Gå til innhold

"Slik mic som de har i tårnet"


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tom:

 

Man får nok ikke både PTT og mic inn i en vanlig minijack. Man må nok koble ptt knappen til noe annet, for eks en knapp på tastaturet (kanskje?). I hvertfall noe som kan gi en kommand til pcen som du senere kan velge som push to talk key i VRC/ES etc..

 

Ellers så er det bare å prøve om du finner de to ledningene som er koblet til selve "stemmefangeren". Kanskje man kan åpne mic'en og sjekke fargene på de to kablene. Vet ikke. Men finner du disse to ledningene er det nok bare å koble dem til en minijack plugg så du kan plugge den inn i et minijackhull i pcen som en vanlig mic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det så vanskelig, PTT knappen er jo bare en bryter som trigger 0 og 1 alstå åpen og lukket.. Kobler man så mic til mic på lydkortet ( kan være forskjellig motstand ) så skal vel det gå greit ikke sant? Mic går jo gjennom PTT skal en tro...

 

Har hatt flere teknikkere samt elektro ingeniører på saken, men sålang har ingen klart å fikset dette, her må nok en petter smart til tror jeg. Til da ligger den i rotekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi squawkbox, VRC etc. starter ikke å sende voice på Vatsim så fort det er koblet til en påslått mic ;) Hadde det vært voice activation på ett av Vatsim-programmene derimot hadde saken vært lett :)

 

I IVAO bruker man jo teamspeak og der kan man faktisk få til voice activation. Men hvem vet, kanskje det finnes et program som reagerer på lyd og så gir en kommando som tilsvarer ett tastetrykk på tastaturet?

- Kanskje noe sånt kan brukes? -Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åge - du slutter aldri å overraske meg :grin:

I VRC er det jo ikke mulig å bruke en museknapp som PTT, er det da kanskje mulig å sette en knapp (f.eks når man trykker ned scrollhjulet) som en keyboard-tast, så man kan bruke musa som PTT i VRC?

Dette har jeg lurt på, og når dere nå sier at man kan få en knapp på en mic til å utløse en tast, så må vel en museknapp være mulig også?

Dere kloke - forklar! Om dere ikke gjør det så må jeg vurdere google :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte opp disse Holmco mikrofonene på Ebay og fant faktisk denne!

 

Hadde vært tøft å fiksa en sånn en da :)

 

Directional characteristic:

cardiod

 

Free-field no-load sensitivity

0.7 mV/Pa (version A)

1.6 mV/Pa (version B und C)

 

DC resistance

50, 200 or 600 ohms (version A und B)

200 ohms (version C)

 

Om jeg skulle finne på å bestille en av disse, vil de da fungere på et "vanlig" PC lydkort(med litt omkobling av kabler selvsagt)? Eller må man ha en forsterker/preamp mellom mic'en og PC'en?

 

Push to talk knappen burde være grei å fikse om man har et lite programmerbart USB board med en analog input. Noe sånt kanskje:

board2.jpg

Produktside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ha jeg bestillt følgende fra ebay ( :blush: ) :

 

HOLMCO håndholdt ATC-mikrofon med 1 ptt knapp - ca. 848,40 NOK inkl. frakt

9-pin RS232 serial plugg (for tilkobling av ptt-knapp) - 21.24 NOK inkl. frakt

USB->9-pin RS232 serial adapter (har ingen utgang på pc'en fra før) - ca. 61,80NOK inkl. frakt

 

Så dette skal bli spennende =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...