Gå til innhold

mellomlange, lange distanser??


Anbefalte innlegg

Nå skjønner ikke jeg hvilken sammenheng dere bruker disse ordene i, men jeg har ihvertfall ikke hørt dem brukt i annen forbindelse enn Flight Time Limitations. Begrepene Short-haul, long-haul og ultra-long haul har ingen betydning på A340/330, 777 eller 747 flåtene bortsett fra crew-planning. Krav til fuel, oxygen, etc. forblir det samme uansett distanse man flyr.

 

Kort sagt, på nord/syd turer kan vi fly med færre besetning og kortere stop enn øst/vest. En 12 timers tur til Europa kan kreve 4 piloter, mens den samme 12 timers turen til Australia (fra HK) kan kreve 3.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

et lite spmørsmål david. kan du forklare nermere hvordan det fungere da? altså det med nord/syd flyvinger?

 

Flight Time Limitations legger mye vekt på kroppens cirkadiske rytmer, dvs. hvordan kroppstemperatur og "våkenhet" varierer med døgnet. Lavpunktet kan sies å være rundt 0200 lokaltid på hjemmebasen din.

 

Når man flyr øst/vest kan det bli vanskelig for besetningskontoret å planlegge "en god natts søvn" ved destinasjon (med det menes å sove 8 timer innenfor perioden 22-0600 lokaltid ved hjemstedet ditt) når den nye tidssonen er sterkt forskjøvet. Lengden på stoppene blir da lenger for å kunne inkludere en eller to "gode netters søvn" før man setter nesen hjemover igjen. Ofte jobber vi gjennom natten begge veier, og da blir denne "gode søvnen" meget viktig for å lade batteriene igjen før hjemturen.

 

Når man flyr nord-sør og dermed ikke beveger seg langt fra hjemtidsssonen, blir denne problemstillingen mindre. I tillegg foregår mange av nord/syd flygningene i dagslys på dagtid, noe som gjør det mulig å fly med redusert besetning. Foreksempelvis kan det nevnes at noen selskaper flyr med redusert bemanning på nordgående ruter om sommeren pga. ekstra dagslys, mens om vinteren settes ekstra piloter ombord for å avlaste. Vestover risikerer man å fly hele turen i mørket, mens østover kan man se solnedgang, soloppgang og solnedgang igjen før man er fremme.

 

På 747-400 flyr vi Hong Kong - Frankfurt med fire piloter, mens Hong-Kong - Auckland kan vi gjøre med tre. Begge tar cirka 11 timer.

 

Litt klarere?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...