Gå til innhold

"Slik mic som de har i tårnet"


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

PTT knappen har jeg i hvertfall fått til å funke i dag :) Den skal være grei. Men et problem har jo dukket opp da... Når jeg hører på lyden fra mic'en samtidig som PTT knappen er koblet til seriell-porten så kommer det en høy, tikkende lyd i bakgrunnen. Vil tro dette er elektriske pulser fra seriell-porten som forstyrrer mikrofonen, og tror problemet vil løses hvis jeg kutter de riktige kretsene på kortet i mikrofonen - for det ser ut som om PTT-kretsen går gjennom ganske mye mer forskjellige duppeditter enn det den trenger. En helt ren krets med bryter skulle jo holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg blir ikke kvitt den tikkinga jeg... :crazy: Men PTT funker fint med EuroScope nå i hvertfall, men så er det den tikkinga da.. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Det oppstår kun når jeg har koblet til PTT knappen til (eller i det hele tatt berører) pinne nr 3 i seriellpluggen. (Enten MIC er koblet til i mic-inngangen eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så inspirert av prosjektet til Even at jeg spurte en tekniker her på Værnes om han hadde noen gamle mikker liggende, og jammen det hadde han:

 

Disse mikrofonene ble tatt ibruk en gang på 70-talet, men er fortsatt i bruk på noen enheter, f.eks Røros.

IMGP1783.jpg

 

AKG er jo et kvalitetsmerke!

IMGP1790.jpg

 

Selve mikken på tuppen har en 3-pins XLR:

IMGP1792.jpg

 

IMGP1791.jpg

 

Kablen må nok kuttes, ganske spesiell plugg her, fire hull og fire pins:

IMGP1793.jpg

 

Så jeg får vel kjøpe COM og minijack plugg jeg også og sette igang med loddingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hva skjer hvis du kortslutter de to pinnene i seriellpluggen helt inne ved PCen? De du har tegnet to ledninger til PTT-knapp på. Tikker det da også?

 

Hvis ikke, er det bare å sette et relé der, slik Christian foreslår. Du trenger ikke store greiene. Et slikt vil holde. Det får kanskje plass inne i en seriellkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tøft da Daniel :D Blir spennende å se om du får dette til å virke! :) Det kan nok hende du kan bytte ut den pluggen med en 4-pin XLR.

 

Jeg sliter fortsatt med den tikkingen, men jobber med saken...

 

Hva skjer hvis du kortslutter de to pinnene i seriellpluggen helt inne ved PCen? De du har tegnet to ledninger til PTT-knapp på. Tikker det da også?

 

Hvis ikke, er det bare å sette et relé der, slik Christian foreslår. Du trenger ikke store greiene. Et slikt vil holde. Det får kanskje plass inne i en seriellkontakt.

 

Neida, tikkingen blir borte når jeg kortslutter pinne 2 og 3! :) (Så lenge jeg ikke er i kontakt med det jeg kortslutter det med). Men den linken din fungerer ikke... Kan du bare si hva jeg skal søke på der inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, jeg får vel bare leve med det støyet da. Ellers har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på lyden når jeg har flydd/sittet ATC så... :)

 

Uansett, se hva jeg fant her: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Holmco-Dynamic-Hand-held-Microphones_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c0e3df6c5QQitemZ120498026181QQptZMotorsQ5fAviationQ5fPartsQ5fGear

-Brukte Airbus-mikrofoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...