Gå til innhold

Air France-fly forsvunnet fra radaren


Steve Strøm

Anbefalte innlegg

TV2 Nyhetskanalen før i dag:

 

Jan Dieset

Leder, Norsk Flygerforbund

 

Jan Dieset har fløyet den ruten før og har erfaring med flytypen. På TV2 Nyhetskanalen sier han følgende:

 

"Det kan det være en sjangse for at flyet (A330-200) kan ha landet på vannet. Grunnet teknisk svikt kan det være en grunn til at ingen har fått kontakt med flyet enda."

 

Vi får bare krysse fingrene og håpe på overlevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skal ikke det også være slik at alle fly skal konstant aldri være lengre fra en flyplass det går an å diverte til?

 

 

Jo... ETOPS. Tipper dette har 180 ETOPS, som jeg tror betyr at man kan være opptil 180 minutters flytid (med én motor i drift i stille vær) fra en landingsmulighet. Men dersom begge motorer slutter å fungere f.eks, så har vel dette lite å si.

 

(Er ikke veldig bevandret på dette feltet, men tror det er slik ETOPS fungerer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, siden Airbus er "elektronisk" i den forstand at det ikke er direkte mekaniske forbindelser mellom cockpit og kontrollflater (joda, vet jo at de har backup osv) men hvis de nå alikevel skulle miste all elektrisitet av en eller annen grunn, da er det vel ikke så mye de kan gjøre eller?

 

Kan ett "utenkelig/unormalt" lynnedslag svi av eller på en annen måte "disable" (beklager dåglig norlsk ;) ) evt backup eller er det utenkelig/umulig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de har slike små "propeller" som kommer ut av flykroppen under festet til vingene, hvis flyet mister motorene så all elektrisitenen går, så kommer disse ut og produserer nok elektrisitet til og få noen av kontrollsystemene til og virke og selvfølgelig de mest nødvendige instumentene da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MURPHYS LOV

If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, someone will do it».

Om det er mennesker eller computere releer eller switcher.

 

Men jeg tviler på at et lynnedslag alene kan få til et havari.

Det er hundrevis av lynnedslag i fly hver eneste dag verden rundt.

Som alltid ved slike tragiske hendelser så er det nokk gaudaost teorien en som på en eller annen måte har slått til.

 

Det er hundrevis av hull i gaudaosten (som feil muligheter i flyvning) men å få alle på rekke gjennom osten, slik at feilen slipper igjennom er utrolig sjelden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytypene Airbus A330 har meg bekjent aldrig vært i en dødsulykke, var vel i 2001 da Air Transat fikk en lekasje og måtte lande på asorene, men etter det har den aldrig vært i noen ulykke. Denne flytypen må jo være rimelig sikker og dyktig i luften, har ikke noen som helst tro på at det var bare lynet som forårsaket denne ulykken, men også at det var en feil ombord som pilotene ikke burde tatt av med.. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hendelsen ser desverre ut til å få en veldig dårlig ende, men håper på det beste!

Hvis dette skjedde så langt ut i flighten(flere timer), ville jeg tro at nok fuel var blitt brent av til at de gikk opp på en høyere cruise. Er nesten helt blank på oceanic operations, men det aner meg at det er slik de gjør det?

At de var på FL350 viser jo at været kan være årsaken da de ikke hadde kommet over tropopausen og kommet inn startosfæren...

Men det blir vel bare spekulering..

Uansett, mine tanker går til de berørte og de innvolvert i hendelesen som venter på redning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare mer og mer oppgitt over mediene her nå... Er det bare meg som er skeptisk til "SMSer sendt fra flyet"? For det første var de opprinnelig på 35000 ft, altså 10660m over bakken. En vanlig sender KLARER ikke 10KM! NO WAY! For det andre, når de forsvant, var de hvor mange MIL fra kysten? Sorry, men jeg er SINNSYKT skeptisk til akkurat det!

 

Men ikke tolk meg som at jeg ikke er lei for det som har skjedd, det er jeg absolutt, kondolerer til familiene, men er bare så grusomt lei av mange av disse mediene.

 

Mathias :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på NRK nyhetene istad sa de at to av dem var i 30 års alderen hvis jeg ikke husker feil og han siste var 57.

 

Trur du blandar litt her. Dette var dei tre statoil hydro ansatte. Kun EIN av dei er norske statsborgarar, ergo, det er to andre norske statborgarar som har omkomme idag i denne ulukka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man ikke lokasjonen ennå , skal de ha fått sendt SMS må de ha vært ganske nærme Brasil kysten. Noen som kan sjekke flighten , var det litt over 4 timer etter takeoff de falt ut fra radar ?

