av de 3-4 siste årene har jeg kommet borti minst 3 situasjoner hvor jeg fikk trøbbel med reisen. Ved samtlige 3 hendelser hadde SAS tilnærmet null ansvar, både med hennhold til diverse lover og egen "policy", men de har likevel sørget for å løse floken på best mulig måte samtlige 3 ganger.

 

Et selskap som er bevisst på å ta vare på sine kunder slik SAS gjør fortjener under ingen omstendigheter å bli kalt for "møkkaselskap".

 

Hva Norwegian gjelder, så vet vi at de også har hatt endringer i sine "policy". For 5 år siden var de "den mest fleksible måten å reise på", og selv de billigste bilettene kunne lett endres intill 12 timer før avgang mot et nærmest ubetydelig gebyr. Siden har Norwegian hoppet på "Ryanair-vogna", og sprer om seg med gebyrer i hytt og pine.

 

Som det også har blitt påpekt; SAS Norge (og Widerøe) kan faktisk vise til positive (drifts)tall, så det kapitalinskuddet du henviser går i så måte til å dekke underskudd hos Danskene, Svenskene og InterContinental.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mulig å fly med Norwegian hele veien fra Ålesund via Oslo til Praha.

Her er et eksempel:

Fredag 13.november:AES 07:00-OSL 07:55 (AES 09:05-OSL 10:00)

OSL 11:10-PRG 13:10

 

Mandag 16.november:PRG 13:40-OSL 15:45

OSL 16:30-AES 17:25 (OSL 20:45-AES 21:40)

 

Total pris 1857 kr.for en person.

 

Når det gjelder Czech Airlines har de riktignok biletter til 365 kr. en vei,(730 T/R)men det er oppgitt uten avgifter (tax).

Så OSL-PRG- OSL kommer seg totalt på 1436 kr.med skatter og avgifter og gebyr.

 

Som sagt så var dette bare et eksempel.

 

Med SAS/Lufthansa kommer det seg på litt over 3000 kr.

 

Det er billigbiletter jeg snakker om her.Biletter som ikke kan forandres.

Skulle det oppstå forsinkelser/kanselleringer,er det derfor en kjempefordel om det er bare ett selskap vi har med å gjøre.For da er de pliktig til å ordne opp slik at vi kommer fram uten å betale ekstra.

 

Det er alltid st sjansespill å bestille billigbiletter fra flere selskaper som ikke samarbeider med hverandre.Og hvis forbindelsen skjærer seg er det bare å bite i det sure eplet og akseptere nederlaget.

Har dere ikke sett på "Airline" på TVNorge med Easyjet?

Det nytter ikke å krangle,når man står med en billigbilett i handa.

Full flex koster,og jeg reiste alltid på det i den tiden jeg jobbet offshore,Da kunne jeg booke om ruter og reisetider som det passet meg.

Men nå betaler jeg selv,og kjøper alltid billigbiletter,og må finne meg i å være en redd sau som må passe på å gjøre alt "riktig".

Derfor kjører jeg heller bil innen skandinavia.

Til Syden har jeg ikke noe valg.

 

Jeg har reist veldig mye med både SAS og Norwegian og mest med Braathens i deres tid,men har aldri opplevd å bli behandlet useriøst eller urettferdig,Jeg har blitt sur og også forbannet noen ganger,men det er fordi jeg har hatt urealistiske krav og forventninger,som flyselskapene ikke har kunnet fulgt innenfor sine retningslinjer og regler.

Men mange ganger har jeg opplevd at det har vært veldig fleksible og tøyet sine egne regler langt over det forventede.

Men akkurat det er ingen selvfølge.

 

Så mitt tips er å planlegge reisen veldig nøye og i rimelig god tid,og sjekke alternativer,også veldig nøye.

Hvis det skal bli billig og bra.

Og lese "bruksanvisningen" :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke og oppsummere litt her

 

1. Min samboer skal reise fredagen den 13 november med retur Onsdag 18 november, denne tiden er fast satt som ferie altså ikke noe andre alternativer er nødvendig eller diskuterbart.

