Gå til innhold

Avbrutt landing


Ola Andersen

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor normalt det er, men når vi først er inne på de mer sjeldene rutinene her, så har jeg et spørsmål. Skjer det ofte/regelmessig at man må ta en hard climb (grensen til stall som jeg fikk inntrykk av) etterfulgt av en hardt høyre sving fordi det kommer andre fly mot deg rett etter take-off? Sjedde for et år siden i Antalya med Pegasus hvor vi fikk forklart på veldig dårlig engelsk rett før vi landet på Gardermoen(ref. til Per's emne om engelsk kunnskaper) om hvorfor piloten valgte en slik take-off utenom det vanlige på Antalya. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange grunner til go-arounds, i tillegg til de som er nevt er de vanligste un-stabilized approach, at flyet enten kommer for fort eller for hoeyt i forhold til det det skulle vaert, evenetuelt plutselig endring i vindforholdene.

 

Hvor vanlig det er er vanskelig aa si, men jeg vil anslaa at her hvor jeg jobber saa har vi rundt 1 go-around for hver 100 landing eller saa, noen dager flere, noen dager mindre, ofte avhengig av vaeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Bernhardsen

Skjer det ofte/regelmessig at man må ta en hard climb (grensen til stall som jeg fikk inntrykk av) etterfulgt av en hardt høyre sving fordi det kommer andre fly mot deg rett etter take-off?

Jada, det er ren rutine, skjer hele tiden. ;)

 

Nei, men altså jeg tror man skal være særdeles tilbakeholden med å vurdere hva som skjedde, og hvorfor, med mindre du satt i cockpit og vet med sikkerhet hva som skjedde. Men insidenter skjer jo av og til, og det kan skje uten at PAX får vite det.

 

Sist jeg hørte om noe liknende i Norge, og hvor Havarikommisjonen mener det var en reell kollisjonsfare, var SAS Fokker F27 VS Cessna 172 over Moldø-Årø, som det kom rapport på for noen uker siden. havarikommisjonen.no/ITEM_ID=3454.

 

Men det var nok ikke nødvendigvis like spennende for PAX, som din opplevelse. Jeg vet ikke. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en del fly opp gjennom tidene Christian, Men denne episoden med Pegasus og Antalya tok kaka for å si det slik :) Men litt spenning i en ellers grå hverdag må man ha vettu, lever bare engang. Men det som overrasket meg mest, var informasjon vi PAX fikk på elendig dårlig engelsk som nevnt og at vi ikke fikk beskjeden før vi ankom OSL. hvor beskjeden var veldig kort med en liten beklagelse. (kan forstå at en pilot engster seg med å gi slik informasjon i 10.000 meters høyde med potensiell fare for flyskrekk blant PAX etter en slik hendelse rett etter take-off) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada' date=' det er ren rutine, skjer hele tiden. wink

 

Nei, men altså jeg tror man skal være særdeles tilbakeholden med å vurdere hva som skjedde, og hvorfor, med mindre du satt i cockpit og vet med sikkerhet hva som skjedde. Men insidenter skjer jo av og til, og det kan skje uten at PAX får vite det.

 

Sist jeg hørte om noe liknende i Norge, og hvor Havarikommisjonen mener det var en reell kollisjonsfare, var SAS Fokker F27 VS Cessna 172 over Moldø-Årø, som det kom rapport på for noen uker siden. havarikommisjonen.no/ITEM_ID=3454.

 

Men det var nok ikke nødvendigvis like spennende for PAX, som din opplevelse. Jeg vet ikke. wink[/quote']

WOW! Det har jeg faktisk ikke hørt om! Er ikke ofte det skjer noe så stort her i Molde! Noen birds i året osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Joakim, jeg er ikke sikker på at dette er en hendelse som nådde pressen, og jeg tror ikke passasjerene opplevde noen form for dramatikk. Det var nok mest ubehagelig for pilotene, slik jeg leser saken. :)

 

Har tatt en del fly opp gjennom tidene Christian, Men denne episoden med Pegasus og Antalya tok kaka for å si det slik Men litt spenning i en ellers grå hverdag må man ha vettu, lever bare engang. Men det som overrasket meg mest, var informasjon vi PAX fikk på elendig dårlig engelsk som nevnt og at vi ikke fikk beskjeden før vi ankom OSL. hvor beskjeden var veldig kort med en liten beklagelse. (kan forstå at en pilot engster seg med å gi slik informasjon i 10.000 meters høyde med potensiell fare for flyskrekk blant PAX etter en slik hendelse rett etter take-off)

Ja nei, for all del, jeg sier ikke at det ikke skjedde noe kritikkverdig, og at dere kanskje burde fått mer info. Sier bare at det ikke kan være lett å få med seg det totale bildet når man sitter bak der. :)

 

Hvis du vil lese om langt mer dramtatiske opplevelser, og uten at PAX fikk noen som helst forklaring, så bør du ta en titt på denne Icelandair 757 med gjentatte upset inn for Gardermoen. havarikommisjonen.no/Flight-315. Høres ganske heftig ut spør du meg. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover at jeg skal lese mer om rapporten Christian, men ikke i natt :).

