Gå til innhold

Thomas Cook i trøbbel


Magne Heggnes

Anbefalte innlegg

Altså.. nå vet ikke jeg om det er normalt og flytte passasjerer så vekten på flymaskinen skal stemme.

Husker når jeg skulle fly for noen år siden, så ble vi bedt om å flytte litt lenger bak i flyet, slik at det stemte med balanse og vekt.

 

var ille å media skulle "skvise" flyselskapene i disse tider da, har de fått ny hobby eller noe? det er direkte uprofesjonelt og skrive slike artikkelr mener nå jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst passasjerene som er hysteriske, og som tror de har peiling på hva som foregår. Om lastedøra ikke kunne åpnes og baggasjen måtte lastes lengst frem, så er det ikke rart at de ba paxen sette seg bakerst.

 

Det handler om å gjøre det beste ut av en mindre, unormal situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er jo bare opptatt av hva som selger, den saken er klar. Og kan de servere slike storyer og tjene penger, da er jo saken biff. :grin:

 

En ikke uvanlig opplevelse i Norge, noen år tilbake, var da Braathens satte kursen nordover fra Fornebu på morgenkvisten med masse aviser og passasjerer som ble plassert strategisk i flyet for at CG skulle bli riktig. Det husker ikke media...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skjer hver eneste dag på et eller annet fly... Bare synd at noen blir så revet med, og ikke vil tro på besetningens forklaringer.

 

Tydeligvis en del folk som tror at vi liker å ta risikoer, leve farlig osv osv... Vekt og balanse beregnes for hver eneste flyvning, og selvfølgelig spiller passasjerenes plassering en stor rolle i det hele... Ja, kort sagt, for oss er de ballast! De inngår i begrepet "Payload"!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Thomas Cook UK alt på det rene, og dette

kommer ikke til å skade selskapets omdømme på noen

måte.

 

Jo, det gjør det. Det er det som er så synd. Det spiller null rolle om det er hold i en slik sak eller ikke. Sålenge den er publisert og med en slik vinkling skader det selskapets omdømme. Selv et. evt. dementi er omtrent verdiløst i ettertid, en slik skade er allerede skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig ja, fakta har ikke nødvendigvis så avgjørende betydning når det gjelder omdømme, og sånn er det enten det er snakk om et flyselskap, Windows Vista, eller Airbus airlinere.

 

Aporopå omdømme, jeg hørte en historie fra en avis som hadde skrevet om Airbus nå etter AF-447 ulykken, som forklarte omtrent slik; Airbus flyene har nemlig en måler som heter Pitot-tube som er helt nødvendig for å fly, og under konstruksjonen av A330 valgte franskmennene å montere denne måleren på utsiden av flyet ( :crazy:), og nå viser deg seg at disse derfor kan ise igjen, og må dermed byttes på alle A330.

 

(Snakker om idioter disse franskmennene gitt, sette en så viktig del så utsatt for vær og vind. Det er vel nesten så vi kan si det er flaks, hver gang en A330 når destinasjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus flyene har nemlig en måler som heter Pitot-tube som er helt nødvendig for å fly, og under konstruksjonen av A330 valgte franskmennene å montere denne måleren på utsiden av flyet (:crazy:), og nå viser deg seg at disse derfor kan ise igjen, og må dermed byttes på alle A330.

 

Dette tror jeg er det latterligste jeg har hørt fra en avis! :grin: Snakk om å sjekke fakta :D

 

Hvilken avis var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei jeg vet ikke Sindre, såvidt jeg vet en eller annen amerikansk avis. Jeg har selv bare sett det gjenfortalt, og kan ikke garantere at det er helt korrekt gjengitt.

 

Men syns det for en ting var såpass morsomt for oss flyinteresserte at det var verdt å ta med her. Og om ikke annet så er det etter mitt syn et ganske godt bilde på hvordan ting, og spesielt da tekniske ting, kan fremstilles på en slik måte at man blir sittende igjen med et veldig dårlig inntrykk, når man ikke egentlig vet hva det snakkes om. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det har vært to ting som har vært utslagsgivende:

 

1) Besetningen har vært uprofesjonelle i behandling av situasjonen slik at pasasjerene blir redde.

 

2) I den kommersielle flyverden dømmer passasjerene også etter komfort (landingen er jo viktigst). De som sitter jevnlig i fly tåler gjerne endel turbulens. Men når f.eks. "gullungene" begynner å f.eks. syte/spy av turbulens mister allmennfolket tålmodigheten.

 

På den annen side greide en annen pilot å lande og evakuere et fly i hudson-elva med minimal uro blandt passasjerene. I dette tilfellet må kapteinene og bestningens profesjonalitet vært så stor at det veide opp for nødsituasjonen og de ubehagelige g-kreftene.

 

Hvis den samme besetningen hadde vært på TC flyet hadde vel passasjerene bare synes det hadde vært gøy å skifte plass, eller i hvertfall blitt overbevist om at det er en alternativ løsning som er fullt forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...