 

Det kan jo tenkes flyet prøvde å snu , og ikke fikk varslet om det da kommunikasjonen forsvant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare mer og mer oppgitt over mediene her nå... Er det bare meg som er skeptisk til "SMSer sendt fra flyet"? For det første var de opprinnelig på 35000 ft' date=' altså 10660m over bakken. En vanlig sender KLARER ikke 10KM! NO WAY! For det andre, når de forsvant, var de hvor mange MIL fra kysten? Sorry, men jeg er SINNSYKT skeptisk til akkurat det![/quote']

 

Hvorfor i alle dager skulle folk begynne å sende sine pårørende meldinger i FL350? Fl350 som ganske sikkert er flyets cruise-høyde.

Jeg tenker meg at meldingene begynte å sendes når flyet var langt langt lavere, og da skal det ikke være noe problem for å sende meldinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, regner med at Air France også har forbud mot å ha på mobil ombord? Aner ikke.

 

Iallefall: Litt av grunnen til at vi blir bedt om å skru av mobilene er fordi det er veldig dårlig mobildekning i lufta. Som oftest ingen dekning. Da vil mobilen lete som bare juling etter nett, og dermed sende ut mye radiobølger, som igjen KAN forstyrre elektronikk selv om det ikke er helt bevist(ikke skyt meg om det er feil).

 

Dersom jeg hadde hørt at vi hadde mistet alt av navigasjon, motorkraft osv ville jeg skrudd på mobilen og sendt en melding til de nærmeste pårørende, uansett hvor ulovlig dette er.

 

Fikk flyet problemer før de nådde cruise da?

Mulig jeg er dårlig informert..

 

Uansett, alle mine tanker går til de (forhåpentligvis ikke) omkomne, deres familier og andre pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VISS det er sendt meldinger så må flyet ha vært veldig lavt og nære land. Det er mest sannsynlig, for det er vel når folk ser at det ikke går helt bra at de vil sende meldinger, ikke når de cruiser rolig i FL350. Da går det jo uansett ikke å sende sms heller.

 

Så da trenger de jo bare å finne lokasjonene hvor meldingene ble sendt fra så er de nok ikke langt unna flyet.

 

Viss det er sendt flere meldinger så har de jo også retningen flyet beveget seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spekuleres i at et lynnedslag muligens kan være årsaken til ulykken.

Men lynnedslag i FL350' date='kan det være mulig at det er tordenvær i den høyden?[/quote'] Så absolutt. Cumulunimbusskyer (Bilde) kan vokse seg om til en rundt 15 kilometers høyde, i ekstreme tilfeller mer. Dette dekker over FL450. Spesielt i områder langs ekvator hvor det er såpass varmt, er dette mer eller mindre vanlig, og det er jo i dette området flight 447 har vært. Cumuluninbusskyer er i tillegg de skyene som nesten alltid står bak lyn- og tordenvær, kraftige regnskyll og/eller haglskurer, og andre værfenomener som ofte blir forbundet med storm.

 

Edit: Det er også cumulunimbus som har den heftigste turbulensen i de aller fleste tilfellene, og som fører til mikrobursts og liknende, på grunn av sin store oppdrift og neddrift inne i skyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke skal ha noe å si at man har på mobilen,

så kan det være en sjangse for at dette påvirket noe ombord!

Vis disse smsene skulle ha blitt sendt, skulle de være ganske nære kysten av brasil. Vis disse smsene ble sendt så skal det være mulig å lokalisere posisjon fra hvor de ble sendt osv...

Da kan man jo si at de kunne ha gravd sin egen grav vis de brukte mobil som kan ha vært med å påvirke instrumentene ombord. I følge tv2 var flyet 350 kilometer utenfor kysten av Brasil da de mistet radarkontakten. Da sier det seg selv at de har nådd en vis høyde der jeg har vanskelig for å tro at noen kunne sende sms! Dermed tror jeg at disse meldingene er bare TULL! Det at et lyn skulle ha vært grunnen for at et fly skulle ha styrtet har jeg vanskelig for å tro, siden de skal tåle flere! Men uansett tiden for vise !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værtfall vis det stemmer at det ble sendt sms vil jo det si at å lokalisere flyet nærmere ikke skulle være så vanskelig siden det er enkelt å finne ut hvilken sender/mottaker som gjorde jobben. Vis de har samme sendere som i norge har de jo da radiusn på 120 km ! Mest trolig 60-70 km i følge Telenor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående disse meldingene så forsto jeg det slik som att dette var automatiske meldinger sendt fra flyets interne systemer, men dette er altså ikke riktig i følge dere? Hmm, da har jeg misoppfatta totalt hva som ble fortalt.

Det sises att værvarslings systemet i flyet kan ha blitt slått ut og att de derfor kan ha flydd uvitende rett inn i det verste været med de katastrofale følger det tydligvis har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...