Gå til innhold

Norway Airlines


Stig Enoksen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting....

 

I 1991/92 (Husker ikke helt nårtid), så tok jeg et fly av selskapet Norway Airlines (Boeing 737) som da gikk fra Fornebu til Bardufoss (og gikk millitær rute eller noe i den duren), men jeg har aldri sett noe til dette selskapet etterpå, og lurer på om dette selskapet fortsatt er i "drift", og om det er noen som har kjennskap til flyflåten demmes...

 

Jeg har kun sett dette ene flyet og aldri mere i ettertid..

Jeg har også forsøkt å spore opp dette selskapet på internett, uten hell, og håper at det er noen som har kjennskap til dette selskapet og flåten deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei.

 

Hadde ikke Norway Airlines et MD-88 også?

 

Jeg fløy i et svært langt MD-etellerannet fra Fornebu til Værnes en gang på begynnelsen av 90-tallet.. (91, 92 tror jeg..)

 

Mulig jeg blander med Norwegian Airlines, eller hva det nå het..

 

Mvh,

Kay-Thomas.

 

[ 20-03-2002, 11:07: Endret av: Kay-Thomas Olafsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg reiste også med denne maskinen fra bardufoss til værnes da jeg var i militæret. Det var vel i mai -91, tenker jeg. En kjærkommen avveksling fra herculesen. Jobbet som reparatør på stridsvogn Leopard på Bardufoss. Verkstedet lå helt nede ved rullebanen, så det ble masse flyspotting på den tiden.

 

Hilsen Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være 1oo prosent historisk korrekt:

Norway Airlines (JA) startet opp med to 737-300 og ble etterhvert til 'Air Europe Scandinavia' og fløy FBU/CPH/ARN-Gatwick under Air Europe rutenummer. De fløy også noe charter bl.a. for Forsvaret.

Da AE kollapset, fortsatte de å operere til London/Gatwick og innledet etterhvert samarbeide med Transwede. Transwede presset dem til å dumpe de driftssikre 733'erene til fordel for en sjaber MD83 og en like råtten MD87.

Kostnadene med en ny flytype og mye uregelmessigheter ble til slutt en for dyr affære for JA.

 

Selskapets to 733'ere har etter perioden hos JA hatt en variert karriere hos selskaper som TAP, Air MAlta og andre. Siste kjente stoppested for de to er Brasil - den ene hos Transbrasil, som ikke er mer, og den andre hos noe som heter Brasil Rodo Aero.

Ingen av maskinene har fløyet for Air Europa, som påstått over. Imidlertid fløy NOR for Air Columbus som drev charterflygninger fra Portugal - det er sannsynligvis dette selskapet som det siktes til.

 

[ 20-03-2002, 05:09: Endret av: LN-MOW ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

- den ene hos Transbrasil, som ikke er mer,

Nylig stod det en 737-500 i TransBrasil farger på Stavanger Lufthavn. Den stod på "langtidsparkeringen" sammen med en Braathens 737-700.

Jeg tenkte da som så at denne TransBrasil-maskinen var en ex-Braathens maskin som skulle til Sør Amerika, men hvis TransBrasil ikke lenger eksisterer hvem kjenner da til hva den gjorde på Stavanger Lufthavn? Øystein.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg la også merke til den 735'n i TransBrasil farger som stod på Sola.

 

Jeg kjører forbi der på vei til jobb, og la merke til at begge motorene var av, og andre deler var plukket av flyet en tid.. Litt senere virket det som flyet var "satt sammen igjen"..

 

G-"etellerannet" registrering.

 

Takk til Christian:

MD-83 var det ja.. "[smil]"

 

Mvh,

Kay-Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav - det er stort sett korrekt.

LN-NOR ble egentlig bestilt for Monarch (leasing), men den ordren ble kansellert. Maskinen ble levert fra Boeing i Norway Airlines' farger. Det fantes et bilde av den på Airpics og Airliners tatt på Boeing Field før levering. (Dette ble fjernet pga rettighetsproblemer..)

