Gå til innhold

Gps ombord i fly?


John Aleksander Moen

Anbefalte innlegg

Hadde vært litt kult ja... Men jeg tror det har seg slik at motagere og sendere skal være avskrudd når du befinner deg inni flyet. Derimot med småfly så kan du ha dette på,det gjelder også Mobiltelefoner. Så lenge ikke Signalene forstyrrer instrumentene i Cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du hørt hva de sier ombord i et fly under sikkerhetsbriefen? "Alt elektronisk utstyr som inneholder radiosender eller -mottaker,som mobiltelefoner og radioer, skal være avslått under hele flygingen. Annet elektronisk utstyr, som Laptop og CD-spiller, kan benyttes når Fest Setebeltet-skiltet er slått av osv." Så det burde være tydelig! En GPS er jo en sender, den sender ut signaler til en satelitt, og mottar også signaler fra en satelitt, så det kan nok ikke brukes i store fly. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke bruke GPS'en din selv om det riktignok kun er en mottaker i den. Det står faktisk spesifisert et eller annet sted at GPS'er ikke er tillatt brukt under noe tidspunkt av flyturene. I en bærbar CD-spiller er det vel verken sender eller mottaker, men den er likevel ikke lov å bruke.

 

Mvh.

Torbjørn Fjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torbjørn Fjeld:

I en bærbar CD-spiller er det vel verken sender eller mottaker, men den er likevel ikke lov å bruke.

 

Mvh.

Torbjørn Fjeld

Vet ikke hvor du fikk dette fra ,men det er fritt å bruke en CD spiller ombord. Jeg har tatt flyet maaaaaange ganger og jeg ble aldri nektet å bruke cdspiller, minidisc e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Vet ikke hvor du fikk dette fra ,men det er fritt å bruke en CD spiller ombord. Jeg har tatt flyet maaaaaange ganger og jeg ble aldri nektet å bruke cdspiller, minidisc e.l.

Flesteparten av flyselskaper har ikke forbud mot cd spiller. Jeg har floeyet noen ganger med SAS inneriks hvor de har sagt nei til dette. Det hender ogsaa at de nekter deg det til/fra USA, men det har ikke skjedd ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS i fly, det er spennende.

Jeg hadde med en liten 'Magellan GPS 315' en gang,

fra Gardermoen til Kreta.

Hadde den på, i fra 'push back' på Gardermoen, til vi

landet og parkerte på Kreta.

 

Kabinsjefen spurte hva dette var, og om den

sendte ut noen signaler.

Jeg trodde at de som jobber i fly hadde litt peiling,

eller interesse for det som skjer i lufta men,

neida han visste ikke hva GPS var.

Så han gikk inn i cockpit og spurte om jeg fikk lov.

Det var jo hyggelig gjort - Han kunne jo bare ha sagt at jeg skulle skru den av.

Han kom fort tilbake og sa at jeg kunne få bruke denne.

Jeg viste ham også hvordan den fungerte, posisjon, hastighet, trip, høyde osv.

Han ble imponert han!

 

Ta med GPS i fly, så slipper du å lese 'safety on board'

15 ganger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anledningen till att många flygbolag vill att CD och liknande skall vara av under start och landning är att passagerare inte ska missa viktig info på högtalarsystemet, i händelse av en evakuering t.ex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av John Aleksander Moen:

Jeg bare lurer på en ting!

Dere skjønne, jeg holder på å kjøpe meg flight map gps.


Jeg lurer også på en liten ting av ren nysgjerrighet, hvilken GPS er det du tenker på? Garmin Emap kanskje? Jeg vet ikke om noen håndholdte GPS som har kart utenom den i allefall. Og den har jo ikke noen flightmaps. Eller kanskje du tenkte på å koble den til laptop med Jeppesen Flitemap?

 

Lurer bare fordi det hadde vært interessant å vite litt mer om dette.. "[smil]"

 

Ole Martin

 

[ 17-04-2002, 14:49: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg:

quote:

Opprinnelig postet av John Aleksander Moen:

Jeg bare lurer på en ting!

Dere skjønne, jeg holder på å kjøpe meg flight map gps.


Jeg lurer også på en liten ting av ren nysgjerrighet, hvilken GPS er det du tenker på? Garmin Emap kanskje? Jeg vet ikke om noen håndholdte GPS som har kart utenom den i allefall. Og den har jo ikke noen flightmaps. Eller kanskje du tenkte på å koble den til laptop med Jeppesen Flitemap?

 

Lurer bare fordi det hadde vært interessant å vite litt mer om dette..
"[smil]"

 

Ole Martin

Hei!

 

Jeg lurer på å kjøpe meg en Garmin GPS III Pilot som anvist hos AvShop

 

Den ser veldig praktisk ut og samtidig veldig grei for meg både nå som jeg snart skal bli PrivatFlyver-Elev(hehe) og for simulator(Som den også kan koples til fs2002).

 

Den er visst anbefalt på det sterkeste av Garmin for fly-elskere! Slå-Til-Karer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Widerøe ikke tillater CD-spiller på sine flygninger, det er vel fordi flyene deres er så småe at firkantpulsenes frekvenser påvirker radioene i flyet mere enn på f.eks. en MD-80, men på en MD-80 er det ikke lov å høre på CD under take-off og landing, men under Cruise er det lov, det har jeg ihvertfall gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Anledningen till att många flygbolag vill att CD och liknande skall vara av under start och landning är att passagerare inte ska missa viktig info på högtalarsystemet, i händelse av en evakuering t.ex.

Det er nok ikke bare derfor nei...

