Gå til innhold

Warbirdshow på Lista til helgen


Thomas Gundersen

Anbefalte innlegg

Vampire eller Yak`en. Like fin lyd. Var der i dag og så begge. En perfekt dag bortsett fra vinden...som var så sterk at mange stakk avgårde. Samtidig må det nevnes at jeg aldri i mitt liv har sett så mange mennesker på Lista, og det sier en som har bodd i området i 25 år. Jeg holdt ut bare 3 timer...men fikk med meg Texan, Harvard, Tiger Moth (best av alle etter min mening hva saktegående, halsbrekkende manøvre angår); Spitfire, Mustang; Hunter, Dakota, Willys Jeep, 12.7mm "Firling" og tusen ting til. Jeg har opplevd Lista med ordinær trafikk med B737-200. Og under kald krig sett Phantoms (masse svart røyk-flyet), Buccaneers, Hunters, Starfigthers, Vampires. I dag toppet det seg med Extra 300 og de meste sinnsyke manøvre som tenkes kan. Vanvittig bra :grin:

 

PS: Så ble jeg utåmodig og ville hjem. Interessen er tross alt ikke like sterk i dag som for 20 år siden. Kjørte hjemover, men så kom det en så fin, myyyk lyd og jeg stoppet bilen. Og der kom Vampire. De der gamle flyene flyr på en "mild" og fin måte...som nyere fly aldri kommer til å oppnå. Lyden er myk, bevegelsene er rolige. Øyet er i stand til å følge med. En F-16 er tøff og forsvinner på et blunk. Vampiren og Yaken ser du hele tiden. Det verste av alt: Hva hastighet angår...så jeg i dag at en Spitfire jaggu ikke er langt unna førstegenerasjons jetfly. Steike hakke for en hastighet den der Spitfiren hadde kontra jetflyene :grin:

 

Spitfire er hastighet. Den var opprinnelig et fly med to flottører, kun laget for å vinne "Scnheider Trofeet"...en pokal for hastighet. Den vant 3 ganger på rad (gjetter litt nå; korriger meg om jeg bommer). Så kom krigen. Og noen fant ut at Spitfire kunne brukes til andre ting enn konkurranser. Resten er historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...