Jens-Ole Kjølberg Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei, Her kommer noen screenshots av 3 Rhodesiske Canberra painter jeg holder på med. Som vanlig blir det litt historie ved siden av også, håper det er greit! I dag er det få som i det hele tatt kjenner til navnet Rhodesia og garantert enda færre som kjenner til det en gang så stolte ”Rhodesian Air Force”. Rhodesia var en Britisk nybygger koloni i det sørlige Afrika (det som i dag er Zimbabwe). Alphasim har endelig gitt ut en FSX oppdatering for deres gamle, men fortsatt svært bra Canberra B.2 pakke. De har også lagt ved “hard nose” (dvs uten glass nese) prototype modellen, denne passer også svært bra for Canberra T.4 trenings modellen som også hadde “hard nose”. Odd Spjøtvold har gjort noen fantastiske Canberra texturer og han har vært så snill og dele sine svært detaljerte Canberra master texturer med meg. Tusen takk! Med utgangspunkt i disse har jeg startet på en serie av Rhodesiske Canberra repainter. Under 1950 tallet tok den Rhodesiske Føderasjonen, (Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland) sitt ansvar for det ”British Commonwealth” svært seriøst og et tegn på dette var at de kjøpte inn 15 EE Canberra B.2 bombeere and 3 T.4, nok til 2 skvadroner, for å støtte RAF “Near East Air Force”. Dette må ha vært svært finansielt krevende for en så liten nasjon. Etter oppdelingen av den Rhodesiske Føderasjonen i 1963, fortsatte alle moderne jet kampfly å være en del av det (Sør, inntil 1964) Rhodesiske luftforsvaret. Canberra flyene fortsatte trofast i tjeneste i over 20 år igjennom en periode med store politiske omveltninger og en blodig krig, selv om antallet var sakte synkende på grunn av sprekker i hoved vinge bjelken (dette var et problem på alle første generasjon Canberra B.2/T.4 fly ). De Rhodesiske Canberra flyene ble levert I sølv, men fra midten av 1960-tallet ble de kamuflasje malt I grønn og brun topp med “sky blue” underside og med store roundeller basert på den Britiske RAF ”D”, men med et stort Assegai spyd i midten. Det har gått med en del tid på å få kamuflasje mønsteret rett ettersom det ikke ble malt i standard RAF mønster. En interessant erfaring de gjorde seg tidlig var at den sky fargete undersiden faktisk gjorde flyet mer synlig enn å kamuflere flyet når det ble sett mot den blå Afrikanske himmelen, faktisk var flyet synlig helt opp til 50.000ft. Løsningen var så enkel som å male undersiden i samme brunfargen som i kamuflasje mønsteret, denne fargen reflekterte langt mindre lys og gjorde flyet svært vanskelig å oppdage visuelt. Først ut er Canberra B.2 “RRAF 207” fra No. 5 Sqn, 1965. Hard nose Camberra T.4 “RRAF 217” (senere kodet R2175) fra No. 5 Sqn, 1965-68. Her kommer en B.2 slik mange av Canberra flyene var malt mot slutten av 70-årene. Flyene begynte virkelig å se ut som noen slitne krigere, nasjonal merker og nr var fjernet for OPSEC hensyn og den kraftige Afrikanske solen har satt sine tydelige spor på malingen. Det kan også nevnes at denne malingen var spesielt matt for å gjøre det vanskeligere for Sovjetiske SA-7 MANPADS (varmesøkende, bærbare bakke til luft missiler) å få ”lock on”. Dette var et våpen som i denne perioden begynte å bli mye brukt av motstanderen. I denne perioden brukte Rhodesia Canberra flyene til flere svært vellykkede angrep inn i nabolandene for å prøve å knuse treningsleire som ble brukt av opprørs gruppene som angrep inne i Rhodesia. Ofte sammen med Sør Afrikanske Canberra B(I).12 fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 utrolig flotte bilder du kommer med! deilig og stå opp til slikt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 8. juli 2009 Premium Medlem Del Skrevet 8. juli 2009 Råtøffe painter, ditto tøffe bilder og detaljert presentasjon. Må si du går grundig til verks når du kaster deg over nye prosjekter. - Canberra`n var nesten et dagligdags syn på Bodø AB til langt inn på 90-tallet, og til slutt fløy noen engelske piloter et fly som gave til "Flymuseet" :grin: . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Takk for det! Ja det er ikke mange årene siden RAF pensjonerte sin siste Pr.9 Canberra, det var vel i fjor eller noe slikt. Flere andre land som også brukte Canberra helt frem til slutten av 90-tallet- tidlig 2000-tall. Ikke dårlig for et fly bygget med 1940-talls teknologi! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Næss Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan ikke la dette gå umerket. Før oppdelingen av den Rhodesiske føderasjon så omfattet Rhodesia også nåtidens Zambia og Malawi. Flotte bilder, har selv en Mirage fra SAAF som jeg lufter av og til. Altfor lite screenshots fra denne delen av verden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Hvis rett skal være rett så har jeg allerede nevnt hvilke land (eller mer riktig Britiske protektorater) som den Rhodesiske Føderasjonen bestod av tidligere i mitt innlegg. Den bestod av Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland. Derimot ble Northern Rhodesia til Zambia og Nyasaland til Malawi (Og Southern Rhodesia ble kjent som bare Rhodesia). Men Zambia og Malawi ble ikke brukt som nasjons navn så lenge de var en del av Føderasjonen. Hyggelig å høre at du har en av SAAF Mirage paintene! Har hatt en periode med lite Mirage flygning, men det kommer nok tilbake...hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.