 

2. Min samboer betalte alle billettene, dvs 3 stykk på hennes kreditt kort med både Norwegian og CSA samt hotell/overnatting

 

3. CSA var i denne sammenheng veldig service orienterte, faktisk helt fantastiske. De tilbydde min samboer en alternativ reisemåte via Amsterdam på et senere fly, dvs de måtte da komme til prague litt senere på kvelden og reisetiden ville blitt vanvittig mye lenger.

 

At Norwegian har et endringsgebyr er vel temmelig normalt men det er hva som følger som er helt sinnsykt mener jeg.

 

1. Om min samboer skal endre billetten til dagen før ville dette bety at hun da må betale 300x3 (eller 285x3 for å være nøyaktig) for å endre biletten.

 

2. I tillegg kommer da igjen et gebyr på 40 kroner pr billett fordi hun atter en gang må handle på nette, dvs bruke "kredittkortet" igjen, altså hun må nesten betal det dobbelt av hva hun opprinnelig betalte for bestilling nummmer 1

 

- 475x3 (x2 for retur) + 40x3 + baggasje første gang og 285x3 (x2 for retur) + 40x3 for å endre billetten. Så vet jeg ikke om de også kanskje må betale for baggasje enda en gang, dette er usikkert men man vet jo ikke med Norwegian......

 

Oppsummert betyr dette da at min samboer betaler ved endring av billett:

 

Original tur/retur AES-OSL Norwegian = 2970 + baggasje

+

Endret tur/retur AES-OSL Norwegian = 1830 + evt. baggasje?

=

 

Totalt AES-OSL Hvis endret = 4800,- + evt baggasje kostnader.

 

I tillegg til dette må det da ved endring til dagen før bestille hotell rom på Gardermoen til ca pris 500,- per pers

 

 

Det er her jeg mener at service orienteringen til Norwegian er helt høl i hue, særlig da det er så vanvittig lenge til min samboer og søstre skal ut å reise, jeg kunne skjønt det om det var 1-2 dager i forveien, men herregud folkens, det er flere måneder til..

 

At det da ikke kan være så serviceminded at det sier hypotetisk slik f.eks

 

" Ja men det skal vi ordne, vi endrer billetten deres til dagen før (så lang ledig plass) "

 

For dette kunne henne gladlig betalt en endringskostnad på f.eks 300 kroner (285) for eventuelle ekstra arbeid for Norwegian, men den gang ei..

 

Drittsekken på kundeservice var jo langt fra service orientert, han krevde 285x3 alstå et endringsgebyr pr billett og om ikke det var ille nok så skulle han pina dø ha 40 kroner pr billett bare fordi hun handlet med kredittkort på nett..

 

Hvem fankern gjør det? Var ikke forbrukerrådet nå ute å sa til Ryanair at dette ikke var lovelig? Glemte de da Norwegian som det største synderen?

 

Nei markedsføring kan de ikke i Norwegien, i allefall ikke serviceorientert kundebehandling..

 

Her står de på sitt og krever mest mulig penger av kundene sine, snakk om lavpris selskap...

 

Min samboer har nå følgende alternativ...

 

 

1. Billetten med Norwegian som er kjøpt til en kostnad av 2970 + baggasje er nå borte for alltid, det er penger hun har mistet, forsvunnet ut i pengebingen til Norwegian, altså en tur som hun ikke kan ta siden flyet til praha går før Norwegian lander..

 

Eneste måten hun kan få igjen de pengene på er om hun blir syk og har dokumentert dette av lege, da igjen gjennom forsikringselskap.

 

2. De må nå da sikkert ta enten toget dagen før fra Åndalsnes til Oslo, eller nattbuss til Oslo, sistnevnte byr jo på et lite snevert slingringsmoment på 1 time før innsjekk, noen som både vær og vind kan ødelegge altså ikke trygt å satse på..

