Gå til innhold

Her er en av grunnene for at jeg velger SAS.


Gjest Geir-Finstad

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ja ja alt er relativt...... jeg var i Bergen 21 ganger i fjor. (Gardermoen/Flesland)fløy SAS ca halvparten av gangene og hadde tre forskinkelser med SAS og en med Norwegian...... Uten at jeg vil kåre det beste selskapet. Jeg flyr ganske enkelt med det som er rimeligst der og da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jepp det forstår jeg, men for meg" og sikkert en del andre" har SAS funka utmerket. Men er pris det viktigste så er nokk ikke SAS verdensmester...he he. Men har hatt litt for mange erfaringer med andre selskaper til at jeg gambler ihverfall på de møtene som er viktige for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gengæld er ingen ting åbenbart gratis på SAS-flights. Cimber Air serverer lidt gratis forfriskninger under vejs, mens man må betale for sådan noget med SAS (hvis du flyver på economy/tourist class i hvert fald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ok, så disse tallene stemmer ikke i det hele tatt de da? er mine opplevelser med SAS bare innbilling? hmm...ja ja så feil går det ann og ta. Da var det sikkert feil den gangen jeg skulle til København, prøvde meg på Norwegian, flyet skulle vell gå kl 20, jeg tror vi landet 23.45, de var så fokuserte på og smelle maskinen full, dvs vente og vente på pax at vi som satt der, og hadde betalt vi komm ikke fremm....dere får begynne og fly litt så merker dere dette selv. For ikke og snakke om bagasje, det er jo et felt for seg selv. Men som sagt dette er mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Norwegian gjør det meste riktig ingen tvil om det, dette er et selskap som må ha slike tall og omtaler i media, da de er helt avhengig av at dette ser ut som en suksess.

 

Men det er altså slik at flyr man en del, og er fokusert på og bruke fly som et verktøy i jobben sin, så merker man forskjellene, er ikke noe mere en det jeg sier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...avhengig av at dette ser ut som en suksess."

 

Norwegian ER en suksess. Ære være SAS for punkligheten sin, men de tjener ikke ett rødt øre på driften sin. Noe Norwegian definitivt gjør. Hvilke av de to kaller du en suksess? Forøvrig finnes ferskeste info om SAS sitt passasjertap blant annet her :

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1718285.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Alle som skal bygge selskap er avhengig at det ser ut som suksess, uansett om det er sas eller narvesen....giddder ikke og dra mere om det i dette fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen hemmelighet at du er farget både innvendig og utvendig av SAS farger.......! du sier du merker forskjellen, men hvis du ikke flyr Norwegian i det hele tatt, hvordan kan du da vite det??

Jeg utfordere deg til de neste 10 turene og veksle annehver gang mellom SAS og Norwegian, lag en liten logg fra hver tur og gi oss en tilbakemelding på hvordan det har gått.

 

Verden er ikke så Blå og Rød som du vil ha det til.......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Ole. Jeg har prøvd, og farget jeg? nei tror ikke det, men har egen opplevd erfaring. Hva andre flyr bryr jeg meg fint lite om, og flere som flyr forskjellige selskaper, jo billigere blir det for oss alle.

 

Jeg synes Norwegian er et kjempe selskap, og de er på vei opp og fremm og jeg ønsker de all suksess, den dagen jeg opplever det samme som jeg har gjort med sas, så flyr jeg tamponger for alle penga. Jeg driter i hvilken farge det er jeg, men rett skall være rett, sas har levert 100% for MEG! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Geir. Mange liker å holde seg til noe ålreit de kjenner, andre liker å prøve mange alternativer. For min del har jeg etter 23 års jobbrelatert flyvning både hjemme og ute i verden lært meg å stole på SAS...og jeg har en tendens til å holde meg til de. I "krisetider" der jeg mer enn en gang har mistet flyet og blitt stående fast i et fremmed land, har SAS vært en kjent redning jeg vet jeg kan stole på. Min første SAS tur var forøvrig med en DC-6B fra Fornebu, cirka 1969 :smile:

 

Har også flydd med Norwegian til tider, og har ikke noe å sette fingeren på. Hva jeg opplever er det som gjelder, hva presse og "hysterikere" sier overser jeg glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

i 1969 hadde jeg knappt sluttet med bleier. (5 år) :-) men det er når det gjelder som du sier. SAS har hvert meget til og stole på, flott holding og stor fleksibilitet. Og SAS har jo hvert pionerer innen sikkerhet i mange år. Men ingen her inne kan si noe om hvor noen av disse selskapene er om 5 år, selv ikke de som driver de, til det er det så mange dynamiske faktorer som ingen har kontroll over. Alle sier de er best, det ligger i deres natur det, det må de si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist at SAS leverer slike resultat som de gjør om dagen, men de må virkelig gjøre noe feil når Norwegian slår dem i sokkene. SAS har vært det "sikre" alltid, men etter min mening er de rådyre. De har noen svære medieoppslag om at alle andre har masse "skjulte gebyrer" som gjør at SAS matcher dem i pris - men 700kr tur/retur Oslo fra Haugesund er noe SAS kan se langt etter. I januar 2008 betalte jeg 1300,-. Neste turen min var mars i år, da måtte jeg ut med 3000,-! Jeg er ikke så mye på reisefot, men slike prisforskjeller er helt vanvittig..

