Gå til innhold

Opprustning på Torp?


Ole Sannes Riiser

Anbefalte innlegg

Emil:

 

Rullebanen på Torp er litt over 3 km lang. 3049meter totalt om jeg ikke husker helt feil. Den ble bygget av NATO med tanke på militært bruk under den kalde krigen.

 

En 747 vil fint klare å bruke en rullebanen av denne lengden uten problemer. Det er ikke selve lengden på rullebanen som setter begrensninger for størrelsen av fly på Torp.

Derimot bredden!.

Banen er rett og slett ikke bred nok til at fly av denne størrelsen klarer å snu ved bane endene, uten bistan fra bakketjensten.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, er det satt en begrensning opp til B767. Mener å ha leste dette i en av sikkerhetsmanualen til SLT på jobben. Men jeg kan ikke huske at det hart vært noen der de siste årene. B757 er innom Torp titt og ofte, gjerne i forbinnelse med charter.

 

Så vidt meg bekjent, så har det aldri vært en 747 på Torp. Det er rett og slett ikke bakke utstyr til å håntere en maskin av den størrelsen.

 

MyTravel ville for noen få år siden lande der med en A330 men fikk ikke tillatelse p.g.a. begrensningen.

 

Det er vel kanskje noe av dette Sandefjord Lufthavn Torp vil løse med en parallel taxivei, slik at større fly kan oppere fra Torp. Merk "kan"!!

Hovedsaken er nok fordi de vil minimere taxi time på rullebanen, og vil ha muligheten til å øke antal bevegelser.

Slik det er idag, så my flyene back-tracke rwy 36 et stykke når de skal ta av på rwy 18.

 

Ken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er idag' date=' så my flyene back-tracke rwy 36 et stykke når de skal ta av på rwy 18.[/quote']

 

Så det er altså dette de har løst ved å oppruste den parallelle taksebanen da, antar jeg ;)

 

Og hva er greia med å ha all den gamle betongen i endene av rullebanen? Hvorfor la de ikke bare asfalt over hele, når de først var i gang, den gangen det arbeidet ble gjort? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir jo mening, tenkte ikke på det ;)

 

Så i teorien kan altså Torp ta imot fly på størrelse med A330, det er bakkeutstyret som forhindrer at dette faktisk går an, om jeg har forstått korrekt. Jeg mener, rullebanen på Værnes og Bergen og de fleste andre store norske flyplasser, kanskje med unntak av Gardermoen, er jo også 45 meter brede, så vidt meg bekjent? Og lengden skal det ihvertfall ikke stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...