 

Alle alternativ koster, men en ting er sikkert, man finner alternativ som er igjen billigere en å endre billetten til Norwegian rent totalt sett.

 

Syyyykt spør du meg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte vel en vesentlig ting her ser jeg...

 

Billettene til Norwegian er ikke helt bortkastet, ca bare halvparten da min samboer skal fly med Norwegian på vei tilbake den 18 November fra OSL-AES

 

Denne ruten er det ikke noe tidsmessig problem med..

 

Men det illustrerer jo kanskje problem stillingen hvorpå jeg synes Norwegian ikke er service orientert, her skal de reise med Norwegian uansett, og de kan da ikke endre bilettene kun den ene veien til dagen før altså bare bytte turen ned til Oslo uten å ta omtrent det samme som biletten koster originalt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har Dart Vader og de onde imperialistene (herregud!) lagt ut 650000 billigbilletter for salg, så kanskje du kan finne noe der?

 

 

 

Der ser du. Rett etter å ha mottatt over 2 miliarder fra Norge, Sverige og Danmark så dumper de prisene. Hvem betaler for kalasset? Jo det er du og jeg gjennom skatteseddelen. Pengene burde bært brukt til å styre egenkapitalen samt omorganisering, men i stede bruker de pengene ved å selge billetter med tap for å slå ut konkurrenter.

 

Da er vi tilbake til sakens kjerne som jeg har skrevet tidligere. SAS driver ikke fornuftig og er et møkkaselskap som blir sponset av sosialistene som ønsker monopol.

 

Jeg hater SAS!

 

De knuste Bratens og nå skal de knuse Norwegian. Ønsker vi dette? Ønsker vi at flyprisene skal bli urimelig høye pga monopol? Det ligger mye politikk bak dette, den som ikke ser det må være politisk blind.

 

Tidligere svar med å bruke imerialister var ment for å sette litt farge på debatten, intet mer eller mindre. Men det er ikke alle som klarer å sette ting i sammenheng.

 

Ha en ellers fortreffelig dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er foresten noen linker til de av dere som har lyst til å les litt om SAS.

 

SAS har fått storavtale i Sverige

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1725246.ece

 

Svenskene ønsker å selge SAS, nå henger også den danske regjeringen seg på

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1722358.ece

 

SAS skal ned til Norwegians kostnadsnivå(På tide! Det tok bare 30 år å innse at driften er innefektiv, men hvem kan lastes for sommel når man ikke trenger å spare når Staten/ene står klar for å hjelpe økonomisk)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1720843.ece

 

Sveriges regjering vil selge SAS

http://www.dn.no/forsiden/article1721699.ece

 

SAS mot ny Miliardsmell

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1717706.ece

 

Passasjerene svikter SAS

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1718285.ece

 

SAS gjemmer avgifter

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1712852.ece

 

Håper SAS greier seg

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1705487.ece

 

Milliardsmell for SAS

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1701646.ece

 

Holdt tett om SAS kritikk

http://www.dn.no/forsiden/article1615914.ece

Hvem ønsker å reise med et flyselskap som nesten er konk? Flysikkerhet?

 

SAS gir penger til Estonian Air

http://www.dn.no/forsiden/article1619967.ece

 

SAS i samtaler

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1488655.ece

 

Milliardsmell for SAS

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1531616.ece

 

Avviser at SAS-sikkerheten trues(Staten sjekker sitt eget statlige selskap...)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1475090.ece

 

Tre løsninger for SAS

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1564090.ece

 

Milliardavtale til SAS

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1586944.ece

 

Pilotmobbing i SAS truer sikkerheten

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1474465.ece

 

Statskontrakter til SAS

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1575664.ece

 

 

 

Det var noen få saker Det er mye mer å lese her:

http://www.dn.no/sokeverktoy/fast/?q=SAS&radio=dnno&x=42&y=16

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummert betyr dette da at min samboer betaler ved endring av billett:

 

Original tur/retur AES-OSL Norwegian = 2970 + baggasje

+

Endret tur/retur AES-OSL Norwegian = 1830 + evt. baggasje?

