Gå til innhold

Ny "utkikksplattform" for flyspottere på OSL!


Petter Tandberg

Anbefalte innlegg

Norsk Spotter og Flyentusiast Forening har i samarbeid med OSL, Ullensaker kommune og SAS Museet satt opp en "utkikksplattform" på baksiden av SAS Museet, good news for oss OSL spottere :grin:

 

http://www.flyspotter.net/index.php?page=norges-storste-utkikksplattform-for-flyentusiaster-apner-pa-gardermoen

 

Åpningen skjer i morgen (tirsdag) kl. 15:00. Møt opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod selv å prata med TV2 folkene i lang tid, var en del andre medier der goså, som nevnt over...

 

Ivar; Ja, regner med det iom. at man ikke er avhengig av museet for å komme til plattformen (gå rundt på sørsiden av museet). Personlig synes jeg at vollen ved nordenden av 19R er en bedre location enn denne plattformen, men det viser hvertfall som andre har nevnt her at ting går i riktig retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stille dette spørsmålet før helga men det blei glemt. Dvs, jeg skulle ikke stille spørsmål om dette tårnet men yttre meg om hvor elendig GMoen er for de som vil se fly. Så få dager etter ser jeg altså på TV2 att det er bygget ett spottertårn. Toppers.

Skal ha nevøn min på flyhelg i august og driver med litt planlegging. han er om mulig enda mer flygæern enn onkelen sin så dette skal bli flyhelg med sim til sene kvelden (ingen mamma og pappa som maser om leggetid) og tur til Gmoen selvfølgelig. Er det foresten noen som har tips jeg bør få lagt inn i programmet vårt? Mener bla det er den 9august dete r flystevne på Rygge og vil få¨med oss det. Ellers alle tips mottas med stor takk.

Mvh; onkel Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs, jeg skulle ikke stille spørsmål om dette tårnet men yttre meg om hvor elendig GMoen er for de som vil se fly.

Elendig? Nei det syns jeg ikke onkel Per. ;)

 

Kanskje hvis man er innom som reisende, men Vollen ved 19R må da ellers være noe av det bedre man finner av spotteplass..? Men jeg må innrømme at jeg ikke er så bevandret i flyspotting, så jeg vet egentlig ikke hva de har andre steder, annet enn da ENGM, og Fornebu for veldig mange år siden.

 

Jeg vil definitivt anbefale vollen 19R, man kommer i god høyde over gjerdet, den ligger mye nærmere banen enn museumet gjør, og man står omtrent ved området PAPI/landing-zone, noe som i mine øyne gjør det perfekt når trafikken lander mot syd. (Jeg liker primært å se landinger, samt å kjenne jetmotorers spool-up på kroppen ;) ) Det er til og med kjørevei helt inn og opp på vollen, og som i fjor ble oppgradert såpass at det ikke koster eksosanlegg å kjøre der.

 

Det finnes jo muligheter for de andre banene også, men ingen av de andre stedene jeg har sett er så gode som 19R.

 

Og nå som Petter T visstnok driver å flyr selv på Kjeller, så slipper man å ha han virrende foran linsen også, som her... :grin:

 

gardermoen019640x480.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Etter å ha sett innslaget på Norge idag tidligere idag, virka det egnetlig som det bare hadde vært smartere å gå inn i museet som ligger 2 meter lengre bak (som er gratis forresten) å gå opp i tårnet? Kommer MYE høyere, slik at du slipper håpløse stolper osv. itillegg er det jo scanner der oppe. smile

 

Mathias

 

Fordi SAS museumet kun har åpent 2 dager i uka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per B

Nei vollen er sikkert utmerket. var mer fra inne i terminalen jeg hadde i tankene da.

Ok, det jeg svarte på var tips om hvor du etter mitt syn burde ta med din nevø i august. :)

 

Eventuelt så kan du også sjekke trafikkretning rett før du bestemmer deg for spotterplass. Trafikkretningen til og fra Oslo Lufthavn akkurat nå

 

 

Så mye fine bilder du har tatt der oppe fortjener du plassen på første rad Petter. Bildet ble vel tatt en gang jeg var der for å teste nytt kamera, så jeg knipset bare villt på alt som beveget seg... Hvis du en vakker dag kommer susende forbi med fly er jo det enda bedre. :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bla det er den 9august dete r flystevne på Rygge og vil få¨med oss det. Ellers alle tips mottas med stor takk.
Rygge airshow er den 22. og 23., Jarlsberg er den 9. Har du tenkt deg på Rygge så vil jeg egentlig anbefale deg å ta turen ned på torsdag eller fredag før showet. RAS har et stort problem og det er at man blir stående med sola midt i fleisen så og si hele dagen, hvilket betyr at om man har lyst til å ta bilder så vil man ende opp med noen hundre bilder av siluetter. Derfor er det fint å ta turen innom på f.eks fredagen før showet når alle deltagerene ankommer, da får man både sett alle maskinene som bare skal stå på bakken under showet, i lufta, og de fleste som skal fly i løpet av helga flyr practise displays, og ikke minst så får man sola i ryggen.

 

Dvs, jeg skulle ikke stille spørsmål om dette tårnet men yttre meg om hvor elendig GMoen er for de som vil se fly.
Da har du ikke prøvd å spotte på Rygge, der kan man snakke om elendige spotteforhold. Det finnes nok av kurante steder langs innflygingen til 30 osv., men å f.eks stå ved rullebanen slik man kan på Gardermoen er nærmest håpløst. Jeg hadde et lite håp om at det skulle bli en fornuftig spotteplass på Rygge da de bygde parkeringshuset på den sivile delen av flyplassen, men neida, der har man satt opp høye skjermer på den siden som vender ut mot rullebanen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...