Emil Topstad Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei. Leser her at flyet skal i luften til onsdag Men hvordan kan det være mulig at halve flyet er laget av PLAST? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn J. Jensen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Kompositt kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 hadde jo vært kult om det var laget av gamle plastposer - da kunne man kalle det miljøvenlnig;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Når ble plast kompositt "ikke" miljøvennlig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Komposit er framtida det serru. Til og med innen byggebransjen er dette framtida og da spesielt som armering. Når vi kan bytte ut 18mm kamstål på 6 meters lengder med en 4-5 mm kompositkveil hengende i beltet sier det endel om besparelser både i lønnsomhet og effektivitet. Desuten trenger vi ikke svære tunge bøyemaskiner men har bare med en liten varmepistol som vi varmer opp kompositkabelen for å lage alle slags vinkler med. Stål er dyrt i produksjon og vedlikehold, det har begrenset levetid, det er noe det blir mere mangel på og det er forferdelig tungvint å foredle til det ferdige produkt enten det er snakk om produksjon av fly, biler eller framtidas skip for den saks skyld. Komposit matr, vil også blir mer vanlig som både fasade og gulv, interiør i større bygg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvor VG har fått opplyst at maskinen skal fly 10.juni skulle jeg likt å vite... ZA001 vil være ferdig med det som kalles intermediate gauntlet test i løpet av kvelden eller morgendagen (lokal tid), deretter gjenstår final gauntlet testing (som vil ta nærmere en uke). Deretter følger diverse motor- og taxi-testing (inkl high speed taxi test) før first flight. Jeg ser ikke for meg at first flight kommer så tidlig som 10.juni, men jeg er ganske sikker på at det blir før utgangen av måneden (eller 2-3 uker fra nå av). Motorene ble forøvrig startet for første gang torsdag 21.mai, ikke mandag denne uka. Motorene har gått flere ganger siden dengang, det samme har APUen. Under testingen som har foregått de siste dagene har systemene ombord blitt grundig testet, og maskinen har bla. blitt flydd gjennom en simulert B1-flight, dvs. en flight som tilsvarer first flight som alle nye Boeing-maskiner gjennomfører. Denne simulerte flyturen har de gjennomført flere ganger, og underveis har de koblet ut flere sentrale systemer for å se hvordan maskinen oppfører seg. ZA002 bør være å se utendørs om litt over en uke for fuel testing. Den skal visstnok være klar til å fly rundt tre uker etter ZA001. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Er vel slik du referer til da men att rullende test, altså high speed taxi test er forbytta med flight. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg tviler nå også på at high speed taxi test finner sted allerede 10.juni, denne/disse testene foregår som regel rett i forkant (feks dagen før) first flight. Før vi kommer så langt skal Boeing gjennom final gauntlet, slow/medium speed taxi tests mfl., og dette vil ta en hel del dager (selv om testingen foregår nærmest døgnet rundt om dagen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Boeing 787 er historiens mestselgende passasjerfly' date=' med over 900 ordre allerede før flyet har forlatt bakken. [/quote'] Dette var da en meget bastant påstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Og A330 har over 1000. 747 har mer. 737 har hvertfall 6000 fly som har verdt i luften.. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Kanskje Boeing har gitt bort de 6000 eksemplarer av 737 som er laget da, siden de i følge VG tydeligvis ikke har solgt de :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Eller det tas hensyn til tida flyet har vært i salg. Da blir nok 100 busser lite med tanke på hvor lenge de har vært i markedet. Forøvrig er vel dette markedet mer leasing avtaler og mindre grad salg slik vi kjenner det fra andre markeder. Blir en helt annen måte å regne lønnsomhet og drifts/produksjonskostnader på enn det meste annet vi kjenner til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Jespersen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 De mener kanskje forhåndsbestillinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ja, de sikter til flest ordre før EIS. Forøvrig har ingen maskiner blitt gitt bort, rabattene som er gitt på 787 er typisk en hel del lavere enn hva som er tilfellet for andre widebodies. