Gå til innhold

Setter SAS fra seg MD-80?


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Det står pr i dag 2 eller 3 MD 80 utenfor SAS hangar på Gardermoen med demonterte motorer og presenninger over de stedene motorene normalt skulle vært. Den ene av dem ("Rollo Viking") har stått der i veldig lang tid, og ser ikke særlige flyvedyktig ut.. Noen som vet hva som skjer med de når de ikke skal opp no mer? Blir de hugget på Gardermoen? Eller kjørt vekk? Eller flyr de vekk?

 

Legger inn ett bilde på bildeforumet i fall noen kan svare ut fra bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Kim Joergen, det er enklete fly som har tidsbegrensing paa skrog. For eksempel er A320 serien begrenset til 60.000 timer og 48.000 cycles. Jeg forstaar det som at Airbus jobber med aa faa dette opp til 120.000 timer og 60.000 cycler, men vil helt opp til 180.000 timer. Vet ikke i farten om MD80 flyene har en skrog begtensing.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kim Joergen!

 

Jeg er såpass "frekk" at jeg hiver inn det du sier i mine utalelser om regler og andre krav. hehe!

 

Joda, den er grei den... ha ha!

 

Mye som spiller inn naar et fly skal parkeres og selv en robust arbeidshest som MD80 vil nok se sine dager ende...!

 

Markedet i dag er ganske "mettet" med MD80er og selv om noen senere modeller kan sikkert finne gode hjem i flere aar framover, blir nok de fleste parkert og hugget opp.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at MD-80en er en solid arbeidshest iallefall. Nordic Airways i Sverige har fått nytt AOC, og startet opp flygninger igjen med sin eneste SE-DMT, som de har hatt siden selskapets oppstart i 2004. Den er den eldste flygende MD-80en igjen. Bygget i 1980..

Tidligere eiere er Swissair og SAS før den havnet hos Nordic i 2004.

 

Ikke mye elektroniske skjermer og duppeditter i den nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...