=

 

Totalt AES-OSL Hvis endret = 4800,- + evt baggasje kostnader

Jeg skjønner ikke regnestykket.

Når jeg går inn på sidene til Norwegian finner jeg biletter som koster 365 pr.pers.ned til Oslo den aktuelle dagen,og 299 kr.pr.pers oppover igjen.Det blir kr.2082 tilsammen.

Endringen koster 975 kr.ekstra.

Så kommer eventuell overnatting i tillegg.

Men fortvil ikke.

Siden det er et stykke fram i tid til reisen kan de lønne seg å undersøke om hoteller rundt Gardermoen har tilbud/rabatter på overnatting fra torsdag til fredag før avreisen til Praha.

 

SAS-alternativet fra Ålesund går desverre ikke,riktignok har de biletter til 369 kr.per pers,men det første flyet fra Ålesund lander kl. 07:55 i Oslo.Samtidig som Praha-flyet drar.

Jeg hadde nok ikke satset på buss eller tog i denne situasjonen,men bare betalt tillegget på 975 kr,og overnattet på Gardermoen.De trenger vel ikke tre enkeltrom heller?

Det blir kanskje et par tusen ekstra alt i alt,men det er vel ikke billigere med toget heller?

 

Så får det vise seg om Czech Airlines-flyet drar kl.07:55 den 13.november.

 

Edit:Med tog fra Åndalsnes koster det for 3 personer:

 

597 kr. med ankomst Gardermoen 12.11 kl 20:15

697 kr. -"- kl.21:43

Her kommer vel også overnatting i tillegg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men så lenge en velger å bestille billetter med ulike selskap som ikke har en avtale om gjennomgående booking, så tar man en risiko. Det er derfor det blir så billig ;)

 

At Norwegian skal ha et endringsgebyr per billett ser jeg ikke noe problem med, likt skal være likt, og det er godt opplyst om dette. Har booket om med SAS og betalt gebyr selv, uten at jeg ble forbanna av den grunn - jeg valgte en billig billett, og sånn var det.

 

Det er ikke Norwegian sin feil at dette har skjedd. Det er Czech dere må forsøke å få goodwill hos. Dere har lovmessig sett ingen sak, så jeg ville ikke forventet noe. Billettene med Czech var vel kanskje de billigste? Hva med å anse dem som tapt, og heller ta en Norgesferie? Evt. ta en togferie inn i Sveige etc dersom dette er en så stor sak.

 

For øvrig ville jeg aldri booket lavprisselskap på annet enn direkteruter, med mindre de har mer enn en avgang til min destinasjon på samme dag. Jeg kan også liste opp klager på SAS fra flere år tilbake, men helt ærlig, de siste 3 årene har SAS blitt bedre! Greit nok, billettene er blitt dyrere, men servicen, punktligheten og produktet har bedret seg noe enormt. Og jeg flyr ikke SAS en gang i året, jeg flyr utenlands ca. annen hver måned, og innenlands ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Michelle at det er min samboers egen feil ved å bestille billig biletter..

 

Riktig nok er markesføring i det store å hele et viktig poeng uavhenging om man er et billig selskap eller et stort et, det er ikke bare billige billetter man tjener på i lengden selv om det kan virke sånn på Norwegian og andre billigpris selskap..

 

Jeg mener at kundeservice og service orientering er viktig for å både tiltrekke gamle og nye kunder samt beholde de man allerede har..

 

At det skal by på særlig store økonomiske problem for et selskap som Norwegian å trykke på en knapp eller to for å kansellere en tur bør ikke være vanskelig, dog heller ikke å endre/booke om til en annen tur dagen før, antar det ikke er store arbeidsmengede her heller.

