Gå til innhold

"Slik mic som de har i tårnet"


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

PTT knappen blir en enkel sak. Kommer til å gjøre det sånn her omtrent.

På denne siden lå dette lille programmet som oversetter enkle kommandoer fra seriell-porten til en tastaturknapp. Har prøvd selv, og det funker ;)

 

Edit: tror det største problemet blir å fikse micen så den kan brukes på et vanlig lydkort på PC'en. Dette er en dynamisk mic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sånn 6,3mm plugg på denne micen (tror jeg), men bare å koble om litt og huske på å la strømledningen fra 3,5mm pluggen være.

 

hvis du trenger det, så kan jeg sende deg oppskrift på hvordan man lodder om på ledningene. er ekspert på det;) (etter lydteknisk linje i 1 år, så har det blitt mye omlodding av kabler ol;)

 

og husk at det er tre ledninger da, +Høyre, +Venstre og jord da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Jakob Arne :D

 

Men ser ikke så enkelt ut å koble om en dynamisk mikrofon til PC-lydkortet ifølge denne her (se nederste avsnitt, Connecting dynamic microphones:

http://www.hobby-hour.com/electronics/computer_microphone.php

 

Og kan jo nevne dette igjen (nå er ikke jeg sikker på om jeg får A, B eller C):

Directional characteristic:

cardiod

 

Free-field no-load sensitivity

0.7 mV/Pa (version A)

1.6 mV/Pa (version B und C)

 

DC resistance

50, 200 or 600 ohms (version A und B)

200 ohms (version C)

 

Og dette fra siden jeg linket til

Most sound card microphone inputs require a minimum signal level of at least 10 millivolts, but some older 8-bit cards need as much as 100 millivolts. The typical impedance of the PC soundcard microphone input is in order of 1 to 20 kohms (can vary from card to card). The microphone type which works best with computer sound cards is the electret microphone.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser ut som at denne mic'en ikke er en dymamis mic, men en kondensator mic. dvs. at den trenger strøm for å virke. og det ser ut som at den PPT kanppen styrer hoved signalet som mic'en sender ut til kilden.

 

altså....den enkleste medtoden er å koble den til en mikser. tror ikke at du kan modifisere denne slik at du kan koble den til lydkortet uten at du har forsterket signalet med en pre-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ett kjapt søk på nettet, og fant dette programmet.

Det er antakelig en mic som skal ha 48 volt for å virke. Vi hadde en ekstern phantom mating til mikrofoner liggende på lagere før. En gammel haug med 6 inn og ut, som du kan koble til for og få strøm til micen. Om du er interesert kan jeg se om den er på lageret enda, eller om den er gått i blåfjell. Vist ikke så er det fort gjort å lage en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt nå!

 

Jeg fikk den faktisk til å funke :D Var litt nervøs nå.. Trenger verken preamp, mixer eller noe annet tull - Som noen av dere kanskje vet, består en vanlig stereo-lydkabel av 3 forskjellige ledninger. En rød, en hvit og en uten isolasjon, som bare ligge mellom de to andre kablene. Den uisolerte kabelen har visstnok en positiv spenning på ca 5 volt. Det jeg gjorde var å tvinne den uisolerte sammen med den hvite og deretter koble de til den piggen i HOLMCO -mic'en som har en hvit og en svart kabel på seg.Den røde som nå er igjen koblet jeg til piggen med den brune ledningen.

 

Skal ta et bilde.. 2 sek.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble det:

MIC-kobling-1.jpg

 

Og dette funker! Kjempegod lyd! Eneste er at jeg MÅ holde PTT-knappen inne for å "åpne" mic'en, noe som kan være litt upraktisk når man skal kommunisere med ATC ved siden av. Men med en liten omkobling bør det gå bra ;)

 

Edit: Dette er bare en midlertidig løsning. Det neste blir å lage en skikkelig og praktisk tilkobling til både mic og ptt-oppsettet. Men det får bli etterhvert som jeg får resten av delene jeg trenger.

