Jan Vold Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Etter planen, start om ca en time: http://flightaware.com/live/flight/SAS9145 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Klarer virkelig 738 en sånn distanse uten mellomlanding? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 ETA OSL 07:55 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Jespersen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Klarer virkelig 738 en sånn distanse uten mellomlanding? De har vanligvis med seg fuel i kabinen på sånne distanser. De fleste fly blir faktisk levert sånn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Er vel ikke rent lite ekstra heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Nja,er ikke så sikker på at de trenger så mye,om noe ekstra fuel i det hele tatt faktisk. For range for 738W er ca 3500nm med max TOW. Max fuel capacity for 738W er 46.000 lbs. Så mitt tips er at de klarer seg med det faktisk. Såpass lett klarer de nok å fly med 5000 lbs/h . 9 timers flyvning blir da 45.000 lbs. En annen faktor som spiller inn ganske mye på akkurat den turen der,er at vindene oppe i høyden over atlanteren som regel er gunstige,vest til øst. Så igjen,jeg tror de klarer seg uten noe ekstra fuel. Ser de at de ikke kan nå ENGM,er det mange muligheter å gjøre en liten " fuel emergency" landing i området nordsjøen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Ny forventet ankomst 08:29 i følge SAS.no Noen som vet om denne skal til SAS Norge eller Sverige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Max fuel capacity for 738W er 46.000 lbs.Så mitt tips er at de klarer seg med det faktisk. Såpass lett klarer de nok å fly med 5000 lbs/h . 9 timers flyvning blir da 45.000 lbs. Om dei landar med 45 000 pund fuel igjen i tankane så har dei drete alvorleg på draget. Dei skal tross alt ha 30 min fuel igjen når dei landar. Og INGEN med fornuften i behald planlegg å lande med mindre enn minimum fuel igjen i tankane. Så om dei treng 45 000 pund for turen, vil dei nok ha med seg ekstra fuel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 De har vanligvis med seg fuel i kabinen på sånne distanser. De fleste fly blir faktisk levert sånn Passasjerfly? At småfly leveres slik over lengre distanser er greit nok, men det er ikke normalt med et større passasjerfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Og INGEN med fornuften i behald planlegg å lande med mindre enn minimum fuel igjen i tankane. Neida,men poenget mitt var at det kanskje kan være mulig å fly en 738 såpass lett med 46.000 pund drivstoff. Er de heldige over havet kan det jo hende de har igjen de tilmålte ca 2500 pund ved ankomst. Men,hadde jo vært interessant å vite hvor mye de faktisk bruker på en slik tur,og om de har ekstra drivstoff med seg,hvor er den plassert,og hvordan funker det hele. I kabinen har jeg absolutt ikke tro på at noe ekstra plasseres,det MÅ da være for upraktisk og/eller umulig rent pratisk? Men en ekstratank i cargo compartment et sted vil vel kunne funke bedre vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Først og fremst er denne flymaskinen levert med standard tankkonfig, dvs 20 896 kg "brukbar" fuel. Den har ingen ekstra fuel med seg, og tatt i betrakning at avstanden er lang - 4000 NM - er den avhengig av at det ikke er motvind for å fly strekningen uten fuelstop. LN-RRH fløy uten stopp. Regnestykket blir slik: En -800 med winglets er ca 42 tonn uten last og fuel. Den var sannsynligvis ikke mer enn 43 før den ble tanket fullt opp, slik at TOW var ca 65 tonn. Den vil derfor uten step gå opp til FL370, for deretter å nå max høyde på FL410 over Atlanteren, lenge før den nærmer seg Norge. Med en snitt groundspeed på 460 kts vil turen ta max 8 timer og 45 minutter. Med et fuelforbruk på snitt 1 100 kg per motor per time (LN-RRH er winglets-utstyrt), vil den bruke i overkant av 19 tonn på turen. Fikk den hjelp av ettervind, var reisetiden kortere, og fuelburn lavere. Den hadde sannsynligvis ikke så mye drivstoff igjen, men nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.