 

Ville de gjort det, og så f.eks tatt 300-400 kroner i gebyr for det ville jeg naturlig nok betalt dette uten å mukke, men når de da skal ha 300 kroner (oppdatert pris idag ) for hver eneste billett du har bestilt er helt høl i hue og etter min mening svært dårlig kundebehandling eller service.

 

Hva tjener de på det egentlig?

 

Booker de om turen ville kunden vært stor fornøyd mens gjør de ikke det vil kunden bare bli sur og lei..

 

Elkjøp hadde en gang en markedsunderøskes som viste at 1 missfornøyd kunde kostet selskapet ca 1 million kroner på sikt.

Hvorfor? Jo for den ene missfornøyde kunden sa sin mening videre til neste som igjen sa til andre osv. Til sammen fant de ut at de "tapte" ca en million kroner pr missfornøyde kunde på sikt.

 

Hva koster så en missfornøyd flykunde i et eller så konkurransepreget marked?

 

Om min samboer og hennes 3 søsken nå aldri mer flyr med Norwegian, sier så videre til andre som da kanskje aldri flyr med Norwegian! Er det ikke da greit å trekke ca samme paraleller til Norwegian og si at de da ville på sikt tape en hel masse penger kun fordi de ikke viste kundeservice i begynnelsen å nøyet seg med en avgift på f.eks 300-400 kroner?

 

Jeg skjønner også at Norwegian har dette systemet og lite en vanlig kunderådgiver kan gjøre kanskje, men det var litt av grunnen til jeg håpet det var en elskverdig medarbeider her på flyforumet som mulig ville løse saken, det er grunnlaget for min tråd her.

 

Jeg skjønner ikke regnestykket.

Når jeg går inn på sidene til Norwegian finner jeg biletter som koster 365 pr.pers.ned til Oslo den aktuelle dagen,og 299 kr.pr.pers oppover igjen.Det blir kr.2082 tilsammen.

Endringen koster 975 kr.ekstra.

Så kommer eventuell overnatting i tillegg.

 

Det er ikke noe annet problem en at billettene er allerede bestilt og betalt på et og samme kort, skal min saboer da måtte bestille nye billetter vil jo det koste omtrent like mye som det gjør å endre de billettene vi har allerede betalt? Got it?

 

Det som nå gjøres fra vår side er at de tar tog og buss ned dagen før, ligger over hos noen de kjenner for så og spare mest mulig penger, litt av grunnen i utgangspunktet når det valgte de billigste billettene, hotellene osv..

 

Hvorfor gjøre turen dyrere en man må?

 

De kommer heller ikke til å si fra til Norwegian at de ikke flyr med oppsatt rute, ergo kan ikke Norwegian tjene penger på denne turen, noe de helt sikkert kunne ha gjort om de booket den om.. De lar nå Norwegian tro at de kommer og så må de bruke tiden sin til å etterlyse dem på gaten, fly så til Oslo med tomme seter

 

De kunne her egentlig hatt 4 passasjerer om de valgte å endre billettene til dagen før, gitt et enkelt gebyr på f.eks 500 kroner osv, dvs slik jeg ser det så kunne kanskje regnestykket blitt slik

 

1. Salg av 4 nye billetter på samme tur AES-OSL altså de tjener på det

 

2. 500 kroner ekstra i ombookingsgebyr fra min samboer

 

Nå tjener de jo bare hennes allerede betalte billett, mens de ikke har eller vil få mulighet til å selge 4 nye billetter på den angitte turen som i utgangspunktet var bestilt.

 

Det er kundeservice og markedføring det....

 

 

Ironien opp i det hele og litt mistenkelig også er at det selv påstår at det er ikke de som får disse 40 kronene i gebyr når du bruker kredittkortet ditt men at det er banken din som tjener dem, altså er ikke Norwegian de som tjener på at du bruker kredittkort, de bare "opplyser om det" og det er reklame det ha ha ha...

