Gå til innhold

ID-kontroll av pax!?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal en dagstur til Stavanger med stesønnen i juli og lurer på om det er nødvendig å ha med noe ID-bevis for han når vi ikke skal ha noe innsjekket bagasje og det er jo innlandstur. Vi skal reise ut med Norwegian fra Gardermoen og hjem med Widerøe til Torp. Han har ikke noe pass men jeg mener at når jeg selv jobbet på flyplassen var det kun pax med innsjekket bagasje som trengte å vise legitimasjon?!?

 

Noen som kan svare bekreftende på dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For innlandsreiser er det krav til ID for passasjerer som sjekker inn bagasje. Dette skal gjøres ved innsjekk, og gate, for å være sikker på at det er samme person som leverte bagasje, som gikk ombord i flyet.

Når pax kommer uten å ha sjekket inn, ber jeg alltid om ID, bare for å ha et navn å hentnte dem opp på, i steden for å knote med mulige alternative stavemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ID-kort i hue og ræva også gyldig sikkerhetskontrollørkort på ENTO. Men saken her er at jeg nødig ikke vil bestille pass til guttungen på 9år for en dagstur til Stavanger med kun håndbagasje. På Widerøe sine sider har jeg funnet info på at pax under 12år som reiser sammen med voksne ikke trenger ID. Hos Norwegian sine sider ser det ut til at guttungen MÅ ha pass. De burde jo kjøre samme regel når de er underlagt samme lovverk mener jeg. Men etter 10min musikklytting på Norwegian sin kundetelefon er jeg fortsatt ikke klokere.

 

 

EDIT:

Barn trenger IKKE ID-bevis på innenlandsreise i følge med voksne!

 

 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger under 12 trenger pass på innenriks? :crazy:

 

Nei, nå tror jeg du har snublet borti noe rart noe... Kan ikke huske å ha sett barn bli avkrevet ID på annet enn utenlands-reiser.

 

Nei, dersom Norwegian på død og liv skal avkreve ID av guttungen er det vel nesten like greit å reise med Widerøe eller SAS; pengene du sparer på Norwegian får ben å gå på likevel når du skal ha pass til guttungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant han jo ut at det ikke var nødvendig med ID for gutten, så da burde vel strengt tatt alt være i orden? Kan i grunnen ikke se at jeg er "ute etter" Norwegian, for dersom Norwegian skulle ha krevet at unger under 12 år skulle fremvise ID, så må selv du, Even, klare å se at det ville blitt fryktelig tungvindt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...