Gå til innhold

Spinn i FS2002


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Må bare få spørre dere: Har noen av dere greid å gjennomføre en ordentlig spinn i FS2002?? Med hvilket som helst fly... Da mener jeg ikke en spiral nedover bare, men ordentlig spinn... Jeg har nemlig ikke klart det... Det blir bare en sakte sving nedover.... Jeg har koblet ut autorudder, og jeg mener at jeg gjør det på den riktige måten.. Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Extra så går spinn veldig lett. Blir riktignok ikke en full spinn fordi den kommer ut av spinn veldig lett, men jobber du med den kan du få den til å spinne lenge.

 

Men nå er jo de fleste fly laget for å unngå spinn "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det er ikke mulig å steile eller spinne et fly i FS2002 fordi simulatoren faktisk ikke simulerer de aerodynamiske kreftene på flykropp og bæreflater. Man kunne kalle Flight Simulator for en flysimulatorsimulator, fordi den bare simulerer å simulere. "[stort

 

Forsøk X-Plane, så forstår du hva jeg mener. Den simulerer de fysiske kreftene som virker på alle flater, og gir en temmelig bra flyfølelse, spesielt for småfly. I den siste versjonen har den til og med en modus med vektorer som dynamisk viser kreftene som dannes av bæreflater, propeller og luftmotstand.

 

Panelene og geografiske omgivelser er ennå ikke imponerende i X-Plane, derfor trenger vi FS2002 og Fly!II også! "[smil]"

 

Hilsen Vidar

 

[ 11-04-2002, 22:07: Endret av: Vidar Eggen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i FS vil en kun få noe som likner på spinn, men det er liksom ikke korrekt. I FS2002 behandles løftfaktor på hele vingen samlet - altså det er umulig å få løft på høyre ving og utsteilet venstre ving. Nå har FS derimot noe som heter 'slow flight theory' (på orginal .airfilene), men *tror* det bare går på en simulert flikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune:

 

Hvordan får du Extra-en til å spinne lenge? Kan du gi en litt mer detaljert beskrivelse enn å "jobbe lenge." Jeg mener da hastighet og rorstilling ved inngang spinn, samt å holde flyet i spinn.

 

Extra-en er et acrofly med symmetriske vingeprofiler (slik at det flyr likebra opp ned). Dette gjør at stall-egenskapene blir mer aggressive og ideelle for acroflyging. På seilfly blir vingene vridd både geometrisk og aerodynamisk slik at ikke hele vingen staller samtidig, vingeroten staller først, slik at du har balanserorskontroll selv når mye av vingen staller. Tror dette blir brukt på større fly for å bedre stallegenskapene.

 

På FS2002 synes jeg spinnegenskapene er latterlige, jeg har aldri opplevd noe som er i nærheten av det som er realistisk. En måte å komme i spinn på real life er: Fly sakte, løft nesa litt brått samtidig som du tråkker fullt sideror. Flyet vil stalle, flikke og begynne rotasjonen som følge av at den ene vinga flyr, mens den andre staller. Gir du motsatt balanseror samtidig som du holder stikka tilbake, vil flyet spinne bare mer siden du øker angrepsvinkelen på den innerste vinga, dette skjer ikke i FS2002. Her roller flyet bare ut av spinn. Dette er det jeg misliker sterkest med FS2002. Du kan trene deg opp til å bruke balanseror for å komme deg ut av spinn i stedet for sideror, som nevnt forverrer bare balanseroret situasjonen.

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torbjørn Kjørlaug:

Rune:

 

Hvordan får du Extra-en til å spinne lenge? Kan du gi en litt mer detaljert beskrivelse enn å "jobbe lenge." Jeg mener da hastighet og rorstilling ved inngang spinn, samt å holde flyet i spinn.

 

Extra-en er et acrofly med symmetriske vingeprofiler (slik at det flyr likebra opp ned). Dette gjør at stall-egenskapene blir mer aggressive og ideelle for acroflyging. På seilfly blir vingene vridd både geometrisk og aerodynamisk slik at ikke hele vingen staller samtidig, vingeroten staller først, slik at du har balanserorskontroll selv når mye av vingen staller. Tror dette blir brukt på større fly for å bedre stallegenskapene.

 

På FS2002 synes jeg spinnegenskapene er latterlige, jeg har aldri opplevd noe som er i nærheten av det som er realistisk. En måte å komme i spinn på real life er: Fly sakte, løft nesa litt brått samtidig som du tråkker fullt sideror. Flyet vil stalle, flikke og begynne rotasjonen som følge av at den ene vinga flyr, mens den andre staller. Gir du motsatt balanseror samtidig som du holder stikka tilbake, vil flyet spinne bare mer siden du øker angrepsvinkelen på den innerste vinga, dette skjer ikke i FS2002. Her roller flyet bare ut av spinn. Dette er det jeg misliker sterkest med FS2002. Du kan trene deg opp til å bruke balanseror for å komme deg ut av spinn i stedet for sideror, som nevnt forverrer bare balanseroret situasjonen.

 

Torbjørn

Har du aldri sagt en full spinn, et lite forsøk på en spinn "[smil]"

 

Men du gir av på throttle og gir litt sideror og balanseror (motsatt vei) og trekker gradvis av i stikka så skjer det noe som kan ligne på en spinn. Som Vidar sier så vil ikke fs2002 simulere en spinn på samme måten som x-plane klarer.

 

Men du må fortsette å tråkke litt sideror og motsatt balanseror (men ikke alt for mye) for at extraen skal holde seg i spinn litt lengre en en rotasjon eller hva vi skal kalle det. Det jeg så absolutt ikke liker med fs er at hastigheten øker i spinn (eller hva det nå er) men det gjør den ikke i virkeligheten, da vil flyet rotere rundt sin egen rotasjon (eller noe sånt(?)) så pitoten blir helt håpløs.

Men etterhvert som hastigheten stiger så er ikke lenger vingen stallet ut og flyet vil gradvis komme seg ut av "spinn" av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Må bare få spørre dere: Har noen av dere greid å gjennomføre en ordentlig spinn i FS2002?? Med hvilket som helst fly... Da mener jeg ikke en spiral nedover bare, men ordentlig spinn... Jeg har nemlig ikke klart det... Det blir bare en sakte sving nedover.... Jeg har koblet ut autorudder, og jeg mener at jeg gjør det på den riktige måten.. Hm...

Jepp, med Concorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har kommet spinn med Extraen var merkelig nok med fullt balanseror inni spinnet i tillegg til stikka helt tilbake og fullt sideror. Hastigheten holdt seg lav, men den la seg med venstre vinge litt lav, selv om jeg hadde fulle utslag til høyre..

I FU var det ikke så helt ille å spinne heller, bare synd ingen videreutviklet konseptet med acroflyging i senere sim'er.

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...