 

Nei Bjørn Kjos og Norwegian kan kysse det punktet som er høyest når jeg plukker poteter...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer heller ikke til å si fra til Norwegian at de ikke flyr med oppsatt rute, ergo kan ikke Norwegian tjene penger på denne turen, noe de helt sikkert kunne ha gjort om de booket den om.. De lar nå Norwegian tro at de kommer og så må de bruke tiden sin til å etterlyse dem på gaten, fly så til Oslo med tomme seter

Dette er jo rett og slett barnslig.Bilettene/setene er jo allerede betalt.De sparer litt fuel på turen. :cool:

 

Jeg tror ikke flighten til czech er kansellert.Bare overbooket.Eller at de skviser ut de med billige biletter for å selge dyrere biletter til samme flight.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på Czech sine sider igjen.Det er slik jeg trodde det var:Det selges fortsatt biletter til flight OK 0447,avgang

OSL 15:55 og ankomst Praha 17:55,den 13.november.Men prisen er 1445 kr.+omkostninger,pr. pers.(en vei)Så her har det skjedd noe muffens.Jeg ville forsøkt å tatt det opp med Czech,særlig siden bilettene fra Norwegian ennå ikke er booket om.Kanskje det løser seg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo rett og slett barnslig.Bilettene/setene er jo allerede betalt.De sparer litt fuel på turen.

 

Barnslig??? Vel det får bli din mening, jeg velger å se det slik at min samboer sjekker inn som normalt, om de møter eller ikke må nok Norwegian bare vente med å se til gaten lukker og høytalerne på OSLO har ropt opp navnene..

 

 

Jeg var inne på Czech sine sider igjen.Det er slik jeg trodde det var:Det selges fortsatt biletter til flight OK 0447,avgang

OSL 15:55 og ankomst Praha 17:55,den 13.november.Men prisen er 1445 kr.+omkostninger,pr. pers.(en vei)Så her har det skjedd noe muffens.Jeg ville forsøkt å tatt det opp med Czech,særlig siden bilettene fra Norwegian ennå ikke er booket om.Kanskje det løser seg?

 

Mystifisktisk altså he he, ironien da må være at de har en dobbelt moral, da en svært elskverdig kunderådgiver forsøkte å sette opp ny rute samt tilby pengene tilbake..

 

Men nå kan jo alt skje, blitt forberett på det ja..

 

Edit

 

Var ikke dette en Air France rute via Paris, riktig nok samme tilbud som min samboer har fått, tror jeg nevnte Amsterdam tidligere i tråden men det var altså via Paris med samme avgang som her over er nevnt.

 

Edit nummer 2

 

Må bare beklage min egen lille tåpelige feil her, ser nå at jeg har skrevet feil, det var den 14 november fra AES til OSL og fra OSL til Praha

 

Altså min samboer forsøkte å endre billetten hos Norwegian til den 13 november

 

sånn, da ble det rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her en lørdags kveld, og har lyst til å dele en teori med dere.

 

Ett lavpris selskap vil alltid streve ekstra mye for å holde kostnadene nede.

For å gjøre ting manuelt som i gamle dager, må man ha personale.

Personale skal ha lønn.

Personale må ha utstyr for å gjøre jobben, koster penger.

Utstyr trenger service og vedlikehold, dette koster penger.

Flere ansatte, trenger større lokaler.

Større lokaler koster masse mer penger.

Dersom Norwegian får rykte på seg at man bare kan ringe å endre på ting, ville de vært nedringt med dagens personale.

Så for å endre på noe, er dette en tjeneste som koster penger.

Stikkord: preventivt

 

 

Synes heller det er kritikkverdig å endre avganger etter att man har solgt billetter.

 

Synn det ble så kluss for dere da.

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel mer en påstand en det var en teori men takk for omtanken, ser tankegangen din og er åpen for påstanden, dog ikke helt enig..

