Gå til innhold

Air France-fly forsvunnet fra radaren


Steve Strøm

Anbefalte innlegg

Det spekuleres i at et lynnedslag muligens kan være årsaken til ulykken.

Men lynnedslag i FL350,kan det være mulig at det er tordenvær i den høyden?

Men det er sjelden det er en feil som gjør at et fly detter ned. Det er stort sett flere feil i kombinasjon som er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Aleksander Milde

Veldig trist dette! Jeg tror det kan dreie seg om eksplosjoner faktisk. Et lyn alene klarer vel ikke å ta ned et helt fly. Men man kan lure på hva som har skjedd. Man må bare krysse fingrene for det beste selvom det ser veldig dårlig ut! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det Flygesjef i Norwegian Tomas Hesthammer sier så tror jeg dette kan være det som har sjedd:

Flyet får tekniske problemer etter at lynet kanskje skulle ha slått ut strømmen på flyet. Deretter mistet kontakten med sin egen værradar og fløyet inn i et uvær. Pilotene prøver å snu og tar kursen tilbake. På tur tilbake får de flere problemer og de nærmer seg mest sansynlig kysten! Da sjønner folk at dette ikke kommer til å gå bra og de sender sms til sine kjære før de prøver å lande på vannet eller styrter på en eller annen måte!

 

Jeg tror selv at dette var i nærheten av den øya de sendte folk ut for å lete flyet "styrtet eller noe ligende", siden det er sikkert en sms sender/mottaker på øya som har sendt smsene. Dette har sikkert de ikke ville fortelle videre! Men ren spekulasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprø historie på Sky News nå.

 

En britisk kvinne ble intervjuet på direkten og sier at mannen hennes var ombord .

 

Det pussige er at mobilen hans ringte etter ulykken men ingen tok telefonen.....

 

Så hun håper at det kan være noen i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike saker vil det være mange spekulasjoner, det ligger i menneskets natur.

Når det gjelder dette med mobiltelefoni fra fly, så er det i utgangspunktet IKKE mulig uten forbindelse med landbasert utstyr. Typisk får man inn signalene på mobilen i ca 5-6000 ft, og i rimelig nær avstand fra utstyret. I 35000 ft kan ikke mobilen brukes, på den bakgrunn.

MEN - noen selskaper, bl.a. Air France, har installert basestasjoner med satelittkontakt i noen av flyene sine. Kanskje hadde dette flyet en slik anordning?

 

ACARS/ATSU på A330 vil kunne sende "feilinformasjoner" til mottaker på land, også uten at pilotene ser dette (ECAM). Dette betinger ACARS-dekning.

 

Det aktuelle området innebærer bruk av HF-radio, noe som kan vanskeliggjøre kommunikasjon. Men normalt ikke de store problemer. Man snakker med Brasil på den ene siden, og Senegal på den annen side av Atlanteren. En nødmelding (mayday) burde være grei å få frem. Om en slik melding ikke ble sendt, kan det tyde på rask utvikling av problemene.

 

En A330 har back-up strømforsyning både fra APU og RAT (turbin), samt fra eget batteri (ca 30 min). Den har fem "styrecomputere", og om man mister fire (nesten utenkelig) kan man styre videre på en. Videre kan flyet også manøvreres konvensjonellt ved hjelp av THS (trimbar stabilisator) og rudder. Konvensjonelle back-up instrumenter finnes i tillegg til de airdatabaserte. (EFIS).

 

En slik ulykke vil ikke ramme ETOPS som prinsipp, men kan sette Air France ev. A330 operasjonene generelt i en situasjon, der man krever visse forandringer, før de får fortsette med dagens 180 ev 208 min.

 

Tally-Ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lynnedslaget har gjort at vær-radaren er ute av drift, er ikke flyet sikret mot å unngå å fly inn i store kraftige CB-celler. (Tordenvær)

De vertikale vindene blandet med kraftig nedbør og ising kommer garantert til å knekke ethvert fly som ikke er klar over at de befinner seg inni en av dem.

 

Sjeldent jeg har hørt om noen maskiner som frivillig flyr direkte inn i en slik sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke forestille meg hvilke problemer de hadde ombord vis det nå hadde vært slik at man kunne sende sms via basestasjon som var på flyet som igjen hadde kontakt med en satelitt. Merkelig at dette flyet da ville ha vært på tur ned og vis det hadde vært kontakt mellom basestasjon ombord på flyet ville jo posisjon til flyet da smsene ble sendt være mulig å finne på 123.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje blitt en misforståelse et eller annet sted. Det JEG hørte tidligere i kveld var at Frankrike hadde bedt amerikanerene om hjelp for å prøve å finne flyet ved hjelp av satelitt-bilder. Nå mens jeg skriver dette, kan jeg ikke se noe sted at det skal være funnet noen ting enda.