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 He he, jeg skjønte egentlig hva VG mente, jeg liker bare å gjøre meg litt dum av og til. Etter å ha skrevet diverse instrukser, har jeg lært meg til at menneske tenker logisk på de mest ulogiske måtene, og ikke alle er like våken når det kommer til å tenke selv. Således burde journalisten relativt fort sett denne glippen, og luket den ut om han hadde brukt 3 minutter mer på artikkelen. Ser uansett frem til at 787 endelig kommer på vingene, og gleder meg til bilder og artikkler fra fist flight når den tid kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Forøvrig er vel dette markedet mer leasing avtaler og mindre grad salg slik vi kjenner det fra andre markeder. Ja jeg ser feks at ILFC (International Lease Finance Corporation) står bak 74 bestillinger, og det er noen banker og litt av hvert. Sist jeg leste noe om dette var det også feks; bestilling: 5 stk 787, avbestilling: 5 stk 767. Men det er likefullt bestillinger, og uansett hvordan man regner og teller, så syns jeg det er hyggelig å se at interessen og troen på dette flyet tilsynelatende er stor. Det finnes forøvrig en ganske god liste over hvem som har bestilt hva her: wiki/List_of_Boeing_787_orders Men jeg har lurt litt på en ting, Michael, eller andre som har fulgt godt med. Det har jo vært en del bråk om, og missnøye med, måten FAA har håndtert krav til sikkerhet ifht lyn. Altså FAA blir beskyldt for å lempe på kravene til backup-løsninger delvis innført etter TWA800 ulykken, fordi de ikke er forenelig med plastflyet til Boeing. Men uten å ta noe bestemt stilling til problemstillingen, eller gå i detalj på det, så lurer jeg på hvordan dette fungerer ifht europeiske krav. Er det slik at europas kravmakere (JAA ?) dilter etter FAA, eller risikerer man problemer på denne siden av vannet i den saken? Etter hva jeg har fått med meg er det offisielle protester fra noen hundre FAA ansatte selv her, så det virker mer alvorlig enn bare en gruppe konspirasjonsfanatikere, eller Boeing-hatere. Og i lys av foreløpig kunskap om AF-447 er vel ikke (det noen mener er) senking av krav for motstandsdyktighet mot lyn det letteste å få sympati for akkurat i dag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Tror at de bedste steder, at følge B787'erens testning er her: http://paineairport.com/kpae.htm http://kpae.blogspot.com/ Mye annet spændende. Mange bilder fra Boeing-land. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Men det er likefullt bestillinger' date=' og uansett hvordan man regner og teller, så syns jeg det er hyggelig å se at interessen og troen på dette flyet tilsynelatende er stor.[/quote'] Og det er slik av mange gode grunner Det har jo vært en del bråk om' date=' og missnøye med, måten FAA har håndtert krav til sikkerhet ifht lyn. Altså FAA blir beskyldt for å lempe på kravene til backup-løsninger delvis innført etter TWA800 ulykken, fordi de ikke er forenelig med plastflyet til Boeing.[/quote'] Du refererer vel kanskje til innholdet i denne artikkelen? Nå gjelder ikke dette kun 787 (eller andre maskiner som hovedsakelig bygges i CFRP), siden disse kravene gjelder alle maskiner som skal sertifiseres. Det går an å få unntak fra disse kravene om produsenten kan vise at sikkerheten blir ivaretatt på andre måter. Jeg vet ikke om noen maskiner som følger kravene fullt og helt. Er det slik at europas kravmakere (JAA ?) dilter etter FAA' date=' eller risikerer man problemer på denne siden av vannet i den saken?[/quote'] EASA (tidligere JAA) validerer vel om en maskin oppfyller kravene som ble stilt av feks FAA, og omvendt for maskiner sertifisert av EASA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.