Gå til innhold

Apollo 11 ferden 40 år - Realtime gjengivelse


T F

Anbefalte innlegg

For de spesielt interesserte:

 

Den er allerede i gang (nesten halvveis i skrivende stund), men websiden www.wechoosethemoon.org er en real time gjengivelse/animasjon av ferden til Apollo 11, hvor de spiller av blant annet løpende lydopptak fra hele ferden (selvsagt i real time).

 

Litt artig... kanskje ikke det mest fascinerende å stirre på i timesvis, men stilig gjort!

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. ja Apollo 11 var en hendelse utenom det vanlige i alle historiske øyeblikk.

Jeg var 11 år gammel i 1969, og fikk ikke være lengre oppe på kvelden enn barne tv.(rett i seng kl 1930.)

Mine foeldre sa til meg.- i morgen 29 juli 1969, lander apollo 11 på månen, da må du følge med, og vi satt oppe hele natten og fulgte med Erik Tandberg/NRK/ NASA, Fantastisk opplevelse i sort hvitt tv 1969.

Lars Peter.

 

Et historisk øyeblikk utenom det vanlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg var der borte når de sendte opp LRO, men fy flate for en Lada i forhold til romferga, det var så vidt det sneik seg opp. Kunne ikke sammenlingnes med Romferga, både på lyd( ikke minst) og akslerasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du er en av "dem"...

 

Om det er skeptikerne du mener så ja kanskje litt.

Har ikke noe grunn til å tvile på månelandingen eller at det har vært der, men synes bare det er rart ingen har vært der etter og ingen andre land har vært der etter den gang....

 

Litt snodig at liksom "amerikanerne" skal være de eneste

:)

 

Og skal man tro "konspirasjonsteoretikerne så kan man like godt ha filmet det i et studio..

 

Men nok om det, dette blir bare en digresjon..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe grunn til å tvile på månelandingen eller at det har vært der, men synes bare det er rart ingen har vært der etter og ingen andre land har vært der etter den gang....

 

Det er svindyrt å dra dit ;). Amerikanerne satte seg et mål om å komme dit først for å knuse Sovjet og whatnot, uansett hva det måtte koste. Det var litt andre tider da, med kald krig, vest mot øst, kommunisme mot kapitalisme...

 

Sitat fra The Right Stuff (knallkul film btw): "No bucks, no buck rogers!" Se forøvrig www.clavius.org for debunking av alle konspirasjonsteorier :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemannet romfart har jo den dag i dag heller ingen ande større aktører enn USA. Russerene bruker riktignok fortsatt sine Soyuz, men det er begrenset til ISS. Kineserene skjøt jo opp en kar relativt nylig (slutten av 2003).

 

Som nevnt... det koster masse penger! USA har jo mye annet også som er unikt, feks flymaskiner som SR-71 og U-2.

 

USA vil jo som de sier "to Mars and beyond", så de er på vei tilbake til månen... målet er første landing der med det nye fartøyet innen 2020.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn Fjeld

Åh, du er en av "dem"...

Haha, vi kan godt late som det ikke var tilsiktet, men det var en herlig arroganse over det lille utsagnet! :grin:

 

Men ja, kom til å tenke på det samme da jeg fulgte linken din første gangen, og så at kommentarene der inne også var litt preget av thruthers, eller hva man nå kaller seg i månelandings-saken.

 

Personlig velger jeg å tro de tok seg en liten tur opp dit, og har ikke sett noe som overbeviser meg om noe annet. Selv om jeg har sett div filmer, og litt av hvert, som forsøker å vise at det var en bløff. Noe litt interessant, det meste helt absurd.

 

Så jeg tror fullt og helt på den offisielle historien, men samtidig skal man ikke kimse av det politiske klimaet vi hadde. Månelandingen var jo mer enn noe annet politikk, og vi har etter mitt syn relativt godt dokumentert at utøvende makt i USA var villige til å gjøre drøyere ting enn å lyve om en reise, i forbindelse med politikk og maktkamp.

 

Jeg finner det derfor ikke helt utenkelig at "noen" jobbet med å få planlagt og/eller iscenesatt en månelanding, og at man hadde en slags backup-plan gjennom dette. Eller med andre ord, at det kan finnes elementer av sannhet i deler av konspirasjonsteoriene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det politiske klimaet skulle bidra til juksing er helt utenkelig. Det motsatte er faktisk tilfelle. Det var ikke mulig å jukse fordi NASA ble konstant overvåket av de russiske stasjonene. Derfor kunne heller ikke russerene jukse siden de også var overvåket. En russisk sonde fløy forbi landingsområdet rett etter landingen. Hadde det vært mulig å jukse hadde NASA hatt første mann i verdensrommet og ingen hadde husket Juri Gagarin.

 

-Konspirasjonen startet etter at filmen Capricorn one ble vist.

 

-Det er kun personer uten noe faglig kompetanse som prøver å bygge opp under denne teorien.

 

-Ingen med ny eller gammel kompetanse innen spesial effekter har noen gang støttet teorien.

 

-Det samme gjelder ingeniører og fagfolk innen foto og film

 

 

Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok et riktig og viktig poeng Ragnar. Man kan kanskje si den politiske situasjonen ga et godt motiv for å finne på noe sånt, men gjorde det samtidig svært vanskelig gjennomførbart i praksis.