 

Når jeg ser gjennom denne tråden, ser det ut som det er litt forvirring rundt disse meldingene som skal ha kommet fra flyet. Det er 2 typer meldinger som skal ha kommet fra flyet.

 

Den ene typen var automatiske meldinger, som trolig ble mottatt av Air France sin tekniske stab. Dette var automatiske meldinger fra flyet. Disse automatiske meldingene skal ha rapportert om flere feil på flyets systemer.

 

De andre type meldingene som visstnok kom ut fra flyet var SMS-meldinger fra passasjerene. Akkurat som flere her inne, synes jeg dette virker rart, men ingen vet nøyaktig hva som har skjedd, så det er vanskelig å spekulere i hvordan dette kan være mulig. Jeg la også merke til at VG bare skrev at en person hadde sendt en "jeg elsker deg"-melding. Den trenger vel strengt tatt ikke å ha noe med hendelsen å gjøre, selv om media gjerne skulle ønsket det.

 

Uansett hva som har skjedd, må det ha skjedd brått og voldsomt, for ifølge BBC, ble det ikke mottatt noen form for Mayday eller rapport om problemer fra pilotene (bortsett fra de automatiske meldingene). Denne hendelsen høres for øyeblikket veldig mystisk ut.

 

Men en ting jeg gjerne vil vite, som jeg så en spurte om tidligere: Siden Airbus har et system hvor flyet styres elektronisk gjennom pilotenes stick, vil det da si at pilotene mister all kontroll hvis strømmen forsvinner? I motsetning til Boeing, som fortsatt bruker gode gamle vaiere (så vidt jeg vet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant! Styrten måtte sjedd rimelig raskt tror jeg også! Men ingen som tror at min spekulasjon er sansynlig :)?

 

Flyet får tekniske problemer etter at lynet kanskje skulle ha slått ut strømmen på flyet. Deretter mistet kontakten med sin egen værradar og fløyet inn i et uvær. Pilotene prøver å snu og tar kursen tilbake. På tur tilbake får de flere problemer og de nærmer seg mest sansynlig kysten! Piloten mister kontrollen over flyet! Da sjønner folk at dette ikke kommer til å gå bra og de sender sms til sine kjære.

 

Flyet styrtet i nærheten av øya de søkte etter flyet siden det kanskje er derfra senderne/mottakerne til smsene var! Sansynlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har mottatt mayday må ett av følgende ha skjedd:

 

- Pilotene tar ikke situasjonen alvorlig nok (før det er forsent)

- Ingen fungerende radio.

- Flyet datt i vannet i et svinaktig tempo.

 

Når flyet klarer å sende automelding om kortsluttning så bør det være strøm der og ergo fungerende COM. Hvorfor da ingen mayday ?

 

Om de mister all styring pga brent kabelnett burde de allikevel kunne sendt mayday via radionene. Noe sier meg at pilotfeil er delaktig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm: Å finne flyet ved hjelp av sms'ene som ble sendt...

 

En A330 beveger seg med 8 NM (ca 15 km) pr min, blir enorme havstrekninger uansett.

Uansett - man baserer søket ved hjelp av signaler fra ELT og ev. satelitter. ELT går typisk i 48 timer, så det haster.

 

Spm: Styre A330 konvensjonelt. Se svar tidligere. Flyet lar seg manøvrere konvensjonelt uten computerhjelp. Man har normalt strøm til radio og annet utstyr ved hjelp av APU, RAT eller eget batteri, om motorens generatorer stopper.

 

ATSU / ACARS kan sende "feilmelding", avhengig av dekning. (uavhengig av pilotene).

 

Tally-Ho

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; Et mayday kan ha vært sendt, men ikke hørt (fanget opp).

Det angivelige området (nordøst av posisjon INTOL) ligger i et såkalt HF-område. Her lytter Brasil, og noe lenger NØ lytter Dakar (Senegal). Men forholdene for kommunikasjon kan være dårlige, og ofte hører ikke mottaker med en gang hva som sendes. På denne tiden av døgnet (natt) er det heller ikke veldig mange andre fly i dette aktuelle området.

 

Tally-Ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at flyet må ha nådd kysten fordi pax greide å sende SMS vet jeg ikke om jeg tror på. Det er nok antageligvis ikke verdens beste radardekning der nede, men jeg tror da virkelig at hvis de var såpass nær at en basestasjon kunne motta SMS, kunne en eller annen radar motta signaturen til flyet. Derfor tror jeg at disse meldingene må ha blitt mottatt fra en basestasjon på en greit bebodd øy/øygruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATSU / ACARS meldingen kom 40 min etter at flyet forsvant fra radar. Jeg antar av dette at flyet på normalt vis forsvant ut av radar dekningen ?

 

Mye bruk av "forsvant fra radar" som en slags dommedagsmelding. Et eksempel er overskriften på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...