Gå til innhold

LN-RRH leveranseflight


Jan Vold

Anbefalte innlegg

Nja,er ikke så sikker på at de trenger så mye,om noe ekstra fuel i det hele tatt faktisk. For range for 738W er ca 3500nm med max TOW.

Max fuel capacity for 738W er 46.000 lbs.

Så mitt tips er at de klarer seg med det faktisk.

Såpass lett klarer de nok å fly med 5000 lbs/h .

9 timers flyvning blir da 45.000 lbs.

En annen faktor som spiller inn ganske mye på akkurat den turen der,er at vindene oppe i høyden over atlanteren som regel er gunstige,vest til øst.

Så igjen,jeg tror de klarer seg uten noe ekstra fuel.

Ser de at de ikke kan nå ENGM,er det mange muligheter å gjøre en liten " fuel emergency" landing i området nordsjøen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max fuel capacity for 738W er 46.000 lbs.

Så mitt tips er at de klarer seg med det faktisk.

Såpass lett klarer de nok å fly med 5000 lbs/h .

9 timers flyvning blir da 45.000 lbs.

 

Om dei landar med 45 000 pund fuel igjen i tankane så har dei drete alvorleg på draget. Dei skal tross alt ha 30 min fuel igjen når dei landar. Og INGEN med fornuften i behald planlegg å lande med mindre enn minimum fuel igjen i tankane. Så om dei treng 45 000 pund for turen, vil dei nok ha med seg ekstra fuel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og INGEN med fornuften i behald planlegg å lande med mindre enn minimum fuel igjen i tankane.

 

Neida,men poenget mitt var at det kanskje kan være mulig å fly en 738 såpass lett med 46.000 pund drivstoff.

Er de heldige over havet kan det jo hende de har igjen de tilmålte ca 2500 pund ved ankomst.

Men,hadde jo vært interessant å vite hvor mye de faktisk bruker på en slik tur,og om de har ekstra drivstoff med seg,hvor er den plassert,og hvordan funker det hele. I kabinen har jeg absolutt ikke tro på at noe ekstra plasseres,det MÅ da være for upraktisk og/eller umulig rent pratisk? Men en ekstratank i cargo compartment et sted vil vel kunne funke bedre vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er denne flymaskinen levert med standard tankkonfig, dvs 20 896 kg "brukbar" fuel. Den har ingen ekstra fuel med seg, og tatt i betrakning at avstanden er lang - 4000 NM - er den avhengig av at det ikke er motvind for å fly strekningen uten fuelstop. LN-RRH fløy uten stopp.

 

Regnestykket blir slik:

 

En -800 med winglets er ca 42 tonn uten last og fuel. Den var sannsynligvis ikke mer enn 43 før den ble tanket fullt opp, slik at TOW var ca 65 tonn. Den vil derfor uten step gå opp til FL370, for deretter å nå max høyde på FL410 over Atlanteren, lenge før den nærmer seg Norge.

 

Med en snitt groundspeed på 460 kts vil turen ta max 8 timer og 45 minutter. Med et fuelforbruk på snitt 1 100 kg per motor per time (LN-RRH er winglets-utstyrt), vil den bruke i overkant av 19 tonn på turen. Fikk den hjelp av ettervind, var reisetiden kortere, og fuelburn lavere. Den hadde sannsynligvis ikke så mye drivstoff igjen, men nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...