 

Hadde det vært mulig å jukse hadde NASA hatt første mann i verdensrommet og ingen hadde husket Juri Gagarin.

Nei, og det er her det eneste jeg er tilbøyelig til å tro fra konspirasjons-siden kommer inn i bildet. Jeg ville ikke bli sjokkert om det faktisk var personer som aktivt jobbet med å utrede disse mulighetene.

 

Konspirasjonsteoriene begynte vel forresten før den filmen, men den ga sikkert en god porsjon bensin på bålet og mer bredde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bli sjokkert om det faktisk var personer som aktivt jobbet med å utrede disse mulighetene.

 

Tror nok de - hvis det var noen som utredet disse mulighetene - raskt kom til konklusjonen at det er vanskeligere å fake enn å faktisk dra dit. Og ser ser ikke noe mer meningsløst enn å ha en jobbe med noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært både vanskeligere og dyrere (!) å rigge til en fake månelanding enn det var å sende dem opp der... Ganske mange tusener av mennesker innvolvert som i så fall skulle holde det hemmelig. Som andre har også nevnt, fulgte nok russerene ganske nøye med, og skulle enkelt klart å avsløre en eventuell bløff.

 

Men det er alltid folk som ikke tror på ting... denne er jo kjekk:

.

 

Apollo-ferdene er vel dokumenterte, både fra NASA's side såvel som sivile forskningsinstitutter som fulgte ferdene... radiosignaler ble blant annet peilet.

 

Men til syvende og sist har man lov til å tro på dem man selv vil, uten at man skal hetses for det... det er jo det samme med religion også.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til syvende og sist har man lov til å tro på dem man selv vil, uten at man skal hetses for det... det er jo det samme med religion også.

 

Hehe jepp:) Men det blir ille når de forsøker å overbevise verden om at det hele er en løgn. Verden vil bedras.. Jeg liker ikke at vi blir forpestet med slikt pseudo-vitenskapelig sludder som disse konspirasjonsteoriene er.

 

Fin film, Geir! Misunner deg å ha overvært en launch! Håper å oppleve det selv en dag:). Var det flere som så programmet på NRK2 ikveld, forresten? Fint program om Apollo-ferdene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som måtte være i det minste tvil om vi har vært på månen bør ta en titt her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=mefEKqzq8cg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Examination_of_Apollo_Moon_photographs

 

Grunnen til at vi ikke har vært på månen i ettertid er den samme som den var i 1972 da Apollo programmet ble avsluttet: penger. Det er vist beregnet at en tur opp til måneden nå ville kostet omlag 500 milliarder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Magnus Brenne Østhus

Tror nok de - hvis det var noen som utredet disse mulighetene - raskt kom til konklusjonen at det er vanskeligere å fake enn å faktisk dra dit. Og ser ser ikke noe mer meningsløst enn å ha en jobbe med noe slikt.

Kanskje, kanskje ikke, men det spiller ingen rolle, det holder at noen i de rette kretser tenker tanken høyt, så har man grobunn for konspirasjonsteorier.

 

Torbjørn Fjeld

Men til syvende og sist har man lov til å tro på dem man selv vil, uten at man skal hetses for det... det er jo det samme med religion også.

Enig i det, og selv om jeg vet utmerket godt hva jeg selv tror, så syns jeg det kan være litt interessant å forsøke å forstå hvorfor noen med stor overbevisning velger å tro det de gjør, enten det er religion, reiser, eller nå også CHEMTRAILS! :grin:

 

Og det var flere enn jeg trodde i denne månesaken, hvis man skal tro Wiki:

Americans are not the only believers in the existence of a hoax. A 2000 poll conducted by the Russian Public Opinion Fund found that 28% do not believe that American astronauts have been on the Moon and this percentage is roughly equal in all social-demographic groups.[10] A poll by Swedish tabloid newspaper Aftonbladet indicated about 40% of readers thought the first Moon landing was faked.[11] In 2009, a poll conducted by the British Engineering & Technology magazine found that 25% of Britons do not believe that man has walked on the Moon.[12]

Er ikke du bosatt in Britain a Torbjørn? Nesten bare deg som tror på månelandingen der borte... :grin:

 

Per Magnus Brenne Østhus

Var det flere som så programmet på NRK2 ikveld, forresten? Fint program om Apollo-ferdene

Det har nylig gått en fin serie om romfartsprogrammet i 4-5 deler eller noe sånt, men jeg fant det ikke hos NRK så det var kanskje Discovery eller TV2 som sendte det. Men man kan se filmatiseringen av månereisen her: NRK- Apollo 11 - reisen til månen

 

Var det den du mente, eller sendte de noe nytt nå sist? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoops må korrigere meg selv:

 

Husker jeg rett hadde Apollo Saturn 5 1' date='3 millioner hester ved takeoff.[/quote']

Mellom 160 og 175 millioner hester. Tenk dere f.eks å samle så mange havregamper på ett sted, og klare å se alle på en gang :grin:

 

PS: Har sagt dette før, men det er verdt å nevne igjen for nye medlemmer: VNAV (vertikal navigasjon) til Boeing 737 kommer fra Apollo programmet. Så føl deg aldri trygg på en 737; før du vet ordet av det får du beskjed om å gå inn i "lunar module" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...