Gå til innhold

A380 over Norge på vei til USA


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Begge er direkteruter fra Dubai til bestemmelsesstedet. Til JFK er det beregnet reisetid på 12:22 for dagens flight, til Bush Huston Intl (777'en) er flytiden beregnet til 15:35. Sjekk forøvrig globusen så vil du se at det ikke er "så langt mot nord" som vi av og til velger å tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ingen globus, så for meg flyr de så og si rett nord. :grin:

 

Men takk for svar, jeg tenkte faktisk på det mens jeg skrev at jeg gjerne skulle sett det på en globus. Og at virkeligheten ser noe anderledes ut på et flatt kart er jeg kjent med.

 

Men kan du gi meg at de er [size:8pt]litt[/size] langt nord, feks grunnet ETOPS, gunstige vindforhold, eller noe sånt, eller er dette korteste vei fra Dubai til New York? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett Tore, korteste veien er noe lenger sør, men jeg har flere ganger de siste månedene sett UAE sine 77'er til USA nokså "høyt" oppe i Norge. Vinden i høyden er - som du sier - årsaken til at vi får de såpass langt nord. ZOL er ofte en del av FLP for både UAE201 og UAE211.

 

Internt til KAB: Jeg har identifisert 478460 hos LFT; det er LN-ODT. Se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat et sjeldent syn med A380 over Helgeland nei. Har vært litt lite siste ukene, men tidligere i våres hadde vi det daglig i flere uker. Varierer veldig med høydevindene som dere er inne på ja.

 

 

Great circle mapper er forresten et artig verktøy for å se hva som er korteste vei på kloden vår. Hvem kunne for eksempel gjetta at korteste vei fra Bodø til Sydney har initial heading 058 grader? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sikkert ikke. Det er bare at jeg ikke kan fyre opp maskinen før jeg kommer hjem fra arbeid, ca kl halv fem :D

 

Til Lars-Petter: Jeg klarer å "se" ca 125 NM mot sør (230 km fra Bodø); noe sør for Brønnøysund. Norgeskartet er langt. Jeg fanger flymaskiner som passerer Stokka og Brønnøysund på sin tur vestover og nordover, men du må nok få hjelp fra krefter lenger sør for å skyte bilder i Trøndelag, Finnair over Trondheim ser jeg garantert ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...