Adrian Sørbø Mathisen Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hvordan skiller man mellom korte, mellomlange og lange distanser? Noen som har noen gode huskeregler? Lurer også på hvilke forskjellige fly som ofte brukes på disse distansene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Hedlund Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hörde av en kompis: Under 3h: short haul 3-6h: medium haul över 6h: long haul vet inte om det är detta du menar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Ultra long haul: 15+ timer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Hammer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 ULH: Krysser mer enn 6 tidssoner. LH: 3-6 tidssoner Tidssoner er en viktig del av flight-time-limitations. Dermed bergrepene ULH / LH. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Så hva skjer da med turer fra Europa til f.eks. Sør-Afrika? Er ikke veldig mange tidssoner som krysses da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Tja si det Gunnar For 767-300ER så er distansene slik: Short = up to 1500nm Medium = 1500 to 4000nm Long = 4000+ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Hammer Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Nå skjønner ikke jeg hvilken sammenheng dere bruker disse ordene i, men jeg har ihvertfall ikke hørt dem brukt i annen forbindelse enn Flight Time Limitations. Begrepene Short-haul, long-haul og ultra-long haul har ingen betydning på A340/330, 777 eller 747 flåtene bortsett fra crew-planning. Krav til fuel, oxygen, etc. forblir det samme uansett distanse man flyr. Kort sagt, på nord/syd turer kan vi fly med færre besetning og kortere stop enn øst/vest. En 12 timers tur til Europa kan kreve 4 piloter, mens den samme 12 timers turen til Australia (fra HK) kan kreve 3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 et lite spmørsmål david. kan du forklare nermere hvordan det fungere da? altså det med nord/syd flyvinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Det gis svar på dette 2:20 ut i denne dokumentaren [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Lo meg nesten skakk, latterlig morsomt.... Her er de to tilhørende videoene [video:youtube]Xp6ryKn0v5o [video:youtube]a4LLPWRac0Y Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Hammer Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 et lite spmørsmål david. kan du forklare nermere hvordan det fungere da? altså det med nord/syd flyvinger? Flight Time Limitations legger mye vekt på kroppens cirkadiske rytmer, dvs. hvordan kroppstemperatur og "våkenhet" varierer med døgnet. Lavpunktet kan sies å være rundt 0200 lokaltid på hjemmebasen din. Når man flyr øst/vest kan det bli vanskelig for besetningskontoret å planlegge "en god natts søvn" ved destinasjon (med det menes å sove 8 timer innenfor perioden 22-0600 lokaltid ved hjemstedet ditt) når den nye tidssonen er sterkt forskjøvet. Lengden på stoppene blir da lenger for å kunne inkludere en eller to "gode netters søvn" før man setter nesen hjemover igjen. Ofte jobber vi gjennom natten begge veier, og da blir denne "gode søvnen" meget viktig for å lade batteriene igjen før hjemturen. Når man flyr nord-sør og dermed ikke beveger seg langt fra hjemtidsssonen, blir denne problemstillingen mindre. I tillegg foregår mange av nord/syd flygningene i dagslys på dagtid, noe som gjør det mulig å fly med redusert besetning. Foreksempelvis kan det nevnes at noen selskaper flyr med redusert bemanning på nordgående ruter om sommeren pga. ekstra dagslys, mens om vinteren settes ekstra piloter ombord for å avlaste. Vestover risikerer man å fly hele turen i mørket, mens østover kan man se solnedgang, soloppgang og solnedgang igjen før man er fremme. På 747-400 flyr vi Hong Kong - Frankfurt med fire piloter, mens Hong-Kong - Auckland kan vi gjøre med tre. Begge tar cirka 11 timer. Litt klarere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 "Vi" = Cathay? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Hammer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Takker for fin forklaring David må jo da være litt av en opplevese og oppleve flere solopganger på en gang da. men hvordan blir døgnrytmen på øst/vest flyvninger siden du til tider da har fult dagslys når du skal søve. ordet "jettlag" har vell en helt annen betydning for dere en "oss" passasjerer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.