 

Cd-spiller er en "digital-duppeditt," som inneholder en oscillator. Det er en elektrisk komponent som genererer firkantsignal (som tilsvarer 0-ere og 1-ere i det binære tallsystem som blir brukt i digitale system). Slike skarpe firkantsignal har et stort frekvensspektrum med svært høye frekvenser. (Dette vises med å fourier-rekkeutvikler et firkantsignal for å finne frekvensinnholdet, men dette er svært avansert matematikk som jeg ikke skal gå inn på.) Riktignok sender ikke disse oscillatorene ut så veldig mye effekt, men dersom 100 personer inne i et fly har på cd-spiller blir det faktisk en del. Dette kan virke inn på flyinstrumenta (ILS spesiellt) og bli støy som forstyrrer et veldig nøyaktig instrument. Dette er litt dumt dersom det er dårlig sikt....

 

Torbjørn

siv.ing student i elektronikk, NTNU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torbjørn Kjørlaug:

Det er nok ikke bare derfor nei...

Nej, men det är en anledning så god som någon. Du vet ju hur noga det är med mista pose eller jacka framför en nöd utgång... Tänk dig en hel passagerare som sitter där och rockar och inte hör "EMERGENCY! OPEN SEATBELTS! GET OUT!!"

"[smil]"

 

quote:
Opprinnelig postet av Torbjørn Kjørlaug:

Cd-spiller er en "digital-duppeditt"

Är detta en fack term? "[blink]"

 

Tack för informationen! Jag ska memorera den och använda nästa gång CA kommer fram och frågar om en PAX får ha CD:n på! "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av John Aleksander Moen:

Og det finnes vanelige armbåndsur som gir ut sterkere Signaler enn en GPS. Og de er det lov å ha hed på fly!?! Reglene / Myndighetene Tenker ikke mye på Fly-sikkerhet men på Egoisme! Det er min mening!

Det hersker vel også en liten 'bedre føre var' her også. Hvis det er en 0.1% sjangs for at CD-spilleren(e) skal slå ut på ett eller annet i cockpit er det vel bedre å forby det med en gang?

 

Klokker har de kanskje ikke tenkt på engang - skal hinte frempå neste gang jeg snakker med noen "[stort Kjersti - er du her ennå? "[smil]"

 

Ehh, kan Garmin GPS III Pilot kobles til FS2002 (eller andre)? Den var ny - får stikke å handle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag försökte bara vara morsom! "[smil]"

 

Termen "digital duppeditt" var inte det jag förväntade att höra en siv. ing. student säga... "[blink]"

 

Inget illa ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. GPS har neppe noen innvirking på flyet og dets instrumenter. Signalet som "sendes ut" av gps'n er så svakt at det i praksis er "non existing". Og som andre sier her, en GPS sender IKKE signaler til satelittene.

 

Jeg bruker selv GPS på hver eneste flyging, riktignok i småfly "[smil]" men jeg har aldri noensinne fått utslag på enten instrumenter eller kommunikasjonradio, derimot har mobiltelefonen slått ut ILS signalet en gang (GS forsvant når det begynte å ringe på GSM'en), og hver gang mobilen kommuniserer med nettverket hører du jo "datt datt datt" i øreklokkene.

 

Jeg kan heller aldri forestille meg at en CD spiller kan gjøre noe galt i et fly, annet enn det Jørgen nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

GPS har neppe noen innvirking på flyet og dets instrumenter. Signalet som "sendes ut" av gps'n er så svakt at det i praksis er "non existing". Og som andre sier her, en GPS sender IKKE signaler til satelittene.

 

Jeg bruker selv GPS på hver eneste flyging, riktignok i småfly
"[smil]"
men jeg har aldri noensinne fått utslag på enten instrumenter eller kommunikasjonradio

Hei! Takk For Alle svar!

 

Men jeg er enig i det som Tarjei Lundarvollen Har skrevet!

GPS har ingen Sender bare en liten mottaker. Og det finnes vanelige armbåndsur som gir ut sterkere Signaler enn en GPS. Og de er det lov å ha hed på fly!?! Reglene / Myndighetene Tenker ikke mye på Fly-sikkerhet men på Egoisme! Det er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Är detta en fack term?

 

Tack för informationen! Jag ska memorera den och använda nästa gång CA kommer fram och frågar om en PAX får ha CD:n på!

Hva mener du med fack term? Svensk-kunnskapen min er ikke helt enorm... Men, hvis du lurer på om dette er "faktaopplysninger," så er det det. Det går som sagt an å vise matematisk. Vanlige radiosignal, brukt både i kommunikasjon og i navigasjon (ILS, gps osv) er sinus-signal og holder seg innenfor et bestemt frekvensområde. Digitale pulser som oscillatorer genererer, har et voldsomt stort frekvensområde som kan fanges opp som støy i flyinstrumentene (hovedsaklig ILS, som er veldig nøyaktig og derfor ømfintlig for støy). Det går selvsagt an å bygge cd-spillere slik at ståling ikke blir send ut, men det koster penger og da hadde spillerene vært dyrere... Flykroppen er og av metall (faraday-bur). Dette gjør at slik strålig ikke slipper ut, men blir inne i flykroppen. Det samme skjer når lyn slår ned i fly. Lynet blir fanget opp på utsiden av flyet og slipper ikke inn (som forsåvidt er bra for passasjerene). Inne i flykroppen er det kilometervis med ledninger. Hvær slik lednigsstump fungerer som en antenne og kan ta opp elektromagnetisk stråling fra mobiler, gps-er, cd-spillere osv og virke inn som støy på flyinstrumentene.

 

Dette ble kanskje litt teknisk, men håper det likevel ble forståelig...

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...