 

Vi bunner i Markedføring, preventiv forbruker omtanke splittet med konstruktiv kundebehandling. At et relativt stort selskap med så grunnleggende stødig pilar som Norwegian har bør ta alle kritikk av selskapet som et positivt fortegn, dvs det bør som alle andre selskap som følger den normale strategien mot forbrukermarkedet ønske en konstant forbedring og målrettet fokus mot kundemarkedet. De tjener ikke på reverserte eller konstante verdier som også på mange måter tviholder på en ikke-konstruktiv standard.

 

Jeg tror nå Norwegian faktisk ønsker å opprettholde majoriteten av selskap troverdigheten mot kundemassen, dvs de ønsker å holde på den gode tanken, ikke gå bakover men fremover, være intuitiv og løsningorientert, se nye som gamle muligheter..

 

Men er det slik i Norwegian, sikkert men mistenkelig så langt, skal bli riktig nok artig å høre gruppe policyen deres til mandag, da sett fra et intervju perspektiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid slik at de etablerte snakker dritt om de nyetablerte, dette på tross av at de etablerte taper marked i forhold til de nyetablerte. Dette er ikke bare et fenomen i flybransjen, men vi ser det over alt.

 

De etablerte er sjallu på de nyetablerte og hevder det må være ugler i mosen til den nye konkurrenten, framfor å ta affære i egen bedrift. De ettablerte sitter på gjerdet og ler av de nyetablerte og sier at de ikke vet hva de gjør, og at de snart går konkurs. For vi, de etablerte, har så mye erfaring og vet best. Det de etablerte vet er hvordan de skal gjøre det på den gamle måten, ikke den nye måten.

 

Det er en grunn til at Norwegian gjør det bra, og grunnen er at kundene ønsker produktet Norwegian. Da kan SAS sitter der på haugen å si hva de vil, for Noewegian vet at de gjør ting rett. De vokser og de stjeler kunder fra SAS.

 

Det blir for dumt å rakke ned på Norwegian når norwegian ikke gir "gratis" mat, kaffe, aviser etc. Det er nettopp dette som gjør at Norwegian gjør det bra. Norwegian vet at passasjerer klarer seg godt uten den bedritne flymaten, og har fjernet kostnadene som følger med dette, og dermed lavere bilettpriser.

 

Det blir billigere for de resisende å spise god mat før, eller etter reise. Hvem ønsker å betale 300-400,- ekstra for et tørt rundstykke, en kopp med kaffe og en avis?

 

Norwegian har skjønt hva kunden ønsker.

 

Vi får ikke akkurat servert mat, drikke og en gratis avis når vi tar bussen eller toget heller.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyturen jeg snakket om var for 6-7 år siden.

Det var den gangen du fremdeles hadde en billett kupong, og ikke bare en elektronisk billett. Det du hadde mistet der var et verdipapir, og kan ikke sammenlignes med å skrive ut boardingpass på nytt. Uten den kupongen, hadde du bare en booking, og SAS ville ikke fått betalt selv om du fikk være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer heller ikke til å si fra til Norwegian at de ikke flyr med oppsatt rute, ergo kan ikke Norwegian tjene penger på denne turen, noe de helt sikkert kunne ha gjort om de booket den om.. De lar nå Norwegian tro at de kommer og så må de bruke tiden sin til å etterlyse dem på gaten, fly så til Oslo med tomme seter

 

Da kan jo samboeren din og du leve i den tru at "Norwegian" vil bruke tid og krefter på å rope opp passasjerer som _ikke_ er sjekket inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer heller ikke til å si fra til Norwegian at de ikke flyr med oppsatt rute, ergo kan ikke Norwegian tjene penger på denne turen, noe de helt sikkert kunne ha gjort om de booket den om.. De lar nå Norwegian tro at de kommer og så må de bruke tiden sin til å etterlyse dem på gaten, fly så til Oslo med tomme seter

Hvorfor skulle ikke Norwegian tjene penger på den flyvningen? Hvor blir det av pengene de brukte på denne billetten? så vidt jeg vet får man ikke refundert fra Norwegian fordi den ikke blir brukt (jeg vet ikke selv, men jeg antar at det er sånn)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...