 

SAS har melket utav "monopolrutene" sine såpass lenge at jeg syns de fortjener litt konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian har ikke tjent penger ett eneste av de årene de har eksistert. 2 Kvartaltallene som alle syntes var suverene, var ekskusivt leasingkostnadene. At de øker paxtallet er ikke så rart i og med at de har etablert en ny base i CPH. Kabinfaktoren er veldig bra, men de selger seg veldig billig.

 

SAS på sin side har hatt en nedgang i paxtaller på 14 %, samtidig som de har redusert kapasiteten 17 %. Kabinfaktoren er opp 3,6 %. Så de er for tiden på rett vei.

 

Time will tell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, Andreas, kan du utdype litt bedre hva du mener her?

Det er ikke noe som SAS har funnet på i denne statistikken, det gjelder det samme for dem som alle andre selskap.

Vi regner det heller ikke som noen delay om vi går inntil 3 minutter etter tiden

Det jeg mente er at et selskap definerer selv hva som er en forsinkelse (jeg ser nå at detikke kom frem av forige inlegg, men jeg var ikke ute etter sas på noen måte, men tok det opp fordi det er et av få selskap jeg kjenner til fra innsiden. Jeg er helt sikker på at andre selskaper opererer på samme måte, men det kan jeg ikke si noe konkret om). For en stund siden var to minutter en forsinkelse for SAS også, men etterhvert som flere og flere fly gikk gjerne akkurat 1-2 minutter etter rutetid, gjorde man om på egne regler, slik at det ikke ble gjort krav om en delaycode før man nådde tredje minutt.

Og som du sier kan man hos dere gå fra gate tre minutter etter rutetid, uten at det regnes som en forsinkelse. Mens andre selskaper igjen Regner gjerne avgang i det pilotene velger å skru på Anti-colision, noe som ikke behøver å bety noe om avgangstid i det hele tatt.

 

Geir: nei dine opplevelser vil jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg mistenker deg for å ha langt bedre kjenskap til dem enn hva jeg har. Det jeg prøvde å si var bare at man ikke skal legge for mye vekt på slike statistikker. Det er i det minste slik jeg har opplevd det fra en handling agents ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke selskapene selv som leverer noen korrigert raport om forsinkelser. Eller setter aktuell avgangstid etter forgodtbefinnende. I denne bransjen blir du tatt rotta på hvis du gjør noe slikt.

Hva tror dere myndighetene gjør hvis du fiffler med off block time????

For det andre er det hos de fleste selskaper ACARS som automatisk gir off block og T/O.

Off Block sendes med siste dør lukket og brakes off.

Off block blir også logget av ATC. Gå inn på OSL.no så finner du disse.

Når et selsakp krever interne rapporter, med årsak og forklaring, ved forsinkelse er en helt annen sak. Hos SAS 2 min. Vi har med andre ord et meget godt sytem for å analysere årsaker, og dermed et godt verktøy for å sette inn støtet der det trengs, kansje det vises på statestikken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å sammenligne SAS og Norwegain, SAS er et full-service selskap og det merker du så fort du setter foten inne på Gardermoen. Der blir du møtt av uniformerte mennesker som hjelper deg ved automatene, og det er sjeldent kø ved skrankene. Ingen hemmelige utgifter.

 

Skulle ting skjære seg med en avgang på SAS og du er langt hjemme ifra, så finner de en løsning og sender deg videre med sine partnere.

 

Med Norwegaian er du helt på egen hånd, det er jo ikke noe særlig problem om du flyr kun et hopp, men skal du videre og får problemer så er du rett og slett fu*ked. Da er det bare å prøve å komme seg videre til din connecting flights, eller å betale for en billett med et annet selskap.

 

Køer og drit møter deg over alt, og det er ikke alltid like lett å finne ut hvor de holder til på en flyplass.

 

Slikt koster penger og Norweigian vil ikke betale for den type service og det er helt greit, men å sammenligne de to blir feil.

 

Totalt sett så er ofte ikke SAS mye dyrere, følger man med på tilbud osv så kan man som oftest reise like rimlig. Og ofte slipper man å lande på en flystripe ute i gokk også.

 

Jeg er som alle andre, er det stor pris forskjell velger jeg N0rwegian, men er prisen nesten lik så blir det SAS, og skal jeg mere enn et hopp så velger jeg ikke Norw.

 

Forbrukerne er utro til tusen og opererer kun på pris, det vinner Norw på, og SAS som er et fullservice selskap kan ikke klare å følge det. Eneste måten de kan vinne på er å slutte å yte den service de gjør, redusere service personel på bakken, redusere tilstedeværelse og overlate passasjerene til seg selv, da vi de kunne kraftig redusere sine utgifter og måle seg med Norw. Videre kan de ha kabinpersonale som jobber tilnærmet gratis det første året og kalle det for lærling tid

 

De av oss som reise med Norw den gangen de var helt nye husker godt den merkelige følelsen av å sitte i et fly hvor kabinpersonalet ikke hadde noe å gjøre, de gjemte seg bak gardinen rett før avgang og kom ikke frem igjen før de sjekket kabinen før landing. De så skikkelig både flaue og unhappy ut i ansiktet. De var kun der pga lovbestemt sikkerhetskrav. Klart de kunne lønnes lavere.

 

Eller som ryan air, la de betale sine egne uniformer og behandle de som dritt, slik at de slutter etter kort tid og stadig nye ferske lavtlønnede er med på å holde kosten nede.

 

Vi får som vi betaler for, valget er ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...