 

Men som du sier, så får man en helt annerledes inntrykk når man sitter i et sete og merker at ting er "litt" utenom det vanlige når man selv ikke sitter bak førerstolen selv.

Dårlig sammenligning forøvrig, men det blir det samme å sitte i en bil hvor sjåføren har mindre kontroll over bilen og at man ikke aner hva som skjer, men kun observerer hva som skjer rundt en, men får liksom ikke gjort noe med problemet. Jeg trøster meg bestandig med at de som sitter i førersete vet hva dem gjør og hvorfor de må ty til mer "drastiske" virkemidler enn hva de øvrige er vandt med. Samme kan man si med en "go-around" fordi dette er liksom utenom det vanlige for en som ikke er vant med det til daglig som en pilot.

 

Noen som har opplevd en tøff landing hvor man ser hele rullebanen fra sidevinduet i cabinen rett før landingshjula tar bakken hvor man får en "go-around" med et nytt forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd en landing hvor jeg har sett rullebanen fra sidevinduet, men det ble ikke noe go-around av det. Det var i Bodø og Widerøe. Følte ikke ubehg og stolte helt på pilotene selvfølgelig. De gutta kan det med å lande i sidevind.

 

Har opplevd bare en go-around i min passasjer karriere. :-) Det er noen år siden nå og var in mot Arlanda i en 737-300 QC.

Været var dårlig og selv om jeg vet en del om det som foregår der fremme var det en ubehagelig opplevelse alikevell. Fikk litt vertigo følelse der bak og jeg så mange urolige sjeler rundt meg. Motorene spooler, flaps motorene lager lyder og man kjenner på kroppen att ting skjer. Ettersom vi var i "tåka" var det ingen ting å se utenfor eller referere til. Jeg var ikke urolig, men det var ubehagelig. Så kom kapteinens rolige stemme over pa anlegget og da roet hele cabinen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd go-around flere ganger, gjerne på samme flighten. Var på vei tilbake fra Oslo til Haugesund med SAS. Da hadde vi 2 go-arounds, før han klarte å sette flyet. Skikkelig rufsevær med regn og mye vind. Ble rimelig letta når han satt flyet, for standardløsningen - som skjer innimellom pga været i Haugesund, er å lande på Sola istedenfor.. Da blir plutselig den lille bilturen på 5 minutter hjem fra flyplassen gjort om til 2 timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette med Norwegian fra TRD til OSL i fjor. Da var årsaken at de kom inn for høyt.

Jeg lurer på om den egentlige årsaken var trening, da det så ut som det satt en ekstra instruktør foran. Det er vel muligens noe en må gjennom en gang utenom simulatoren?

 

Neppe. Og om det er selskap som har prosedyrer som tilsier at man skal ha gjort en go-around i flyet i tillegg til de man gjør i simulatoren vil de sikkert ikke gjøre det med betalende passasjerer i flyet.

 

Jeg har vært PNF på en go-around siden jeg begynte i Tyrolean. Ved et par anledninger avbrøt vi innflygningen før hjulene var ute og en gang satt jeg bak som dead head crew hvor vi gikk ruyndt fordi flyet foran tok seg vel god tid med å forlate banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange grunner til go-arounds, i tillegg til de som er nevt er de vanligste un-stabilized approach, at flyet enten kommer for fort eller for hoeyt i forhold til det det skulle vaert, evenetuelt plutselig endring i vindforholdene.

 

Hvor vanlig det er er vanskelig aa si, men jeg vil anslaa at her hvor jeg jobber saa har vi rundt 1 go-around for hver 100 landing eller saa, noen dager flere, noen dager mindre, ofte avhengig av vaeret.

 

1 G/A for hver 100 landing????????????????

Mye skoleflyvning hos deg eller?

På Gardermoen er det et særsyn med G/A. Ville vel heller anta nærmere 1 av 10.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...