 

Forresten, noen som vet om det finnes sånne her til salgs i Norge? Hadde jo vært greit å sluppet å klippe av den originale pluggen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem magnus =) Om du leser litt bakover i tråden finner du svaret på det ;) Mer om saken her:

 

I dag har jeg fått COM-connectoren som jeg skal bruke til å lage en seriell-plugg fra PTT knappen på mic'en slik at den kan snakke med PC'en. Det jeg skal gjøre er å koble to ledninger, en + og en - fra PTT knappen, på to pigger på denne seriellporten. Når jeg da holder PTT knappen inne, blir det kontakt mellom disse to piggene, og et program kalt CPSwitch leser av det enkle signalet og oversetter til en tastaturkontroll:

 

CPSwitch.jpg

 

Slik skal jeg koble det:

CPSwitch-1.jpg

 

+ at jeg igjen skal ha en male -> female adapter på denne, da jeg klarte å bestille feil. Kommer vel i posten en av de nærmeste dagene:

serial-rs232-9-pin-gender-adapter-changer-female-to-f~6505757.jpg

 

I tillegg til den connectoren fikk jeg også en USB-COM adapter (hadde ikke noen 9-pin seriell port på pc'en fra før av). Har innstallert og testet denne nå i kveld, og den fungerer utmerket! Har så vidt testet om den reagerte på PTT-knappen på mic'en også, og det gjorde den med glans :D

 

Så det jeg venter på nå er en male-female adapter for seriell-porten og en female-plugg av samme type som er på mikrofonen. Da kan jeg bare plugge mikrofonen til og fra PC'en med sin orginale plugg som jeg måtte ønske, og ha alt kobleriet for seg selv på female-pluggen :) Greit å slippe og måtte klippe den av. Her er femalepluggen av samme type plugg som er på mic'en, en 4-pin XLR:

SNEU4PF.jpg

 

Så da er jeg snart klar for å begynne på kobleriet! Det skal bli morro :)

 

EDIT: Her er koblingsskjemaet så langt - grundigere forklart kan dere vel ikke få det :grin:

CPSwitch22.jpg

 

Men noe jeg kom på da jeg tegnet dette - steike! Det er jo ikke noe male-female converter jeg trenger til seriell-portene! Jeg trenger noe jeg kan koble sammen to like kjønn med! Tabbe. Jaja, den er på vei fra USA alt så er ikke noe å gjøre med det. Noen som vet om de har en sånn på clas ohlson? En slags female-female sammenkobler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

 

- men vil helst klippe av så få ledninger og plugger som mulig. Er så kjedelig å gjøre noe man kanskje kommer til å angre på ;)

 

Nå har jeg som sagt bestillt et hunnstøpsel av samme type som den orginale pluggen på mic'en så den blir lett og koble til og fra. Kanskje brukes samme plugg på ATC-headsettene -hvis jeg skulle kjøpe det en eller annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som kunne tenke seg en litt kortere versjon av det jeg har kjøpt, har dere lista her:

 

Dette var slik jeg skulle ha gjort det, og anbefaler å gjøre det:

- Holmco mikrofon m/ptt knapp - Ca 850 NOK inkl frakt (Link )

- Seriell RS232 9pin connector - Ca 21 NOK inkl frakt (Link) Husk å be om FEMALE versjonen!

- 4 pin XLR female (hvis man ikke vil klippe av orginalkontakten til MIC'en) - ca 40 NOK inkl frakt (Link)

 

Dette er kun for de som ikke har et RS232 støpsel på PC'en fra før av:

- USB->RS232 9pin seriell - Ca 62,50 NOK inkl frakt (Link )

 

Og bare glem det med gender changer for RS232 pluggen - bestiller man riktig RS232 connector (FEMALE!!!) så er det problemet løst :)

 

I tillegg kan man regne med å måtte ut med noen desimeter kabel, deriblant en 3-polers lydkabel med 3,5mm plugg i enden. Fra pluggen til RS232-kontakten kan man for eks bruke en 4-pols nettverkskabel (modem), det skulle funke bra :) Ut igjen fra RS232 pluggen kobler man da lydkabelen som skal inn i mic'inngangen på PC'en( bilde )

 

Det troor jeg skulle være det. Dette er ikke handlelista jeg brukte desverre, men dette er den jeg anbefaler å følge hvis noen her planlegger å gjøre det samme som meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom både den feilbestillte kjønnsvenderen og hunnstøpselet (XLR 4-pin) :) Så har lodda litt på det i dag da, og er nesten ferdig med prosjektet nå. Mangler bare lodding i seriell-pluggen som jeg tar senere når jeg har fått tak i en riktig kjønnsvender.

 

Sånn ser det ut nå. Mellom XLR hunnpluggen og seriell plugen har jeg brukt en telefon/modem-kabel med 4 ledninger inni. Omtrent like farger som i ledningen til mic'en, så passer jo ypperlig i grunn :)

IMG_1497.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...