 

MD87/DHG er som du nevnte en av prototypene - og begge maskinene flyr nå for Spanair ifølge den listen jeg sitter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Olav M. Rønningen:

]Nylig stod det en 737-500 i TransBrasil farger på Stavanger Lufthavn. Den stod på "langtidsparkeringen" sammen med en Braathens 737-700.


Det er to av disse ... de eies av Germania og skal tilbake til dem etter en grundig overhaling. De var i en så dårlig forfatning etter tiden i Brasil at de måtte flys på dispensasjon og de er pt. ikke luftdyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

 

Du som er i bransjen vet nok mer om dette enn jeg, men jeg stusser likevel litt på det du sier om LN-NOR's tidligere liv.

Mens den fløy for Air Columbus var det som CS-TKC. TKC er oppgitt å ha bl.a G-BNXW som reg. før Norway Airlines overtok den. Du sier videre at den ble levert ny fra Boeing i Norwegian Airlines' farger (skulle i utgangspunktet vært en Monarch livery på den). Jeg sjekket for moro skyld på nettet vedr. reg. nr. G-BNXW og der fant jeg et bilde av den i Monarch's farger på Glasgow International (GLA/EGPF) i slutten av åttiårene.

 

Ex LN-NOR på Glasgow International som G-BNXW

 

Derfor er jeg nå usikker på i hvilke perioder opererte egentlig Norway Airlines. Var de ikke på vingene i to perioder, hvorav den siste var i begynnelsen på 90-tallet (?). Hvis det var to perioder, i hvilket tidsrom var den første? Jeg kjente frem til 1988/89 en av direktørene til Norway Airlines fra seilermiljøet i Stavanger. Startet Norway Airlines første gang tidlig/midten på åttitallet?

 

Opplys meg, Andreas. Du sitter sikkert på pålitelige opplysninger om dette. Det var litt interessant dette, hadde nesten glemt Norway Airlines "[Eek!]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Michelle - den informasjonen er helt feil. Transbrasilmaskinene tilhører Germania og skal tilbake til Tyskland.

 

2. Olav - her er LN-NOR's historie:

 

1444 08.09.87 G-BNXW Norway AL/Monarch A 09.10.87 33A LN-NOR NTUbt fr Nordstress

LN-NOR Norway AL ret 01.11.88

G-BNXW Air Europe Scandin 89?

LN-NOR rr 19.02.91

G-BNXW Air Europe rr 20.02.91 str 8.3.91 Gatwick

LN-NOR Norway AL ret 26.04.91 ret lessor

CS-TKD Air Columbus lsd 14.03.92 sDUB 5.92 good cn/wfu by 10.94?

9H-ACS Air Malta lsd s28.4.95 ret??

CS-TIN TAP slsd 13.11.95 lsfr Norway, wfu 10.99, pkd Lisbon 30.11.99 white

PT-TEX Transbrazil r21.2.00 C left Lisbon early 3.00 white

 

Maskinen(e) ble kjøpt av Ansett Worldwide (AWWAS) / Nordstress kundekode 3A. Listingen er litt uklar, men den har utvilsomt fløyet for Monarch - bildet taler for seg.

Skal prøve å finne ut mer .. men nå må jeg LØPE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er CS-TKC Boeing 737-33A c/n 23827, tidligere Norway Airlines' LN-NOR. Bildet er tatt rundt 1992/-93.

 

Air Columbus var hjemmehørende på Madeira, og Norway Airlines' gamle LN-NOR (tidligere Monarch, reg. G-BNXW) ble da Air Columbus overtok damen på begynnelsen av 90-tallet døpt "Santa Maria". Selskapets flåte bestod fortrinnsvis av B737 & 727.

Så vidt jeg vet gikk Air Columbus konkurs rundt 1994/-95 pga. noen uheldige forretninger rundt en B757. Som sagt; jeg er noe usikker på det siste.

 

Den MD87 maskinen Norway Airlines en tid opererte var en Transwede maskin med reg. SE-DHG, visstnok faktisk også flyprodusentens MD87-prototype.

 

Korrigeringer til ovennevnte mottas med største respekt "[stort

 

[ 20-03-2002, 12:15: Endret av: ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...