Gå til innhold

Hvordan navigere på Vatsim uten ATC.


Anders furse

Anbefalte innlegg

Det stemmer. Det er du som i hovedsak skal navigere, men flygelederne er til god hjelp, spessielt hva angår innflygninger.

 

Unicom er en "felleskanal" hvor man skriver sine intensjoner på text slik at andre fly kan se hva du planlegger å gjøre. Er det f.eks to fly inbound Gardermoen er det viktig at disse "skriver blindt" eller kommuniserer seg i mellom for å avklare hvordan dette skal gå for seg. :) Unicom er det området på VATSIM som ikke er betjent av en kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En mulighet er å bruke GPS.

 

Jeg gjør slik. Enten bruker jeg VRoute eller FS innebyggede flightplanner. Det er enkelt å editere flightplanen hvis man mener den i FS er obrukbar. Da blir routen lagt in i GPS:en og hvis det ikke er ATC på VATSIM så er det kun å navigere etter GPS. Bruker du payware med FMC så er det enda mindre problemer for da gjør den jobben.

 

Det er faktisk fullt mulig å bruke ATC:en i FS (som reserve) til tross at man har en ATC på VATSIM.

 

Syns det er litt leit at "proffene" mener at flightplanneren i FS er kun dritt. sååååå ille er det ikke og hvis jeg ikke har ATC når jeg kommer til min destinasjon så er det kanskje ikke såååå viktig dette med STAR till hytt og pine.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skrevet ruten i FMC så er det jo bare å følge den ruten når ATC sier "resume own navigation" eller lignende.

 

Det som er greit å vite er at ATC på Vatsim følger den flightplanen som du har skrevet i FsInn eller Squawkbox, og ikke den innebygde flightplanleggeren (fant på nytt ord) i FS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack;

FS-genererte ruter er ikke nødvendigvis "dritt", men de har samtidig en lei tendens til å komme med noe som går på tvers av ønsket trafikkflyt. F.eks. har den en lei tendens til å bruke MES som første punkt ut fra ENGM på nordgående ruter, noe som kjapt kan sette deg i konflikt med inkommende trafikk via samme punkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

FMC er en avanserte greier, så du kommer neppe noen vei før du i det minste har vært gjennom testflighten som står detaljert beskrevet i manualen. Det er forresten ikke alt som blir klart da heller, fordi du får beskjed om å gjøre sånn og sånn, men ikke alltid hvorfor.

 

Jeg anbefaler at du bruker tid til å slå opp i boka hver gang du kommer til ting du ikke forstår. Det er drit kjedelig til å begynne med, men blir desto mer spennende og realistisk når du kan utnytte det avanserte verktøyet du har tilgjengelig.

 

Ikke noe vits i å bruke penger på et addon hvis man ikke lærer seg hva det inneholder, mener nå jeg. ;)

 

Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig hva Vidar her sier.Men vil man ikke rote seg bort i manualer,er den beste måten og lære seg FMC på,med en kamerat feks over teamspeak,og ta en flight sammen steg for steg.

 

Man lærer utrolig fort på den måten også.Etter 2-3 turer kan man programere inn en rute,og loade ett fly for en flight selv.

 

Alle har vel headset med mikk,og tilgang til free public serverere på feks Teamspeak sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar;

 

Jeg er klar over dette med MES, MEN er ikke så sikker på at dette er et problem da avgående fly (på vei opp) sannsynligvis ligger på en helt annen høyde nor man kommer til MES enn inngående, eller........... Så er det vel slik at ATC (live) gir meg den høyde/retning som han ønsker meg på slik at jeg IKKE har noen interference med andre fly.... er ikke det ATC bl.a er til for?

 

Så finnes fortsatt muligheten å editere flight planen i FS i henhold til SID.

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er klar over dette med realisme og hvilke rullebaner som er i bruk eller ikke, men......

 

1.

HVIS det IKKE er noen ATC på ENGM og jeg er online, så KAN det bli problemer med å bruke FS flightplanner, det er vi nok så enig om, men neppe noen katastrofe. Jeg KAN faktiskt se på feks. VRoute eller FSInn radar hvis det er inkommende fly, å gjøre noe med det.

 

2.

HVIS det er ATC på ENGM så vil jeg vel bli dirigert av ATC slik at det ikke blir noen problemer med inkommende trafikk, eller.....

 

3.

Jeg har i vært fall fådt kjeft for min flightplan når ATC ikke er fornøyd og da har han endret på enten min departure eller arrival UTEN at jeg har måtte endret min flightplan fra det som er innlevert.

 

4.

Utdype gjerne dette med å fly MOT inkommende trafikk. Hvis jeg bruker rullebanene i henhold til vind mm så burte vel dette ikke være mulig? Ikke heller hvis man bruker rullebanene på feks. ENGM slik som er praksis.

 

Så fortsatt ser jeg ikke helt det store problemet og særlig ikke hvis jeg bruker en SID/STAR chart og editerer routen i FS flightplanner. Det må finnes litt feksibilitet også i dette. Jeg hadde/har den oppfattningen at en ATC og pilot skal jobbe i fellesskap ikke at noen av disse to til hytt og pine MÅ kjøre sitt race. Det er vel IKKE forbudt å starte/lande på rullebanene på ENGM uansett kompassretning.

 

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg utdype litt angående trafikk-motsettninger...

 

La oss si at banerettning 01 er i bruk på ENGM. Du skal nordover, og sender inn en rute via MES. I samme stund kommer det fly nordfra som skal inn til ENGM via MES. De vil da bruke MES 4L for å komme seg rundt til sørsiden av ENGM. Så er det tid for avgang, og du tar av på "runway heading" til ca. 3000ft før du svinger mot MES. Da er du neppe langt unna MES radial 160. Og MES readial 160 er der de som ankommer via MES 4L vil fly. Så med litt (u)flaks vil du da klatre rett gjennom gjengen som ankommer....

 

For TOR 5M og bane 19 gjelder det samme, bare med litt andre radialer og slikt...

 

Så til din punkt 2;

Dersom jeg er ATC på ENGM, så vil jeg sørge for at du aldri er i nærheten av SIG, MES, TOR, SORPI og SUMAK når du flyr ut fra ENGM, uansett hva du har skrevet i flightplan... ;)

 

... så det lønner seg å ta en titt på SID/STAR kart for å se etter på hva som er akseptable punkter inn- og utflyvning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar;

 

Da er vi helt enig og du har også bekreftet poenget mitt, nemlig, en ATC forteller deg hva du bør gjøre uansett flightplan og at man MÅ lese SID/STAR charts og revidere en flightplan som er laget av FS/annen freeware.

 

Kan du være så snill å repetere hva som er praksis å bruke (ikke ta hennsyn til vind) på ENGM ved start/landning?

 

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...